To będzie największy krajowy projekt elektryfikacji w Europie. Za dziesiątki mld euro Hiszpania ma zostać liderem kontynentu

To będzie największy krajowy projekt elektryfikacji w Europie. Za dziesiątki mld euro Hiszpania ma zostać liderem kontynentu

Samochód przy ładowarce
Samochód przy ładowarceŹródło:Seat
Dziesiątki miliardów euro zostaną wydane w Hiszpanii, żeby uczynić z tego kraju elektromobile Eldorado. Zaangażowane są koncerny, dostawcy energii, kilkadziesiąt firm i wszystkie autonomiczne regiony kraju.

Inicjatorem projektu jest Seat wraz z Grupą Volkswagena. Firmy już rozpoczęły realizację największego projektu inwestycyjnego w historii hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Głównym założeniem inicjatywy jest zelektryfikowanie zakładów w Martorell i Navarrze, budowa gigafabryki akumulatorów w Walencji oraz utworzenie pełnego łańcucha dostaw baterii w Hiszpanii.

Partnerzy projektu o nazwie Future: Fast Forward kierowanego przez Grupę Volkswagen oraz Seata złożyli wniosek do hiszpańskiego programu Strategicznego Projektu Odbudowy i Transformacji Gospodarczej dla pojazdów elektrycznych i „połączonych”. Według wnioskodawców, celem inicjatywy jest przekształcenie Hiszpanii w główne centrum pojazdów elektrycznych w Europie.

Regiony autonomiczne wśród inicjatorów

Poza wymienionymi liderami, projekt skupia firmy z 11 wspólnot autonomicznych Hiszpanii: Andaluzji, Aragonii, Kraju Basków, Kantabrii, Kastylii i León, Katalonii, Wspólnoty Madrytu, Estremadury, Galicji, Nawarry i Walencji. Wśród nich znajdują się Seat Code, Seat Mo, SEAT S.A., Volkswagen Navarra czy Bosch. To największa grupa przedsiębiorstw w historii hiszpańskiego przemysłu motoryzacyjnego łącząca 62 firmy z różnych branż w jednej organizacji. 61 proc. wszystkich współpracujących podmiotów stanowią małe oraz średnie przedsiębiorstwa.

Cztery filary projektu

Program inicjatywy składa się z czterech głównych filarów i obejmuje łącznie dziewięć bloków związanych z pojazdami elektrycznymi. Założeniem pierwszego z nich jest zelektryfikowanie fabryk w Martorell i Pampelunie. Drugi bazuje na stworzeniu pełnego ekosystemu dla produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych w Hiszpanii – począwszy od wydobycia niezbędnego do produkcji litu w kopalniach po montaż akumulatorów oraz budowę gigafabryki akumulatorów w Sagunto w Walencji. Trzeci filar obejmuje produkcję kluczowych komponentów pojazdów elektrycznych w Hiszpanii, natomiast czwarty dotyczy obszarów związanych ze szkoleniem, cyfryzacją i gospodarką o obiegu zamkniętym.

Czytaj też:
Ta branża dotąd odrzucała internet. Teraz się szybko cyfryzuje

Źródło: Seat, Grupa VW, IBRM Samar