Redakcja „Wprost” nagradza osoby, produkty, usługi oraz firmy i instytucje, które swoim działaniem przyczyniają się do ochrony środowiska, zahamowania zmian klimatycznych, poprawy jakości wód i powietrza oraz promocji świadomości ekologicznej i postaw proekologicznych.
Uroczysta gala rozdania nagród Zielonego Serca Wprost odbyła się w warszawskim hotelu Sound Garden
– Innowacyjne rozwiązania i konsekwentna dążenie do ich implementacji to cecha wspólna wszystkich naszych laureatów. Troska o środowisko i odpowiedzialny, zrównoważony rozwój to również wartości bliskie redakcji tygodnika „Wprost”. Tygodnika, który od 40 lat stara się wprost mówić o sprawach ważnych, ale też wprost angażować się w projekty istotne społecznie. – mówiła Agnieszka Jabłońska, wiceprezes spółki PMPG Polskie Media, wydawcy tygodnika „Wprost”. Kogo więc wyróżniliśmy?
Trzy Zielone Serca
Pierwszą nagrodę wręczyliśmy spółce Domikon z siedzibą w Czerniewicach niedaleko Tomaszowa Mazowieckiego. Firma specjalizuje się w energooszczędnym i ekologicznym budownictwie i śmiało można powiedzieć, że jest jednym z liderów tej branży w Polsce. Projekty Domikonu budowane są w technologii prefabrykacji, głównie przy użyciu drewna. Dzięki doskonałej izolacji cieplnej i akustycznej pozwalają na niższe zużycie energii na ogrzewanie i chłodzenie, co przekłada się na o 70 proc. niższą emisję CO2.
– Nasze budynki można znaleźć w całej Polsce, ale też w całej Europie czy Australii. Jesteśmy gotowi postawić dom w stanie deweloperskim w 2-3 miesiące. Nasze konstrukcje wyróżnia precyzja wykonania i solidność. Domy są niesamowicie stabilne, odporne na różne żywioły, bardzo szczelne, co zapobiega wilgoci i pozytywnie wpływa na środowisko oraz zdrowie klienta – mówiła Anna Wysocka, prezes zarządu Domikon.
Drugą wyróżnioną przez nas firmą była warszawska grupa R.Power. To jedna z największych i najszybciej rozwijających się firm na europejskim rynku wielkoskalowej energetyki słonecznej. Rozwija portfel farm fotowoltaicznych o mocy ponad 6 gigawatów. Spółka realizuje projekty w wielu krajach Europy. Prowadzi swoje biura m.in. w Portugalii, Hiszpanii, Rumunii, Niemczech, Holandii czy we Włoszech.
– Cieszę się, że dostajemy taką nagrodę właśnie w Polsce, gdzie energii elektrycznej z węgla jest ciągle bardzo dużo, więc propagowanie rozwiązań ekologicznych jest tutaj bardzo słuszne – mówił Tomasz Sęk, założyciel firmy i członek zarządu R.Power.
Kolejna nagroda powędrowała do łódzkiej spółki Intereko Energia. Firma realizuje w Afryce projekt pod nazwą „Posprzątajmy naszą planetę”. Jego celem jest nauka prawidłowej gospodarki odpadami, umożliwiającej transformację odpadów w energię, czy wykorzystanie części odpadów jako naturalne nawozy. Pozwala to na tworzenie gospodarki obiegu zamkniętego. Działania firmy aktywnie przyczyniają się do walki o czystą planetę i ograniczenie ilości niewykorzystanych i nieprzetworzonych odpadów.
– Miniony rok to były wzrosty, podnieśliśmy obroty i zyskowność przedsiębiorstwa. Wyszliśmy szerszym ruchem do krajów afrykańskich, chcemy pomóc temu kontynentowi stać się zielonym. Ta nagroda uświadamia mi, że nasze działania mają sens, dodaje nam otuchy i motywacji – mówił Jarosław Grobelny, prezes Intereko Energia.
Nagroda Grand Prix
Częścią gali była również debata dotycząca wpływu nowych technologii na ochronę środowiska i ekologię. Debatę prowadził Bolesław Breczko, dziennikarz działu Biznes w tygodniku „Wprost”. W rozmowie wzięli udział laureaci, czyli Anna Wysocka ze spółki Domikon czy Jarosław Grobelny z Intereko Energia oraz Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
Po dyskusji przyszedł czas na wręczenie najważniejszej nagrody, czyli Grand Prix. Laureatem została firma Epson, istniejący od 1942 roku znany producent drukarek, skanerów czy projektorów.
Spółka przyczynia się do ograniczenia zmian klimatycznych nie tylko w swoich szeregach, ale także w biurach swoich klientów. Jedna ze sztandarowych technologii Epsona, czyli drukowanie bez użycia ciepła – Heat-Free, oszczędza aż 83 proc. energii elektrycznej (i związanych z nią emisji). Ma to wymiar nie tylko ekonomiczny, ale przede wszystkim ekologiczny.
Firma angażuje się także w akcje ekologiczne. W zeszłym roku, w ramach programu Czysta Rzeka, w którym brała udział, zebrała i oddała do utylizacji 210 ton śmieci.
– Nagrodę odbieram w imieniu firmy, która tak naprawdę robi to, co wiele innych firm, czyli produkuje i sprzedaje urządzenia. Ale Epson robi coś więcej. Wdraża procesy i technologie, które mają na celu ochronę środowiska, ochronę naszej planety. Ta nagroda potwierdza, że to, co robimy jest ważne – mówiła Ewa Pytlak – koordynator ds. marketingu i PR w Epson Polska.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.