Są drogie w salonie i tanie w utrzymaniu. Jak Polacy widzą auta elektryczne?

Są drogie w salonie i tanie w utrzymaniu. Jak Polacy widzą auta elektryczne?

Samochód elektryczny
Samochód elektryczny Źródło: VW
Nie da się ich mieć za grosze. Ale grosze wydaje się na eksploatację. Tak Polacy widzą elektryki.

Najnowszy raport ukazuje podejście Polaków do najpopularniejszych tez na temat samochodów elektrycznych. Zdaniem respondentów, auta na prąd są drogie, ale rzadziej trafiają do serwisu, a jazda nimi jest tańsza niż samochodami z silnikiem spalinowym. Raport został opublikowany przez InsightOut Lab (we współpracy z Volkswagenem).

Jakie jest podejście Polaków do fundamentalnych kwestii związanych z samochodami elektrycznymi? Reprezentatywna grupa ankietowanych miała za zadanie określić, na ile zgadza się lub nie zgadza się z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania samochodów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją i utrzymaniem samochodu:

  • Serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego.
  • Auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.
  • Ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochodu z silnikiem spalinowym.
  • Auta elektryczne są drogie.

Drogie, ale tańsze

Teza mówiąca, że samochody elektryczne są drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84 proc. badanych (odpowiedź „zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46 proc. ankietowanych).

Z badań zrealizowanych przez tych samych analityków w kwietniu 2020 roku wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, większość (82 proc.) wybrałaby to pierwsze (droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji). Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.

71 proc. badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym. 27 proc. zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44 proc. raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd. Zdaniem 65 proc. ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

Rzadziej w serwisie

23 proc. badanych nie wie, czy samochody elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna większość (61 proc.) pod tym względem uznaje jednak wyższość samochodów na prąd, zdecydowanie lub raczej zgadzając się z tezą, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45 proc. ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego. Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie: „Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29 proc. ankietowanych odpowiedziało: „Trudno powiedzieć”.

Ile jest samochodów elektrycznych w Polsce?

Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w Polsce jest zarejestrowanych 6 837 samochodów elektrycznych oraz 5 434 hybrydowych typu plug-in, co daje łączną liczbę 12 271 aut. Ich kierowcy mogą korzystać z 1 194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju.

Czytaj też:
10 mitów na temat samochodów elektrycznych