Leasing samochodów. Liczba dotacji w „Moim elektryku” przekroczyła tysiąc i rośnie

Leasing samochodów. Liczba dotacji w „Moim elektryku” przekroczyła tysiąc i rośnie

Ładowarka. Samochód elektryczny
Ładowarka. Samochód elektryczny Źródło:Porsche, Ionity
W ciągu pół roku od uruchomienia dopłat do leasingu pojazdów elektrycznych w ramach programu „Mój elektryk” pozytywnie rozpatrzono ponad 1000 wniosków. Łączna wartość przyznanych dotacji to ponad 33,7 mln zł.

Celem programu „Mój elektryk” jest dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów elektrycznych i wodorowych. Program zakłada dwie „ścieżki” – dotacje na zakup pojazdów obsługuje bezpośrednio Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), natomiast „ścieżka” leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska Dotychczas BOŚ zawarł umowy współpracy z 18 firmami leasingowymi.

Większa pula na elektryki

Postęp w realizacji programu sprawił, że w marcu 2022 roku NFOŚiGW zwiększył do 100 mln zł pulę środków, które BOŚ może przeznaczyć na dopłaty do leasingu. Łączna wartość przyznanych dopłat wynosi już ponad 33,7 mln zł. Ta kwota pokryje koszty opłaty wstępnej dla 1 092 pojazdów elektrycznych, w tym 899 pojazdów kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) i 189 pojazdów kategorii N1 (pojazdy dostawcze z masą do 3,5 t). Dotacje zostały przyznane także do leasingu 4 pojazdów kategorii L (pojazdy dwu- lub trzykołowe).

Wśród beneficjentów dotacji przeważają przedsiębiorcy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (96,79 proc. dopłat). Z dopłat korzystają także samorządy, na przykład warszawski Zarząd Oczyszczania Miasta czy spółka Dąbrowskie Wodociągi z Dąbrowy Górniczej. Coraz więcej wniosków o dotację składają także firmy, na przykład jeden z operatorów paczkomatów uzyskał finansowanie dla 120 elektrycznych aut, o 30 ekologicznych pojazdów powiększyła się również flota jednej z firm kurierskich.

Trzy spółki z największą liczbą wniosków

Najwięcej dotacji trafiło do spółek Arval Service Lease Polska, PKO Leasing i Volkswagen Financial Services. Wnioski złożone przez klientów tych firm stanowią ponad 86 proc. wszystkich przyznanych dotacji. — Od współpracujących z BOŚ firm leasingowych otrzymujemy sygnały, że obecnie przygotowywane są setki kolejnych wniosków o dotację. Spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach liczba chętnych na skorzystanie z dopłat do leasingu samochodów elektrycznych będzie systematycznie rosnąć, co w efekcie przyczyni się do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych poruszających się po polskich drogach — mówi Marek Szczepański, dyrektor Departamentu Programów Publicznych i Projektów Unijnych w BOŚ.

W Polsce na koniec marca 2022 roku zarejestrowane były 21 894 czysto elektryczne (BEV) samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony.

Czytaj też:
Szef Audi mówi, że czas pożegnać paliwa kopalne. Spalinowe auta znikną w ciągu dekady