Polacy chcą elektryków. Jest tylko jeden problem

Polacy chcą elektryków. Jest tylko jeden problem

Renault Zoe
Renault Zoe Źródło: Renault
Przy zmianie samochodu ponad 20 proc. Polaków wybrałoby auto o napędzie elektrycznym, a 40 proc. hybrydę. Największą barierą w zakupie e-samochodu jest cena – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska.

Deklaracje dotyczące wyboru przyszłego auta (w oderwaniu od możliwości finansowych) wskazują, że Polacy chcieliby jeździć samochodami z silnikami hybrydowymi lub elektrycznymi. 21 proc. osób zapytanych o możliwość wyboru nowego auta wskazało ten z napędem elektrycznym, a 41 proc. na model hybrydowy.

Bez dopłaty nie będzie elektromobilności

Są jednak warunki, które musiałyby być spełnione, abyśmy zdecydowali się na zakup auta z takim napędem. Jednym z najważniejszych jest wsparcie zakupu ze strony państwa. Aż 69 proc. badanych zdecydowałoby się na model elektryczny w przypadku otrzymania odpowiedniej dotacji. 43 proc. respondentów dałoby się do tego przekonać dzięki ulgom podatkowym. Wskazuje to jasno na największą barierę, z jaką spotyka się zakup modeli niskoemisyjnych, a są nią kwestie finansowe.

Potrzebny jest rozwój infrastruktury

Jak podkreślają autorzy badania, wsparcie finansowe do zakupu samochodu elektrycznego to jednak tylko kropla w morzu potrzeb. Do tego dochodzą również kwestie odpowiedniej infrastruktury oraz edukowania, jak czytamy na stronach IBRM Samar. Badanie pokazuje jednak, że Polacy są gotowi na zmiany w kierunku zielonego transportu. Badanie „Ekologiczne postawy Polaków 2020” zostało przeprowadzone w grudniu 2020 przez Instytut GfK na zlecenie Renault Polska w ramach projektu edukacyjnego Zielona Ostoja.

Czytaj też:
Co według Polaków przemawia za samochodami elektrycznymi?

Źródło: GfK Polonia, Renault, IBRM Samar