Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zakładu przeznaczonego do produkcji samochodów elektrycznych typu PBV (Purpose-Built Vehicles) odbyła się w fabryce Kia w Hwaseong, zlokalizowanej w prowincji Gyeonggi w Korei Południowej. Wzięli w niej udział przedstawiciele rządu, szef Hyundai Motor Group – Euisun Chung i szef Kii – Ho Sung Song.
– Do 2030 roku Kia, Hyundai Motor i Hyundai Mobis wspólnie planują zainwestować 24 biliony wonów (około 18 miliardów dolarów amerykańskich) w przemysł samochodów elektrycznych. Korea Południowa jest jednym z trzech największych graczy na światowym rynku aut elektrycznych. Naszym celem jest zwiększenie konkurencyjności pojazdów elektrycznych poprzez wzrost inwestycji na badania i rozwój oraz na rozbudowę produkcji i infrastruktury. Chcemy być liderem zmian w przemyśle motoryzacyjnym – powiedział Ho Sung Song, prezes i dyrektor generalny Kii.
Fabryka wytworzy 150 tys. samochodów rocznie
Kia zainwestuje około 1 biliona wonów (ok. 758 milionów dolarów amerykańskich) w przygotowanie terenu o powierzchni ok. 40 tys. hektarów. Fabryka rozpocznie seryjną produkcję w drugiej połowie 2025 roku. W pierwszym pełnym roku produkcji w nowym zakładzie powstanie 150 tys. samochodów, przy czym możliwe jest zwiększenie jego zdolności produkcyjnej w przyszłości. Będzie ono zależało od sytuacji rynkowej i od popytu.
Nowa metoda produkcji
Jednym z innowacyjnych procesów produkcyjnych, który ma zostać wdrożony w nowym zakładzie, jest tzw. metoda komórkowa, umożliwiająca produkcję samochodów w oparciu o różnorodne wymagania klientów. To ma być klucz do sukcesu w przyszłości.
Metoda komórkowa polega na takim ułożeniu procesu produkcji, aby maszyny lub stacje robocze, które są używane do wytwarzania podobnych podzespołów lub części były zgrupowane obok siebie. Celem metody komórkowej jest stworzenie elastyczniejszego procesu produkcji poprzez zmniejszenie odległości, jaką materiały i części muszą pokonać w jej trakcie. W tej metodzie produkcji maszyny są rozmieszczane w sposób, który optymalizuje przepływ materiałów i części pomiędzy stanowiskami roboczymi w celu minimalizacji przestojów, redukcji kosztów i zwiększeniu wydajności.
W nowym zakładzie połączy się metodę komórkową z systemem przenośników stosowanych przy produkcji seryjnej, aby umożliwić elastyczną produkcję z łatwym dostosowaniem jej do różnych rodzajów produktów.
Pierwszy elektryczny samochód typu PBV w 2025 roku
Kia planuje pokazać model o roboczej nazwie SW, pierwszy z gamy aut typu PBV, w 2025 roku. Model ten będzie samochodem średniej wielkości i będzie skonstruowany na platformie „eS”, opracowanej na potrzeby aut elektrycznych typu PBV, która umożliwia zastosowanie różnych typów nadwozi.
Model SW został opracowany, aby sprostać różnym wymaganiom, takim jak dostawa produktów różnego rodzaju, zamawianie przejazdów i realizacja współpracy między przedsiębiorstwami (B2B), dzięki sporej ładowności i przestronnej skrzyni ładunkowej.
Po wprowadzeniu na rynek średniej wielkości samochodu typu PBV, Kia planuje rozszerzyć gamę o duże auto typu PBV, które mogłoby być wykorzystywane w logistyce, dostarczaniu świeżej żywności, w transporcie wielomiejscowym na stałych trasach oraz jako mobilne biura i sklepy, a także średniej wielkości zrobotyzowane taksówki oferujące jazdę autonomiczną.
Skok na podium
Do 2030 roku Hyundai Motor Group, do której należy Kia, zamierza być jednym z trzech największych producentów samochodów elektrycznych na świecie.
Grupa ogłosiła, że do 2030 roku planuje zwiększyć roczną sprzedaż samochodów elektrycznych w Korei – do 1,51 miliona egzemplarzy – oraz sprzedaż aut elektrycznych na świecie – do 3,64 miliona egzemplarzy. Kia i Hyundai Motor, wraz z Hyundai Mobis, planują zainwestować 24 biliony wonów (około 18 miliardów dolarów amerykańskich) w samochody elektryczne.
Czytaj też:
Koreańczycy wydadzą grube miliardy na elektromobilnośćCzytaj też:
Hyundai wprowadza do sprzedaży nowego i10. Tanio to już było