Energetyka wiatrowa – ORLEN rozszerza aktywa
Artykuł sponsorowany

Energetyka wiatrowa – ORLEN rozszerza aktywa

Farma wiatrowa (zdj. ilustracyjne)
Farma wiatrowa (zdj. ilustracyjne) Źródło:Shutterstock / Masha Basova
Jednym ze strategicznych celów ORLENU jest zwiększenie udziału źródeł odnawialnych w produkcji energii. Do 2030 r. koncern chce 10-krotnie zwiększyć moc aktywów produkujących zeroemisyjną energię elektryczną, realizując w tym czasie zielone inwestycje o wartości 120 mld zł. Już teraz firma intensywnie rozbudowuje infrastrukturę lądowych i morskich farm wiatrowych, jak i instalacji fotowoltaicznych.

ORLEN zapowiada, że do 2030 r. łączna moc odnawialnych źródeł energii należących do koncernu, będzie wynosić 9 GW. Dla porównania, w 2022 r. było to ok. 0,7 GW. Taka dynamika ma zostać osiągnięta przede wszystkim dzięki rozwojowi morskich i lądowych aktywów wiatrowych i fotowoltaicznych. Łącznie na zielone inwestycje obniżające emisyjność funkcjonowania Grupy ORLEN, koncern zamierza wydać do końca 2030 r. aż 120 mld zł, co stanowi ok. 40 proc. wszystkich nakładów inwestycyjnych Grupy określonych na 320 mld zł.

Najnowsze pozycje na mapie zielonej energii ORLENU to m.in. trzy farmy wiatrowe o łącznej mocy 142 MW, zlokalizowane w pobliżu wielkopolskich miejscowości Ujazd, Dobrzyca i Dominowo. Farmy, uruchomione w 2021 i 2022 r., produkują razem tyle energii, ile rocznie zużywa ok. 240 tys. gospodarstw domowych. Pod koniec lipca br. ORLEN zawarł warunkową umowę na ich zakup z firmą EDP Renewables Polska; po sfinalizowaniu transakcji będzie dysponować w Wielkopolsce czterema takimi instalacjami – działa tam już farma wiatrowa Przykona o mocy ok. 33 MW.

Również w Wielkopolsce dwa projekty OZE realizuje wchodząca w skład Grupy ORLEN firma Energa Wytwarzanie, która nawiązała współpracę w tym obszarze z firmą Greenvolt. Umowa dotyczy zakupu przez Energa Wytwarzanie projektu Opalenica, obejmującego trzy farmy fotowoltaiczne o łącznej mocy 22 MW oraz projektu Sompolno, na który składa się farma wiatrowa o mocy 26 MW i instalacja fotowoltaiczna o mocy 10 MW. Projekt Opalenica ma osiągnąć gotowość operacyjną w grudniu 2023 roku, a Sompolno – pół roku później. Aktywa w ciągu roku mogą wyprodukować 111 GWh energii, czyli równowartość zużycia ponad 55 tys. gospodarstw domowych.

Farmy morskie

Jeżeli chodzi o morską energetyką wiatrową, to w pierwszej połowie sierpnia br. rada nadzorcza ORLEN podjęła warunkową decyzję inwestycyjną dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power, będącą podstawą do zamknięcia etapu projektowego. Farma Baltic Power, realizowana wspólnie z koncernem Northland Power, jest na tym etapie najbardziej zaawansowanym projektem offshore wind w Polsce.

Realizacja inwestycji, której wartość sięga 4,7 mld euro, już trwa – w maju br. rozpoczęła się budowa części lądowej (stacja elektroenergetyczna w Gminie Choczewo). Rozpoczęcie fazy budowy części morskiej rozpocznie się w roku 2024. Infrastruktura morska powstanie w odległości ok. 23 km od brzegu, na wysokości Łeby i Choczewa. Będzie się na nią składać 76 turbin wiatrowych o mocy jednostkowej 15 MW. Łączna moc zainstalowanych turbin ma przekraczać 1,1 GW, co pozwoli wyprodukować energię nawet dla ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych.

Oddanie farmy do użytku planowane jest na 2026 r.

Ponadto spółki z Grupy ORLEN pod koniec maja br. zabezpieczyły na Morzu Bałtyckim nowe lokalizacje pod budowę kolejnych morskich farm wiatrowych, na których powstać mogą aktywa o łącznej mocy ok. 5,2 GW. Koncern wystąpił z wnioskami na 11 pozwoleń lokalizacyjnych, by ostatecznie otrzymać ich pięć – są to lokalizacje na wysokości Kołobrzegu i Łeby, położone ok. 30 kilometrów od linii brzegowej.

Ogółem, Grupa ORLEN dysponuje sześcioma lokalizacjami dla projektów offshore wind o łącznym potencjale 6,4 GW.

Strategiczna inwestycja w Świnoujściu

Warto wspomnieć także o związanej z energetyką wiatrową inwestycji ORLENU w Świnoujściu. Koncern buduje tam pierwszy w Polsce terminal instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Terminale takie służą do wstępnego montażu elementów turbin wiatrowych i ich załadunku na specjalistyczne statki samo-podnośne (tzw. jack-up), ponieważ gabaryty i masa elementów morskich turbin wiatrowych praktycznie uniemożliwiają ich transport lądem.

Po zakończeniu budowy, planowanym na przełom 2024 i 2025, terminal w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie, zdolnym obsługiwać największe jednostki pływające przeznaczone do budowy morskich farm wiatrowych. Infrastruktura terminala umożliwi transport i montaż najnowocześniejszych turbin wiatrowych o mocy 15 MW i większych. W pierwszej kolejności obiekt posłuży oczywiście do realizacji projektu Baltic Power.