Grupa Enea jest ważną częścią systemu elektroenergetycznego Polski. To drugi największy w kraju wytwórca energii elektrycznej, który odpowiada za dostawy prądu dla północno-zachodniej części Polski. Spółka w obliczu zagrożenia epidemicznego nie tylko zapewnia bezpieczeństwo energetyczne milionom Polaków, ale też wspiera państwo w walce z COVID-19. W jaki sposób?
Ponad 5 mln zł na działania związane z epidemią
Od początku epidemii, za pośrednictwem Fundacji Enea, przekazano już ponad 4 mln zł na walkę z koronawirusem. Pieniądze trafiły do kilkudziesięciu placówek z rejonu działalności Grupy Enea, a spółka deklaruje przekazanie kolejnego miliona złotych.
Nadzwyczajna sytuacja, w której się dzisiaj znaleźliśmy, wymaga od nas odpowiedzialności i solidarności przede wszystkim z placówkami medycznymi, które są na pierwszej linii walki z wirusem. Ważny jest każdy gest – powiedział Paweł Szczeszek, prezes Enei.
Dotychczasowe działania spółki pozwoliły na zakupienie m.in. specjalistycznego sprzętu medycznego, w tym respiratorów oraz potrzebnych środków higieny i ochrony osobistej. Tylko w ciągu ostatnich tygodni do staszowskiego szpitala i sandomierskiej jednostki wojskowej trafiło 2 tys. maseczek, tysiąc rękawiczek, 140 litrów płynu do dezynfekcji i 50 kombinezonów. Potrzebne pakiety środków ochrony indywidualnej przekazała należąca do Grupy Enea Elektrownia Połaniec.
Z uwagi na nadzwyczajną sytuację błyskawicznie odpowiedzieliśmy na apel staszowskiego szpitala i żołnierzy, przekazując im podstawowe środki ochrony osobistej. Cały czas podejmujemy aktywne działania w trosce o zdrowie naszych pracowników i wszystkich, z którymi współpracujemy, ponieważ aby przetrwać kryzys i epidemię, wszyscy musimy zjednoczyć swoje siły i pomagać sobie nawzajem – stwierdził Bogusław Rybacki, prezes Enei Elektrowni Połaniec.
Enea ufundowała nowy sprzęt do badań w kierunku koronawirusa
Wcześniej ta sama Elektrownia Połaniec poprzez Fundację Enea przekazała Polskiemu Towarzystwu Higienicznemu blisko 270 tys. zł na zakup specjalistycznego sprzętu medycznego do badań w kierunku COVID-19. Profesjonalny i nowoczesny sprzęt trafił do kieleckiego sanepidu. Stacja pipetująca wraz z komputerem i oprogramowaniem sterującym pozwoliła za zwiększenie dostępności testów na koronawirusa w regionie świętokrzyskim, co w obecnej sytuacji jest niezwykle ważne.
– W walce z koronawirusem najważniejsza jest odpowiedzialność społeczeństwa, przestrzeganie przyjętych zasad i szeroko pojęta profilaktyka, jednak ogromne znaczenie ma także testowanie, czyli identyfikacja ludzi zakażonych, a następnie ich izolacja. Dzięki temu możemy ograniczyć rozprzestrzenianie się wirusa, a na końcu tej drogi – wygrać z epidemią. Czas jest bardzo trudny dla nas wszystkich i musimy sobie pomagać – powiedział Zbigniew Koniusz, wojewoda świętokrzyski, dodając, że bardzo cieszy się ze współpracy z Grupą Enea. Jak podkreślił, Enea Połaniec po raz kolejny pokazała, jak bardzo głęboko ma zakorzenioną społeczną odpowiedzialność biznesu.
Do podziękowań dołączył Piotr Wawrzyk, wiceminister spraw zagranicznych. – Cieszy mnie nowa filozofia funkcjonowania spółek takich jak Enea – jako wspierających działania państwa w tym trudnym momencie oraz jako podmiotów, które realizując zadania odpowiedzialnej gospodarki, pomagają również obywatelom – podkreślił.
A to tylko ułamek z całego wachlarza działań Grupy Enea, które wspierają walkę z koronawirusem.
W Poznaniu pomoc otrzymały Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego oraz Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. J. Strusia. Ponad 500 podopiecznych i ponad 200 osób z personelu pięciu poznańskich Domów Pomocy Społecznej otrzymało maseczki ochronne.
Wsparcie finansowe od Grupy Enea zostało przekazane również szpitalom: w Bydgoszczy, Grójcu, Kozienicach, Radomiu, Szczecinie czy w Zielonej Górze.
Spółka pomaga jednak nie tylko szpitalom. Grupa konsultantów, na co dzień obsługujących klientów Enei, wspiera teraz pracę infolinii Głównego Inspektoratu Sanitarnego, usprawniając obsługę w tym kanale kontaktu.
Wolontariusze Enei pomagają seniorom w codziennych zakupach
Pomoc płynie także od pracowników Grupy, którzy wspierają działania Fundacji Enea oraz włączają się w pomoc seniorom w codziennych zakupach.
Wraz z jesienną falą zachorowań Fundacja Enea w ramach projektu „Enea dla Pokoleń” wznowiła rozpoczęte wiosną działania na rzecz seniorów. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy – pracowników Grupy Enea, osoby potrzebujące z Poznania i powiatu poznańskiego mogą otrzymać niezbędną pomoc w robieniu zakupów artykułów spożywczych czy odbiorze leków z apteki, bez wychodzenia z domu.
Nasi wolontariusze zaopatrzeni w odpowiednie środki ochrony osobistej pomagają w załatwianiu codziennych spraw zgodnie z potrzebami osób zgłaszających się. W tym trudnym czasie niezwykle ważna jest każda pomoc, której możemy udzielić – podkreśliła Agata Goor z Biura Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Enei.
Aby skorzystać z pomocy wolontariuszy, należy skontaktować się z koordynatorem akcji, dzwoniąc pod numer telefonu 885 610 346 od poniedziałku do piątku w godz. 9.00–16.00. Osoba potrzebująca zostanie skojarzona z konkretnym wolontariuszem, by wspólnie ustalić listę potrzeb i formę realizacji pomocy.
– W obliczu epidemii musimy dbać o swoje bezpieczeństwo, ale i solidarnie – wspólnymi siłami – pomagać tym, którzy tej pomocy potrzebują. Jako firma odpowiedzialna społecznie otaczamy opieką nie tylko pracowników, ale i klientów oraz całe społeczności, dla których pracujemy i dbamy o nieprzerwane dostawy energii elektrycznej – powiedział Andrzej Kojro, prezes Enei Operator.
Grupa dostosowała również swój model pracy do nowych warunków: wprowadzono pracę zdalną, dodatkowe środki ostrożności w elektrowniach w Kozienicach oraz Połańcu, kopalni Bogdanka, a także procedury awaryjne, by zachować ciągłość zarządzania siecią energetyczną, produkcji oraz dostaw energii elektrycznej. W Biurach Obsługi Klienta Enei wprowadzono dodatkowe środki ochrony i bezpieczeństwa, a bezpośrednia wizyta i rozmowa z konsultantem jest możliwa tylko po wcześniejszym umówieniu się poprzez infolinię lub stronę internetową. Wszelkie sprawy klienckie można załatwiać poprzez zdalne kanały kontaktu: infolinię, czat, e-BOK (Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta).
Dzięki temu rozwiązaniu klienci, pozostając bezpiecznie w domu, nadal mogą być w kontakcie z Eneą. Dodatkowo, ostatnio umożliwiliśmy im zawieranie umów na niektóre nasze produkty zdalnie poprzez eBOK – powiedział Dariusz Szymczak, prezes Enei Centrum.
Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta staje się najpopularniejszą i najwygodniejszą formą kontaktu z Eneą. Od marca 2020 roku liczba nowych kont w eBOK-u wzrosła o 35 proc.! Nic dziwnego. W eBOK-u można sprawdzić i opłacić faktury za prąd, a także zaktualizować swoje dane czy zgłosić sprawy.
Założenie konta jest banalnie proste. Wystarczy wejść na stronę ebok.enea.pl, podać numer kontrahenta (widoczny na fakturze) oraz PESEL lub NIP, a następnie przejść przez krótki proces rejestracji.
Enea zdała egzamin ze społecznej odpowiedzialności w czasie pandemii. Wie, jak pomagać z głową. Ale walka z koronawirusem trwa, a do zrobienia jest jeszcze wiele. Dlatego spółka nie ustaje w działaniach wspierających służby medyczne, seniorów i innych potrzebujących.
*artykuł powstał we współpracy z Grupą EneaArchiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.