Wyzwania związane z globalnym trendem nowej mobilności znajdują odzwierciedlenie w strategii PKN Orlen, która zakłada sukcesywny rozwój paliw alternatywnych i technologii niskoemisyjnych. Ponieważ wodór w przyszłości będzie bardzo istotnym paliwem wykorzystywanym w transporcie, koncern intensyfikuje swoje prace w tym obszarze. Celem jest umacnianie pozycji lidera w Polsce i Europie na rynku paliw przyszłości. Kolejną planowaną inwestycją jest wybudowanie hubu w rafinerii w Płocku. Instalacja doczyszczania wodoru powstaje również w biorafinerii w Trzebini.
Technologia przyjazna dla środowiska
Przetarg na realizację inwestycji hubu wodorowego w zakładach ANWIL we Włocławku koncern ogłosi do końca sierpnia. Na pierwszym etapie moce produkcyjne instalacji będą wynosić ok. 170 kg/h, jednak jej konstrukcja modułowa pozwoli na elastyczne zwiększanie wytwarzania wraz ze wzrostem popytu do planowanych 600 kg/h. Wodór doczyszczany we Włocławku powstaje jako produkt uboczny pozyskiwania chloru w procesie elektrolizy solanki. Dotychczas był zagospodarowywany w procesie produkcji amoniaku, jednak jego zastosowanie w transporcie otwiera zupełnie nowe możliwości przed koncernami paliwowymi.
Metoda doczyszczania wodoru jest obecnie przedmiotem analiz prowadzonych wspólnie z doradcą technicznym dla inwestycji. Projekt będzie składać się z instalacji doczyszczania wodoru, infrastruktury logistycznej oraz dwóch stacji tankowania.
Wodór nie tylko dla transportu
Wodór doczyszczany we Włocławku na pierwszym etapie dystrybucji będzie przeznaczony przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego, w tym szynowego. W miarę rozwoju rynku, paliwo wodorowe trafi także do samochodów osobowych i autobusów dalekobieżnych. W dłuższej perspektywie PKN ORLEN zakłada dostawy wodoru na potrzeby statków czy promów. Koncern ma również w planach możliwość sprzedaży wodoru podmiotom trzecim, które wprowadzą go na inne rynki zbytu, np. do przemysłu spożywczego czy metalurgicznego.