Greenwashing, czyli eko ściema w kosmetykach

Greenwashing, czyli eko ściema w kosmetykach

Dodano: 
Kosmetyki w łazience
Kosmetyki w łazience Źródło: Pexels / Karolina Grabowska
Taktyki marketingowe nierzadko stają na krawędzi etyki. Jedną z nich, która już dawno ją przekroczyła jest tzw. greenwashing.

Niezależnie od tego, czy robisz zakupy w małym sklepiku, czy dużej drogerii, ilość produktów oznaczonych jako „naturalne”, „bio” lub „eko” może przyprawić o zawrót głowy. Można to uznać za dobry znak – w końcu marki martwią się o ekologię i chcą działać w zrównoważony sposób. Jednak zdarzają się tu duże nadużycia, które określa się mianem greenwashingu.

Czym jest greenwashing?

„Greenwashing ma miejsce wtedy, gdy produkt określa się jako naturalny, przyjazny dla środowiska, organiczny lub ekologiczny – podczas gdy nie spełnia on takich wymogów. Nadawanie takiej etykiety to tylko taktyka sprzedaży” – wyjaśnia ekspertka od ekologii z Chicago, Jenny Duranski.

Firmy wykorzystują w tym celu opisy produktów, zdjęcia lub specjalne projekty opakowania, dzięki którym konsumenci będą wierzyć, że produkt jest ekologiczny. Na przykład opakowania z kwiatami lub ziołami, wykonane z grubej tektury i zawiązane sznureczkiem przywodzą na myśl naturalne, ekologiczne składniki.

W wielu przypadkach nie musi ich wcale być, a widoczne z przodu zapewnienia nie pokrywają się w 100 procentach ze składem z tyłu opakowania. Jednak nawet nie próbujemy go rozszyfrować wierząc, że dany produkt jest ekologiczny.

Brak odpowiednich regulacji

Takie taktyki podnoszą sprzedaż wśród osób, którym zależy na środowisku naturalnym, jednak nie mają dużej wiedzy w tej dziedzinie. Bywają też podatni na obietnice, co producenci skrzętnie wykorzystują.

„Nie ma prawnych definicji produktów naturalnych, naturalnych, odnawialnych, zrównoważonych i tym podobnych, a także brakuje nadzoru, aby pociągać marki do odpowiedzialności za wykorzystywanie tych twierdzeń” – wyjaśnia Annie Jackson, współzałożycielka i dyrektor operacyjny Credo Beauty.

Pamiętaj jednak, że istnieje wiele marek, które tworzą w prawdziwie etyczny sposób, dlatego warto poświęcić czas i wysiłek, aby je znaleźć. Pomogą w tym niektóre aplikacje telefoniczne, grupy zrzeszające zainteresowane ekologią osoby oraz wiedza, którą warto w tym zakresie samodzielnie zdobywać.

Czytaj też:
Jak stosować olejki eteryczne? Właściwości i rodzaje olejków