PKN Orlen stawia na H2 – polskie stacje do tankowania wodoru
Artykuł sponsorowany

PKN Orlen stawia na H2 – polskie stacje do tankowania wodoru

Dodano: 
Orlen, autobus wodorowy
Orlen, autobus wodorowy 
Projekt „Hydrogen Eagle” realizowany przez koncern pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do produkcji i dystrybucji nisko i zeroemisyjnego wodoru. To projekt o bardzo szerokim znaczeniu, stanowiący nieodzowny elementem budowy wodorowych korytarzy transportowych Północ-Południe oraz Wschód-Zachód.

PKN Orlen stawia na wodór – zgodnie z założeniami planów inwestycyjnych, do 2030 roku koncern ma zainwestować w ten rodzaj „paliwa przyszłości” nawet 7.4 mld złotych. Do tego momentu w Europie centralnej ma powstać ponad 100 stacji do tankowania wodoru. W Polsce ma być ich 57, w Czechach 28 i na Słowacji 26. Wszystko to będzie możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 roku europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii.

Przyszłość pod znakiem wodoru

Z perspektywy energetyki wodór stanowi odpowiedź na problemy związane z emisją zanieczyszczeń czy rosnącymi cenami energii. Z powodzeniem może wyprzeć gaz ziemny i wspierać odnawialne źródła energii, w tym fotowoltaikę i energię wiatrową. Inwestycje związane z wodorem, to także szansa na stworzenie nowych miejsc pracy.

Polska Strategia Wodorowa, wskazuje 6 konkretnych celów do zrealizowania w zakresie rozwoju polityki wodorowej. Wśród nich są m.in. wdrożenie technologii wodorowych w energetyce; wodór jako rodzaj paliwa alternatywnego w transporcie czy dekarbonizacja przemysłu.

Wyjątkowy autobus w Krakowie

W ubiegłym roku, zgodnie z umową zawartą między PKN Orlen a Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie, w krakowskiej zajezdni autobusowej pojawiła się pierwsza w Polsce stacja wodorowa. Paliwo do stacji dociera za pośrednictwem rafinerii w Trzebini, należącej do spółki Orlen Południe. Tylko w pierwszym tygodniu autobus zatankował wodór 6 razy i przejechał na nim 800 km z zerową emisją CO2. To obiecujący początek.

- Realizacja wodorowej strategii PKN ORLEN nabiera tempa. Chcemy być liderem transformacji na rynku Europy Środkowej, wytwarzając i dostarczając zero i niskoemisyjny wodór jako paliwo alternatywne dla sektora transportu. Naszą ambicją jest wdrażanie rozwiązań opartych na zaawansowanych i przyjaznych środowisku technologiach. To jeden z obszarów dla dywersyfikacji przychodów budowanej przez nas multienergetycznej firmy. Zdecydowane wejście na rynek wodoru i umacnianie pozycji lidera przez PKN ORLEN jest efektem naszej wizji transformacji energetycznej, którą od kilku lat konsekwentnie realizujemy. Tylko silny, duży koncern ma potencjał do tego, żeby jednocześnie gwarantować bezpieczeństwo energetyczne kraju i wdrażać najnowocześniejsze technologie na poziomie europejskim – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Imponujące plany rozwoju

Koncern nie boi się sięgać po więcej – strategia rozwoju zakłada powstanie kolejnych stacji wodorowych, dostępnych dla wszystkich pojazdów zasilanych tym rodzajem paliwa. Mają pojawić się m.in. w Wałbrzychu, Poznaniu i Katowicach.

Tankowanie wodoru

Zgodnie z założeniami, zostaną one zbudowane dzięki wsparciu finansowemu z programu Narodowego Funduszu i Gospodarki Wodnej „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Oddanie do użytku stacji w Katowicach i Poznaniu planowane jest na drugą połowę 2023r. Dwa lata później uruchomiona ma zostać stacja w Wałbrzychu.

- Wdrożenie nowoczesnej technologii wodorowej bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości powietrza w miastach, ponieważ pojazdy napędzane tym paliwem emitują wyłącznie parę wodną. Wpłynie także na obniżenie poziomu hałasu, zwiększając komfort podróżowania. Wodór ma wiele atutów, dlatego będziemy rozwijać tę technologię podejmując współpracę z kolejnymi partnerami – mówi Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

Orlen wykorzystuje wszelkie możliwości wsparcia inwestycji wodorowych. Przedsięwzięcia zaplanowane w Polsce, w ramach programu „Hydrogen Eagle” znajdują się w prestiżowym gronie europejskich projektów ubiegających się o pomoc publiczną w ramach największego mechanizmu wspierającego rozwój gospodarki wodorowej w Europie – IPCEI.

Gospodarka wodorowa to przedsięwzięcie, które koncern stale stara się rozwijać i udoskonalać. Wszystko to wpisuje się w ogólnoświatowe trendy, bowiem to właśnie wodór stanowi obecnie jedno z najbardziej obiecujących źródeł energii, zapewniające najczystsze spalanie, którego produktem jest jedynie energia i woda.