Elektryki i komunikacja. Renault, Nissan i Mitsubishi mają już wspólną strategię do 2030 roku

Elektryki i komunikacja. Renault, Nissan i Mitsubishi mają już wspólną strategię do 2030 roku

Nissan Juke Kiiro x Batman
Nissan Juke Kiiro x Batman Źródło:Nissan
80 proc. samochodów członków sojuszu, czyli Renault, Nissana i Mitsubishi, będzie do 2030 roku technicznie takie same. Mitsubishi pozostanie w Europie.

Grupa Renault, Nissan Motor Co. Ltd. i Mitsubishi Motors Corporation, członkowie jednego z największych na świecie sojuszy motoryzacyjnych, ogłosili wspólne projekty i działania mające na celu przyspieszenie i ukształtowanie ich wspólnych perspektyw do 2030 r.

Zgodnie z zasadą „Leader-Follower” określoną w maju 2020 r. wybrane technologie są opracowywane przez jeden zespół wiodący przy wsparciu kolejnych, co umożliwia każdemu członkowi sojuszu dostęp do wszystkich kluczowych technologii.

Sojusz określił wspólną strategię do roku 2030 w zakresie czystej energii elektrycznej oraz inteligentnej i skomunikowanej mobilności, dzieląc się inwestycjami z korzyścią dla swoich trzech firm członkowskich i ich klientów.

– Wśród światowych liderów motoryzacji, Alians Renault-Nissan-Mitsubishi jest wypróbowanym, unikalnym wzorcem. Od 22 lat wykorzystujemy nasze kultury i mocne strony dla osiągania wspólnych korzyści – powiedział Jean-Dominique Senard, przewodniczący Sojuszu. – Sojusz obecnie przyspiesza, aby stać się liderem rewolucji mobilności i oferować większą wartość klientom, naszym pracownikom, akcjonariuszom i wszystkim zainteresowanym stronom. Trzy firmy członkowskie określiły wspólną strategię działań do roku 2030, dzieląc się inwestycjami w przyszłe projekty elektryfikacji i skomunikowania pojazdów. Są to ogromne inwestycje, których żadna z trzech firm nie mogłaby podjąć samodzielnie. Sojusz osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku.

Wspólne platformy

Członkowie sojuszu opracowali metodologię „inteligentnego zróżnicowania”, która określa pożądany poziom współdzielenia podzespołów dla każdego pojazdu, określając kilka parametrów współudziału, takich jak platformy, zakłady produkcyjne, układy napędowe czy segmenty pojazdów. Przykładowo, na wspólnej platformie dla segmentu C i D zbudowanych zostanie pięć modeli trzech marek należących do Sojuszu (Nissan Qashqai i X-Trail, Mitsubishi Outlander, Renault Austral oraz zapowiadany niebawem siedmiomiejscowy SUV).

Dzięki pogłębieniu tego procesu, firmy należące do Sojuszu zwiększą w najbliższych latach wykorzystanie wspólnych platform z 60 proc. (obecnie) do ponad 80 proc. w 2026 r., co będzie dotyczyło łącznie 90 modeli.

W ramach tych działań Mitsubishi Motors wzmocni swoją obecność w Europie dzięki dwóm nowym modelom, wśród których znajdzie się nowy ASX, bazujący na bestsellerach Renault.

Renault, Nissan i Mitsubishi są pionierami na rynku pojazdów elektrycznych, co potwierdza ponad 10 miliardów euro zainwestowanych w rozwój elektryfikacji. Na głównych rynkach (Europa, Japonia, USA, Chiny) 15 zakładów Sojuszu produkuje podzespoły, silniki, akumulatory dla 10 modeli elektrycznych jeżdżących już po ulicach, które stanowią ponad 1 milion sprzedanych samochodów elektrycznych, mających wspólnie na licznikach 30 miliardów kilometrów, przejechanych w trybie bezemisyjnym.

Miliardowe inwestycje

Sojusz przyspiesza tempo inwestycji w elektryfikację, których łączna wartość osiągnie w ciągu najbliższych pięciu lat 23 miliardy euro, przyczyniając się do powstania 35 nowych modeli pojazdów elektrycznych w perspektywie do roku 2030.

90 proc. tych modeli będzie opartych na pięciu wspólnych platformach dla pojazdów elektrycznych, przeznaczonych na większość rynków, we wszystkich głównych regionach:

Sojusz zamierza do obniżenia kosztów akumulatorów o 50 proc. w 2026 roku i 65 proc. do 2028 roku. Dzięki takim założeniom, do 2030 roku Sojusz będzie dysponował w kluczowych zakładach produkcyjnych na świecie zdolnością produkcyjną akumulatorów dla pojazdów elektrycznych o łącznej pojemności 220 GWh.

Autonomiczna jazda

Dzięki wspólnym platformom i elektronice, do 2026 roku członkowie Sojuszu spodziewają się wprowadzić na drogi ponad 10 milionów pojazdów, które będą reprezentowane przez 45 modeli marek Sojuszu, wyposażonych w systemy autonomicznej jazdy.

Już dziś 3 miliony pojazdów są skomunikowane z chmurą Alliance Cloud i bezustannie wymieniają dane. Do 2026 roku w ruchu pojawiać się będzie rocznie ponad 5 milionów systemów skomunikowanych z serwerami Sojuszu, pracujących w 25 milionach samochodów. Sojusz będzie również pierwszym globalnym, masowym producentem OEM, który wprowadzi ekosystem Google do swoich samochodów.

Czytaj też:
Volkswagen inwestuje miliony euro w farmy wiatrowe i „zieloną energię”

Źródło: Mitsubishi, Nissan, Renault