Magazyn energii ze zużytych baterii samochodowych. Pierwsza na świecie instalacja tego typu

Magazyn energii ze zużytych baterii samochodowych. Pierwsza na świecie instalacja tego typu

Fabryka Toyoty
Fabryka ToyotyŹródło:Toyota
Wielkoskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage System zbudowały Toyota i przedsiębiorstwo energetyczne JERA. Instalacja powstała ze zużytych baterii odzyskanych z zelektryfikowanych samochodów i jako pierwsza na świecie wykorzystuje technologię sweep.

System ten pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia. Nowy magazyn energii jest już podłączony do sieci i oddany do użytku.

Magazyn energii ze zużytych baterii samochodowych

Nowy magazyn energii Toyoty został zainstalowany w elektrociepłowni JERA Yokkaichi w prefekturze Mie, 30 km od miasta Nagoya. Instalacja o mocy 485 kW i 1 260 kWh pojemności składa się z baterii litowo-jonowych, niklowo-wodorkowych i ołowiowo-kwasowych odzyskanych z samochodów. Głównym źródłem zużytych akumulatorów są zelektryfikowane auta – hybrydy, hybrydy plug-in, pojazdy elektryczne na baterie i z napędem wodorowym.

Została podłączona do sieci dystrybucyjnej Chubu Electric Power Grid, aby stabilizować podaż i popyt na energię – pobierać ją przy niskim zapotrzebowaniu i oddawać do sieci w szczycie. Do połowy lat 20 JERA i Toyota zamierzają dostarczyć łącznie około 100 000 kWh energii elektrycznej, nie tylko zmniejszając koszty systemu energetycznego, ale także przyczyniając się do redukcji emisji CO2.

Pierwsza na świecie instalacja z technologią sweep

Instalacja została wyposażona w zupełnie nową technologię sweep, która pozwala połączyć w jeden magazyn bardzo różne baterie – wyprodukowane w różnych technologiach, o różnej mocy i pojemności. Dzięki temu rozwiązaniu, opracowanemu przez Toyota Central R&D Labs, każdy akumulator podłączony do Sweep Energy Storage System będzie wykorzystywany w maksymalnym stopniu, bez względu na poziom zużycia. System zarządza rozładowywaniem baterii, w ciągu mikrosekund włączając i wyłączając przepływ energii elektrycznej przez akumulatory połączone szeregowo. Ponadto, system sweep pobiera z akumulatorów prąd zmienny bez konwertowania go na prąd stały, eliminując potrzebę stosowania kondycjonera sieciowego (PCS). Pozwala to ograniczyć straty energii przy konwersji prądu i obniżyć koszty działania instalacji.

Sposób na ograniczone zasoby litu i kobaltu

Jak pisze Toyota, magazyny energii są wydajnym i elastycznym narzędziem stabilizowania systemu energetycznego i zapobiegania marnowaniu niezużytej energii, a ich znaczenie będzie rosło wraz z rozwojem energetyki odnawialnej i odchodzeniem od produkcji prądu z paliw kopalnych. Każda kolejna instalacja tego typu pozwala zwiększyć wydajność OZE i przyspiesza redukcję emisji CO2. Barierą dla rozwoju bateryjnych magazynów energii jest ograniczona dostępność materiałów do produkcji ogniw, w tym kobaltu i litu. Dlatego potrzebne są nieustanne prace rozwojowe nad nowymi technologiami magazynowania energii oraz recycling i wielokrotne wykorzystywanie zasobów, które już zostały wprowadzone na rynek.

Ekologiczne odzyskiwanie surowców z baterii

W ramach dalszej współpracy JERA i Toyota opracują nowy proces recyclingu baterii litowo-jonowych, który pozwoli ograniczyć do minimum wpływ na środowisko. Toyota wniesie do projektu swoje doświadczenie w produkcji, eksploatacji i recyclingu baterii do zelektryfikowanych samochodów.

Czytaj też:
Recykling baterii do elektryków w Polsce wesprze finansowo UE. Powstaną nowe miejsca pracy
Czytaj też:
Gigafabryka otwarta w Nysie. Da radę wyprodukować baterie dla milionów elektryków