ORLEN zbuduje stacje tankowania wodoru w kolejnych polskich miastach
Artykuł sponsorowany

ORLEN zbuduje stacje tankowania wodoru w kolejnych polskich miastach

Stacja tankowania wodoru PKN ORLEN w Krakowie
Stacja tankowania wodoru PKN ORLEN w Krakowie Źródło: PKN ORLEN
Ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej otworzy do końca dekady PKN ORLEN. Koncern poinformował o kolejnych inwestycjach: czyste i zeroemisyjne paliwo będzie można już wkrótce tankować w Wałbrzychu, Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Umowę na dostawy paliwa wodorowego dla komunikacji miejskiej Koncern podpisał ze spółką samorządową w Poznaniu. To kolejne projekty, które wpisują się w ogłoszoną w tym roku strategię wodorową Grupy ORLEN.

PKN ORLEN konsekwentnie realizuje cel budowy ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej, określony w przyjętej w 2022 r. strategii wodorowej. We wrześniu Koncern poinformował o kolejnych inwestycjach. I tak w pierwszym kwartale 2024 r. ma być oddana do użytku stacja tankowania wodoru w Wałbrzychu. Inwestycja zyskała dofinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Z kolei w połowie 2025 r. zacznie działać pięć ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie, Warszawie i Pile. Stacje będą przeznaczone do zasilania środków komunikacji publicznej, samochodów osobowych, a docelowo także pojazdów ciężarowych. Koncern otrzymał na ten cel ponad 60 mln zł bezzwrotnego dofinansowania z unijnego z programu CEF Transport Alternative Fuels Infrastructure Facility w ramach drugiej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”. Projekt znalazł się w prestiżowym gronie 24 europejskich przedsięwzięć objętych dofinansowaniem wspierającym rozwój infrastruktury paliw alternatywnych.

To jednak nie wszystko. Już w drugiej połowie 2023 roku zaczną działać stacje tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach, na których budowę PKN ORLEN otrzymał w ubiegłym roku dofinansowanie z CEF Transport Blending Facility, w ramach pierwszej fazy projektu „Clean cities – hydrogen mobility in Poland”. Będą to ogólnodostępne, całodobowe obiekty, przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu.

Bezemisyjne autobusy - czystsze powietrze w miastach

- Wdrożenie nowoczesnej technologii wodorowej bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości powietrza w miastach, ponieważ pojazdy napędzane tym paliwem emitują wyłącznie parę wodną. Wpłynie także na obniżenie poziomu hałasu, zwiększając komfort podróżowania. Wodór ma wiele atutów, dlatego będziemy rozwijać tę technologię podejmując współpracę z kolejnymi partnerami – mówi Józef Węgrecki, członek zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

PKN ORLEN, budując kolejne stacje tankowania wodoru, równolegle nawiązuje współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi, które będą potencjalnymi odbiorcami tego zielonego paliwa.

Przykłady? Umowę na dostawy paliwa wodorowego, które posłuży do zasilania zeroemisyjnych autobusów miejskich, na początku września Koncern podpisał z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji w Poznaniu. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie.

Co przewiduje? PKN ORLEN w ciągu najbliższych 15 lat wyprodukuje na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej 1,8 mln kg paliwa wodorowego. Wodór będzie powstawał we włocławskim hubie wodorowym PKN ORLEN w procesie elektrolizy solanki. Wydanie pojazdów z ogniwami paliwowymi dla poznańskiej komunikacji miejskiej zaplanowane jest przez producenta na drugą połowę 2023 r. Wtedy również zostanie oddana do użytkowania wspomniana wyżej stacja załadunku wodoru.

Wałbrzyska stacja tankowania wodoru PKN ORLEN, ogólnodostępna i czynna całą dobę, także zostanie przystosowana do zasilania autobusów komunikacji publicznej. Miasto na ich zakup otrzymało dotację z NFOŚiGW.

Warto przypomnieć, że autobus zasilany wodorem już od czerwca przewozi pasażerów w Krakowie. Ten zeroemisyjny pojazd komunikacji miejskiej, testowany na krakowskich ulicach, „tankuje” wodór na pierwszej w Polsce, uruchomionej w tym roku w ramach pilotażu, mobilnej stacji wodorowej PKN ORLEN.

Paliwo wodorowe pochodzi z biorafinerii Grupy ORLEN w Trzebini. Tylko w pierwszym tygodniu kursowania autobus zatankował wodór sześć razy i przejechał na nim 800 km, nie emitując ani grama dwutlenku węgla.

Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie przeciętnie ok. 300 km. Z kolei pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km.

Przyszłość motoryzacji

Wychodząc z założenia, że wodór to przyszłość motoryzacji, PKN ORLEN intensyfikuje prace związane z jego wdrażaniem w transporcie, wzmacniając w ten sposób pozycję Koncernu na europejskim rynku. Koncern jest liderem nowoczesnej mobilności, opartej na zaawansowanych, przyjaznych środowisku technologiach. Ich wdrażanie skutecznie wzmacnia konkurencyjność PKN ORLEN i przybliża go do osiągnięcia celu neutralności emisyjnej do 2050 r. Inwestowanie w wodór jest traktowane w Grupie ORLEN jako ważny krok w budowaniu niezależności energetycznej Polski.

Grupa ORLEN realizuje przyjętą w tym roku strategię wodorową w oparciu o program „Hydrogen Eagle”. Przewiduje on powstanie do końca bieżącej dekady europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Na inwestycje w nisko- i zeroemisyjny wodór zgodnie z tą strategią PKN ORLEN przeznaczy do 2030 r. 7,4 mld zł.

Sieć ponad stu stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo: drogowego oraz kolejowego powstanie w Polsce i u naszych południowych sąsiadów. W Polsce zostanie otwarte ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Obecnie koncern ma dwie tego typu stacje w Niemczech, kolejne trzy zostaną uruchomione w tym roku w Czechach.

Koncern wykorzystuje wszelkie możliwości wsparcia inwestycji wodorowych. Przedsięwzięcia zaplanowane w Polsce w ramach programu „Hydrogen Eagle” znajdują się w prestiżowym gronie europejskich projektów ubiegających się o pomoc publiczną w ramach największego mechanizmu wspierającego rozwój gospodarki wodorowej w Europie – IPCEI.