„Financial Times”: Za 10 lat zakaz sprzedaży samochodów na benzynę

„Financial Times”: Za 10 lat zakaz sprzedaży samochodów na benzynę

Detale Izery, polskiego samochodu elektrycznego
Detale Izery, polskiego samochodu elektrycznego Źródło: EMP
Wielka Brytania może już od 2030 roku wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i Diesla –- poinformował „Financial Times” na swojej stronie internetowej.

Premier Boris Johnson ma ogłosić w tym tygodniu, że sprzedaż nowych samochodów z silnikami benzynowym i wysokoprężnym zostanie zakazana w ramach szerszego pakietu tzw. zielonych inicjatyw. Jeszcze w lutym szef brytyjskiego rządu zapowiedział przyspieszenie terminu wprowadzenia takiego zakazu z 2040 na 2035 rok. Teraz oczekuje się, że Johnson przesunie tę datę na rok 2030. Działania mają na celu ożywienie rynku samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii i umożliwić realizację celu, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 r.

Hybrydy z wyrokiem w zawieszeniu

Według „FT” ma jednak zostać zachowany mniej rygorystyczny termin 2035 roku dla samochodów hybrydowych, które są zasilane zarówno bateriami elektrycznymi, jak i konwencjonalnymi silnikami. Jak przypomina IBRM Samar, branża motoryzacja w Wielkiej Brytania lobbowała bowiem za wydłużeniem czasu, kiedy możliwa byłaby jeszcze sprzedaż hybryd, argumentując, że są one sposobem na zapoznanie się większej liczby konsumentów z technologią aut wykorzystujących do napędu baterie.

Rząd zbuduje infrastrukturę

Według stowarzyszenia branżowego Society of Motor Manufacturers and Traders, chociaż sprzedaż samochodów elektrycznych dynamicznie rośnie, to w zeszłym miesiącu stanowiła poniżej 7 procent wszystkich nowych pojazdów kupionych w Wielkiej Brytanii. Zdaniem „Finacial Times”, producenci samochodów od dawna przekonywali, że potrzebne są znaczne fundusze na infrastrukturę, aby przekonać kierowców do przejścia na samochody elektryczne, tym bardziej, że są one obecnie droższe niż pojazdy na benzynę lub olej napędowy. Około 500 milionów funtów rządowych funduszy na infrastrukturę ładowania ma zostać uruchomionych od przyszłego roku.

Czytaj też:
Które polskie miasta są przyjazne samochodom elektrycznym? Warszawa daleko w tyle

Źródło: Financial Times, IBRM Samar