Volkswagen inwestuje miliony euro w farmy wiatrowe i „zieloną energię”

Volkswagen inwestuje miliony euro w farmy wiatrowe i „zieloną energię”

Farma wiatrowa Volkswagena
Farma wiatrowa Volkswagena Źródło: VW
Volkswagen zaangażował się w budowę farm wiatrowych i elektrowni słonecznych. Nowa farma wiatrowa w Szwecji to największe tego typu przedsięwzięcie koncernu – będzie rocznie dostarczać ok. 100 GWh energii do 27 tysięcy gospodarstw domowych. Będą też kolejne zielone inwestycje.

Volkswagen chce do roku 2050 osiągnąć neutralny bilans emisji CO2. W związku z tym jest marką, która na dużą skalę wesprze rozwój projektów związanych z energią odnawialną. Tylko do 2025 r. zainwestuje w farmy wiatrowe i elektrownie słoneczne ok. 40 mln euro.

Teraz koncern uzgodnił szczegóły swojego największego projektu w dziedzinie energii odnawialnej – we współpracy ze specjalistami z Onshore Aldermyrberget AB wybuduje olbrzymią farmę wiatrową w Skellefteå, na północy Szwecji. Należąca do Volkswagena część farmy będzie generować ok. 100 GWh energii – to ilość wystarczająca do zasilenia 27 tys. gospodarstw domowych.

„Zielone” projekty w całej Europie

Niemal równocześnie z farmą wiatrową w Szwecji, na początku 2022 r. zostanie uruchomiona olbrzymia elektrownia słoneczna w Tramm-Göthen, na północnym wschodzie Niemiec. We wspólnym projekcie Volkswagena i koncernu energetycznego RWE zostanie zamontowanych ok. 420 tys. modułów fotowoltaicznych – to największe tego typu niezależne przedsięwzięcie u naszych zachodnich sąsiadów. Do 2025 r. powstanie ok. 20 podobnych obiektów, m.in. w Hiszpanii, Anglii i Finlandii. Ich łączne możliwości sięgną ok. 7 TWh zielonej energii. To mniej więcej tyle, ile generuje ponad 300 wiatraków albo zużywa rocznie ok. 600 tysięcy gospodarstw domowych.

„Way to Zero” Volkswagena: produkcja i energia

Volkswagen chce osiągnąć neutralny bilans emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku. W Europie celem marki jest redukcja średniej emisji CO2 przez samochód o 40 proc. do 2030 roku (w porównaniu do 2018 roku). W efekcie każdy Volkswagen wyemituje o 17 ton mniej CO2. Oprócz przyspieszenia transformacji, produkcja (w tym łańcuchy dostaw) i eksploatacja samochodów elektrycznych mają być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla netto. Ostatnim elementem jest recykling akumulatorów wysokiego napięcia z wyeksploatowanych pojazdów elektrycznych.

Głównym elementem planu dekarbonizacji „Way to Zero” jest strategia Accelerate, której celem jest przyspieszenie elektrycznej ofensywy marki oraz zastąpienie silników spalinowych – elektrycznymi. Do roku 2030 przynajmniej 70 proc. sprzedawanych w Europie samochodów z logo VW będzie zasilanych z akumulatorów, co oznacza ponad milion aut rocznie. W Ameryce Północnej i Chinach udział aut typu BEV ma przekroczyć 50 proc. Dodatkowo, Volkswagen chce wprowadzać na rynek co najmniej jeden nowy model z napędem elektrycznym rocznie.

Czytaj też:
Rewolucja w Volkswagenie. Motoryzacyjny gigant ogłosił strategię