Wiemy, co zachęca Polaków do zakupu aut elektrycznych. Nowe przepisy mogą zwiększyć popyt

Wiemy, co zachęca Polaków do zakupu aut elektrycznych. Nowe przepisy mogą zwiększyć popyt

Ładowanie auta elektrycznego
Ładowanie auta elektrycznego Źródło:Janusz Borkowski (Auto WPROST.pl)
Możliwość ładowania elektryka w miejscu nocnego parkowania sprawi, że więcej osób rozważy zakup takiego pojazdu. Innym udogodnieniem, które daje ten sam efekt, jest posiadanie fotowoltaiki. To wnioski z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab i Volkswagena.

Gdy pod koniec 2021 r. zapytano Polaków o plany zakupowe na kolejny rok, to ładowanie auta elektrycznego i cena pojazdu, były wskazywane jako najważniejsze powody, dla których nie biorą oni pod uwagę auta elektrycznego. Dlatego InsightOut Lab i Volkswagena tym razem postanowił spytać ich, czy łatwiejszy dostęp do infrastruktury ładowania może zwiększyć zainteresowanie autami elektrycznymi w Polsce?

Zakup auta elektrycznego – wyniki badania InsightOut Lab i Volkswagena

Zakup elektryka? Tak, ale pod pewnymi warunkami

Odsetek osób, które rozważają zakup samochodu elektrycznego, rośnie z 17 do 29 procent, jeśli w miejscu parkowania auta w nocy byłaby możliwość ładowania pojazdu. Więcej jest także osób niezdecydowanych (+5 punktów procentowych) oraz mniej tych, którzy nie rozważają takiego zakupu (-17 p.p.). Te zmiany świadczą, że dostęp do ładowarki stanowi argument wart zastanowienia, gdy mowa o rozważaniu zakupu auta elektrycznego.

Zakup auta elektrycznego – wyniki badania InsightOut Lab i Volkswagena

Posiadanie paneli fotowoltaicznych

Prywatne panele słoneczne przeżywają prawdziwy boom w Polsce, a dla właścicieli elektryków stanowią one źródło darmowego prądu. Widać to także w porównaniu wyników aktualnego badania InsightOut Labu i Volkswagena z ankietą przeprowadzoną we wrześniu 2020 r. W tym czasie odsetek respondentów, posiadających panele fotowoltaiczne, wzrósł z 12 do 19 procent. Z najnowszego badania wynika również, że fotowoltaika oraz auta elektryczne idą w parze. Co trzeci badany, który mieszka w budynku, gdzie są zainstalowane panele fotowoltaiczne, rozważa zakup auta elektrycznego. Wśród badanych, którzy mieszkają w budynku, gdzie nie ma fotowoltaiki, ten odsetek wynosi tylko 13 procent. Jeżeli spojrzymy zaś na grupę osób rozważających zakup auta elektrycznego to 37 procent z nich już teraz mieszka w budynku, w którym zainstalowano panele fotowoltaiczne.

Ładowanie auta elektrycznego

W tym kierunku zmierza legislacja Unii Europejskiej

W UE trwa procedowanie zmian w Dyrektywie o Efektywności Energetycznej Budynków (Energy Performance of Buildings Directive, EPBD). Wspomniana dyrektywa kładzie nacisk na rozbudowę infrastruktury do ładowania aut elektrycznych (a także mikromobilności) w nowych i starszych budynkach. Warto odnotować, że nawet jeśli obecna sytuacja w danej lokalizacji jest taka, że samych ładowarek nie da się zainstalować, to nowe (lub przebudowywane) miejsca parkingowe mają być okablowane (tzw. pre-cabling). Oznacza to, że takie miejsca będą przystosowane do zamontowania ładowarek w przyszłości. Nowe zapisy promują także system ładowania dwukierunkowy, czyli taki, w którym samochody mogą pełnić funkcję magazynowania oraz dystrybucji energii w ramach sieci. UE chce również likwidować utrudnienia administracyjne w montowaniu ładowarek w budynkach wielorodzinnych. Dyrektywa UE kładzie także nacisk inwestycje w panele fotowoltaiczne (PV).

Ładowanie auta elektrycznego

Do fotowoltaiki Polaków przekonywać nie trzeba, choć...

O tym, że do fotowoltaiki Polaków przekonywać nie trzeba, świadczą również dane Urzędu Regulacji Energetyki. W latach 2019-2022 dynamika przyrostu instalacji prosumenckich wynosiła od ok. 40 do 200 procent. Natomiast dynamika wzrostu ilości wytworzonej i wprowadzonej do sieci energii elektrycznej we wszystkich mikroinstalacjach w latach 2019-2022 nie spadła poniżej 100 proc.

Od redakcji: Niestety pojawia się coraz więcej głosów rozgoryczonych właścicieli paneli fotowoltaicznych, którzy mają problem ze sprzedażą wytworzonej przez nie energii. Narzekają, że zainwestowali duże środki, dostali państwowe dotacje, a teraz (szczególnie w okresie letnim) odłącza się ich od przeciążonej sieci.

Jak przeprowadzono badania?

Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1072 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 23-26 czerwca 2023 r. Metoda: CAWI. W treści raportu mowa o tekście Dyrektywy o Efektywności Energetycznej Budynków przegłosowanym przez Parlament Europejski 14 marca 2023 r. (ang. Proposal for a Directive of The European Parliament and of The Council on The Energy Performance of Buildings (Text with EEA relevance)).

Czytaj też:
Pierwsza jazda nowym ID.3. Volkswagen posłuchał ludu
Czytaj też:
Ranking awaryjności ADAC. Dwa modele Suzuki w czołówce

Źródło: Volkswagen