Gigafabryka Volkswagena stanie w Polsce? Jest na to szansa

Gigafabryka Volkswagena stanie w Polsce? Jest na to szansa

Samochody elektryczne
Samochody elektryczne Źródło: Volkswagen, IBRM Samar
Do 2030 roku Volkswagen zamierza zrewolucjonizować swoją produkcję i zacząć wytwarzać ogromną liczbę samochodów elektrycznych. W tym celu zbuduje 6 gigafabryk baterii. Czy jedna z nich stanie w Polsce?

O planach Volkswagena piszemy ostatnio sporo, ponieważ kolejne ogłoszenia koncernu są bardziej niż rewolucyjne. Niemiecki gigant ogłosił niedawno najpierw radykalne przyspieszenie w kwestii elektromobilności, potem projekt stworzenia auta nowego typu Trinity, wreszcie zwiększenie mocy produkcyjnych swoich fabryk. Na końcu zaś zapowiedział wybudowanie 6 nowych fabryk w Europie oraz wejście w rozliczne partnerstwa z innymi producentami akumulatorów.

Baterie potrzebne od zaraz

Jednym z nich jest partnerstwo ze szwedzkim gigantem Northvolt AB, który zamierza uruchomić zakład w okolicach Gdańska (o czym w Polsce informował premier Mateusz Morawiecki). W perspektywie dekady Volkswagen zainwestował w partnerstwo z Northvoltem 14 miliardów dolarów. Pierwsze wspólne fabryki powstaną w Skellefteå w Szwecji i Salzgitter w Niemczech (Dolna Saksonia, niedaleko Wolfsburga, matecznika Volkswagena).

Co z pozostałymi czterema? Niemieckie media (i nie tylko niemieckie) spekulują. Wg nich trzecia fabryka zostanie zlokalizowana do 2025 we Francji, Hiszpanii lub Portugalii, a czwarta do 2027 roku w Europie Środkowej.

Lokalizacje są analizowane

Nas najbardziej interesuje ta ostatnia, o którą tradycyjnie już (jak w przypadku fabryk samochodów, Hyundaia, Kii i innych) bić się będą Polska, Czechy i Słowacja. „Deutsche Welle” cytuje Thomasa Schmalla z zarządu Volkswagena, który po pierwsze mówi, że w związku z planami koncernu cena baterii radykalnie spadnie, a po drugie: – Na razie nie wiemy, gdzie [zbudujemy fabrykę]: w Polsce, Czechach czy na Słowacji. Rozmawiamy z partnerami, rządami i Komisją Europejską.

Trzy kraje związane z Volkswagenem

Jak przypomina periodyk, obecność Volkswagena jest ugruntowana w każdym z trzech wymienionych krajów. W Polsce VW jest największym producentem aut (dostawczaków pod Poznaniem, silników, autobusów, komponentów), na Słowacji produkuje VW Touregi, Audi Q7 i Porsche Cayenne, a w Czechach należące do koncernu Skody.

O inwestycję Volkswagena aktywnie zabiegają wszystkie trzy kraje. W Polsce fabryka byłaby kolejną, po tej budowanej Nortvolta i rozbudowywanej LG Energy Solutions (dawniej LG Chem), która po zwiększeniu mocy produkcyjnych z 20 do 100 GWh ma być największą na świecie.

Czytaj też:
Ta firma zainwestuje w Polsce 200 mln dolarów. Właśnie dostała zlecenie na 14 miliardów