Grecka wyspa... elektromobilności. Ten niesamowity eksperyment się sprawdza

Grecka wyspa... elektromobilności. Ten niesamowity eksperyment się sprawdza

Grecka wyspa Astypalea
Grecka wyspa Astypalea Źródło:VW
Grecka wyspa Astypalea na Morzu Egejskim stała się poligonem doświadczalnym dla rozwoju elektromobilności. Jest eksperymentem badającym, co się stanie, gdy wdrożone zostaną wszystkie środki niezbędne do elektryfikacji wszystkich samochodów i skuterów na wyspie. Okazuje się, że eksperyment się udaje.

Grecka wyspa Astypalea służy jako poligon doświadczalny dla inteligentnej, zrównoważonej mobilności. W ramach wspólnego projektu Grupy Volkswagen i Grecji, ma ona być stopniowo przekształcana w elektromobilność z wykorzystaniem cyfrowych rozwiązań i zielonej energii.

Pierwsze wyniki eksperymentu napawają optymizmem: nowe, cyfrowe rozwiązania w zakresie mobilności cieszą się coraz większym powodzeniem – 25 procent mieszkańców regularnie korzysta z usługi wspólnych przejazdów Astybus. Tylko w ciągu ostatnich 12 miesięcy przejechano w jej ramach ponad 200 000 kilometrów. Postępuje również elektryfikacja: prawie wszystkie nowe samochody rejestrowane na wyspie są obecnie w pełni elektryczne.

Grecka wyspa Astypalea

Skokowy przyrost e-pojazdów

Na wyspie Astypalea swoim know-how w zakresie mobilności eksperyment wspiera cała Grupa Volkswagen. Dzieli się pojazdami marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Ducati i Seat Mó (elektryczne hulajnogi). Wdrożono wszystkie środki mające na celu przekształcenie sektora mobilności na wyspie. Obejmują one publiczną infrastrukturę ładowania, specjalny system dotacji dla klientów prywatnych i firm, elektryfikację pojazdów lokalnych służb (np. policji, lotniska), a także usługi mobilności Astybus i AstyGo. Liczba pojazdów elektrycznych w krótkim czasie wzrosła z zera do 84.

Grecka wyspa Astypalea

Usługa wspólnych przejazdów Astybus zastąpiła tradycyjną linię autobusową, która oferowała transport lokalny na Astypalei w bardzo ograniczonym zakresie. W przeciwieństwie do linii autobusowej, Astybus działa przez cały rok i łączy znacznie więcej miejsc na wyspie. W zależności od pory roku w ramach tej usługi wykorzystywanych jest do pięciu pojazdów. Chęć przejazdu zgłasza się w aplikacji, po kilkunastu minutach w wybrane miejsce przyjeżdża Astybus.

Za pośrednictwem usługi współdzielenia pojazdów AstyGo klienci mogą wypożyczyć samochody elektryczne Volkswagena, a także elektryczne hulajnogi Seat Mó i elektryczne rowery Ducati. Rezerwacji dokonuje się za pomocą smartfona poprzez zintegrowaną aplikację AstyMove.

Grecka wyspa Astypalea

– W ciągu najbliższych dwóch dziesięcioleci, także w innych regionach Europy doświadczymy wielu ze zmian, jakie teraz zachodzą na Astypalei. Szczególnie imponująca jest zmiana nastrojów ludzi: od początkowego sceptycyzmu, do dużej aprobaty. Projekt pokazuje, że szybka transformacja jest możliwa, jeśli firmy, politycy i społeczeństwo działają razem – mówi Maik Stephan, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Grupie Volkswagen.

Zielona energia: 3-megawatowa farma słoneczna ma zostać uruchomiona w 2024 r.

Kolejnym krokiem jest modernizacja systemu energetycznego na wyspie, który ma stopniowo przechodzić na wykorzystanie lokalnie wytwarzanej energii odnawialnej. Istniejące już mniejsze elektrownie słoneczne zaopatrują w zieloną energię między innymi istniejącą flotę pojazdów elektrycznych. Kolejnym ważnym krokiem będzie budowa hybrydowego systemu zasilania, składającego się z farmy słonecznej o mocy 3,5 MW i magazynu energii, który ma zacząć działać w 2024 roku. System ten pokryje 100 proc. zapotrzebowania wyspy na energię na potrzeby elektromobilności i do 60 proc. ogólnego zapotrzebowania na energię. Niedawno zakończyło się składanie ofert w przetargu na ten projekt energetyczny.

Grecka wyspa Astypalea

Do 2026 r. system energetyczny ma być dalej rozbudowywany, a w końcowym etapie pokryje on około 80 procent całkowitego zapotrzebowania na energię. Do tej pory wyspa była zaopatrywana w energię elektryczną wytwarzaną głównie z generatorów zasilanych silnikami wysokoprężnymi, które emitują do 5 tys. ton CO2 rocznie.

Transformacja spotyka się z dużą aprobatą

Częścią projektu jest badanie opinii, pokazuje ono wysoki poziom poparcia dla transformacji: 80 procent ankietowanych pozytywnie ocenia elektromobilność i usługi związane z mobilnością. Jest to wyraźna zmiana w porównaniu z pierwszym badaniem przeprowadzonym na początku projektu w 2021 r., co dowodzi, jak ważne jest dostarczanie informacji o nowych technologiach i usługach. Szczególnie wysoko została oceniona usługa wspólnych przejazdów Astybus – pozytywnie odbiera ją 97 procent badanych. Doceniono między innymi elastyczność użytkowania w połączeniu z niskimi cenami.

Grecka wyspa Astypalea

Badanie pokazuje również, że w przypadku wyspy Astypalea koszty są decydującym czynnikiem przy przechodzeniu na samochody elektryczne. Z drugiej strony, infrastruktura ładowania nie jest już postrzegana na wyspie jako przeszkoda. Ankiety odbyły się w dwóch falach: latem 2021 r. i zimą 2022/23, wzięło w nich udział odpowiednio 221 i 211 osób. Badanie jest prowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Egejskiego (Grecja) i Uniwersytetu Strathclyde (Szkocja) i będzie powtarzane przez kilka lat.

Czytaj też:
Polacy zamienili mieszkanie na vana. Mieli podróżować rok, jeżdżą już 5 lat
Czytaj też:
Golf, który rozpędza się do 300 km/h. Do obejrzenia we Wrocławiu