Niemiecki gigant zaczyna budować akumulatory. Start pod okiem kanclerza Scholza

Niemiecki gigant zaczyna budować akumulatory. Start pod okiem kanclerza Scholza

Fabryka ogniw Grupy Volkswagen w Salzgitter
Fabryka ogniw Grupy Volkswagen w Salzgitter Źródło: Volkswagen
Volkswagen mocno postawił na rozwój elektromobilności i chce zostać jej światowym liderem. W obecności kanclerza Niemiec Olafa Scholza wmurowano kamień węgielny pod pierwszą fabrykę ogniw Grupy Volkswagen w Salzgitter. Produkcja rozpocznie się w 2025 roku.

Za wszystkie działania Grupy związane z akumulatorami opowiadać będzie nowo utworzona spółka PowerCo. Oprócz produkcji ogniw, nowa firma będzie odpowiedzialna za wszystkie działania w całym łańcuchu produkcji akumulatorów. Do 2030 roku PowerCo zainwestuje wraz z partnerami ponad 20 mld euro, tyle samo wyniesie szacowana roczna sprzedaż. Spółka zatrudni nawet 20 tys. osób tylko w Europie.

Olaf Scholz, kanclerz Niemiec podczas uroczystości powiedział: „Dziś jest dobry dzień dla przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech i Europie. Volkswagen pokazał, jak może wyglądać przyszłość zrównoważonej, możliwie nieszkodliwej dla klimatu mobilności. Razem budujemy fundamenty, by ją kształtować, między innymi w Salzgitter”.

Fabryka ogniw Grupy Volkswagen w Salzgitter

PowerCo będzie odpowiedzialna za globalną działalność VW

Grupa Volkswagen skupi wszystkie działania związane z akumulatorami w europejskiej spółce PowerCo. Spółka ta będzie zarządzać z Salzgitter międzynarodowymi operacjami, dalszym rozwojem technologii ogniw, pionową integracją łańcucha wartości oraz dostawami maszyn i urządzeń do fabryk. W przyszłości planowane są dalsze produkty, takie jak systemy magazynowania energii. Po Salzgitter, kolejna fabryka ogniw ma powstać w Walencji. Obecnie wybierane są miejsca pod trzy kolejne zakłady produkujące ogniwa w Europie. Oprócz Europy, PowerCo będzie analizować możliwość powstania kolejnych gigafabryk w Ameryce Północnej.

Jedna fabryka w wielu miejscach

Przy okazji rozpoczęcia budowy, Grupa po raz pierwszy zaprezentowała koncepcję ustandaryzowanej fabryki; Salzgitter ma być wzorem dla fabryk ogniw w całej Europie. Standaryzacja obejmie nie tylko sprzęt, budynki i infrastrukturę, lecz także produkty i procesy IT. W ten sposób powstaną fabryki, które będzie można szybko modyfikować, wprowadzając kolejne innowacje produktowe i produkcyjne. Każda fabryka będzie zasilana wyłącznie energią ze źródeł odnawialnych i będzie zaprojektowana tak, by można było wprowadzić recykling w obiegu zamkniętym.

Fabryka ogniw Grupy Volkswagen w Salzgitter

Volkswagen zaprezentował również zapowiedziane podczas Power Day w 2021 roku zunifikowane ogniwo pryzmatyczne. Umożliwia ono stosowanie różnych składów chemicznych i będzie stosowane nawet w 80 procentach wszystkich modeli Grupy. W Salzgitter zunifikowane ogniwa dla marek wolumenowych będą produkowane od 2025 roku. W przyszłości zakład ma osiągnąć roczną wydajność 40 GWh – wystarczającą dla około 500 tys. pojazdów elektrycznych. Do 2030 roku Grupa Volkswagen zamierza wspólnie z partnerami uruchomić w całej Europie sześć fabryk ogniw, których łączne moce produkcyjne sięgną 240 GWh. Nowe zunifikowane ogniwo pozwoli wykorzystać efekt synergii, co obniży koszty akumulatorów nawet o 50 procent. Dotychczas wyprodukowane prototypy pokazały się z bardzo dobrej strony, jeśli chodzi o zasięg, czas ładowania i bezpieczeństwo.

Czytaj też:
Gigafabryki Tesli „przepalają pieniądze”. Elon Musk zaskakująco szczerze o kondycji firmy