Ile wtyczkowozów – elektryków i hybryd – jeździ już po Polsce?

Ile wtyczkowozów – elektryków i hybryd – jeździ już po Polsce?

Mitsubishi Outlander PHEV 2020
Mitsubishi Outlander PHEV 2020 Źródło: Mitsubishi
Mamy już 20 tys. wtyczkowozów, czyli aut ładowanych w jakikolwiek sposób prądem i na prąd jeżdżących (elektryków i hybryd). Ta liczba będzie rosnąć.

Według danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2020 roku liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony z wtyczką przekroczyła 20 tys. sztuk.

Auta z wtyczką. Ile jest ich w Polsce?

Dokładnie zarejestrowanych było 20 181 takich aut, z czego 9 751 sztuk stanowiły modele czysto elektryczne (48,3 proc. parku), a 10 430 sztuk hybrydy plug-in (udział 51,7 proc.). Co ciekawe, blisko połowa wtyczkowozów została zarejestrowana w minionym roku – 9 996 sztuk, czyli ponad 2-krotnie więcej niż w 2019 roku (4 591 szt.). To pokazuje, jak szybko rośnie ten rynek, choć same liczby nie są tak optymistyczne, szczególnie na tle całego parku samochodów, czy wyników osiąganych w krajach Europy Zachodniej, jak zauważa Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar.

W grudniu 2020 roku również padł rekord przyrostu – zarejestrowanych zostało 1 855 wtyczkowozów, a aż 1 673 z nich pochodziły z krajowych salonów dealerskich. To dokładnie taka sama liczba, jak ubiegłoroczny import. Biorąc pod uwagę cały miniony rok tendencja jest podobna. Zdecydowana większość aut zarejestrowanych w 2020 roku pochodzi z polskich salonów (8 323 szt., udział 83 proc.).

Głównie z Polski i głównie firmowe

W bazie park samochodów – stan w dniu 31 grudnia 2020 – również dominują wtyczkowozy pochodzące od autoryzowanych dealerów. Z salonów na drogi wyjechały łącznie 14 543 auta, co stanowi 72 proc. rynku. 5 638 samochodów sprowadzono do Polski z zagranicy jako pojazdy używane. Zbliżone proporcje – 70 do 30 proc. – wykazuje porównanie uwzględniające typ właściciela – firmy i osoby fizyczne. Ponad dwukrotnie więcej samochodów z wtyczką zarejestrowały dotychczas firmy (14 084 sztuki), osoby prywatne są właścicielami pozostałych 6 097 aut.

Nissan liderem rynku elektryków

Najpopularniejszą marką wśród czystych elektryków jest Nissan – 2 029 szt., a najpopularniejszym modelem – Nissan Leaf – 1 795 szt. Czołówkę goni Skoda Citigo, która w 2020 roku miała nawet więcej nowych rejestracji niż lider – z wynikiem 518 sztuk zajmuje w zestawieniu modeli czwartą pozycję.

Hybryd plug-in najwięcej sprzedaje BMW i Mitsubishi

W analogicznym zestawieniu hybryd plug-in liderem jest BMW (2 704 szt.), a najliczniej reprezentowanym modelem, jedyny w czołowej piątce „japończyk” – Mitsubishi Outlander PHEV (960 szt.). Podobnie jak w grupie BEV, wśród hybryd plug-in coraz bardziej rozpycha się Skoda. Model Superb z okrągłym wynikiem 500 szt. zajmuje już 5 miejsce w rankingu modeli.

Stale rośnie popularność Tesli, która niedługo przekroczy barierę 1 tys. egzemplarzy (obecnie 944 szt.).

Czytaj też:
Tesla pierwszy raz spełniła obietnicę. Prawie, ale kto by się kłócił