Ile ładowarek trzeba instalować tygodniowo, żeby było dobrze? Bo nie jest

Ile ładowarek trzeba instalować tygodniowo, żeby było dobrze? Bo nie jest

Samochód elektryczny
Samochód elektryczny Źródło: Pixabay
Ile publicznych punktów ładowania powinno być instalowanych tygodniowo w całej Unii Europejskiej? Wyliczyło to Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA).

Jak podkreślają przedstawiciele Stowarzyszenia, koncerny motoryzacyjne wprowadziły już na europejski rynek setki modeli pojazdów ładowanych z gniazdka, ale za rosnącą podażą aut nie nadąża rozwój infrastruktury ładowania. Organizacja wskazuje, że sprzedaż tego typu samochodów wzrosła 10-krotnie w ciągu ostatnich pięciu lat, osiągając w ubiegłym roku 1,7 mln sztuk. Tymczasem liczba publicznych ładowarek w UE wzrosła w tym samym okresie tylko 2,5-krotnie.

Kropla w morzu potrzeb

Według nowych badań firmy McKinsey, do 2030 r. w całej UE powinno działać do 6,8 miliona publicznych punktów ładowania, aby możliwe było osiągnięcie proponowanej przez UE redukcji emisji CO2 o 55 proc. dla aut osobowych. Liczba ta jest prawie dwukrotnie wyższa niż zaproponowana przez Komisję Europejską we wniosku dotyczącym rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), który jest obecnie przedmiotem negocjacji w Parlamencie Europejskim i Radzie UE. Oznacza to, że co tydzień w całej UE musiałoby być instalowanych do 14 tys. publicznych punktów ładowania. Obecnie przybywa ich mniej niż dwa tysiące tygodniowo.

W 5G się da inwestować, w ładowarki też się musi dać

Stowarzyszenie ACEA wezwało wszystkie państwa członkowskie UE do pilnego zwiększenia inwestycji w infrastrukturę ładowania dla samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów ładowanych elektrycznie, jak pisze IBRM Samar. Chociaż – jak przekonują przedstawiciele Stowarzyszenia – na początku konieczne będą znaczne inwestycje, stanowią one zaledwie ułamek całkowitych inwestycji w porównywalne projekty infrastrukturalne. Nowe analizy wskazują, że roczne koszty publicznej infrastruktury ładowania wyniosą 8 mld euro, co stanowi około 16 proc. inwestycji w technologię 5G i szybkie sieci internetowe.

Czytaj też:
Bezprzewodowe ładowanie samochodów? To już możliwe