Jak zminimalizować wpływ lotnictwa na środowisko?
Artykuł sponsorowany

Jak zminimalizować wpływ lotnictwa na środowisko?

Dodano: 
Lot a środowisko
Lot a środowisko Źródło:Gettyimages
W Konkursie Zrównoważonych Lotów, w maju bieżącego roku, uczestniczą 22 linie członkowskie sojuszu SkyTeam. Wśród nich były także Air France i KLM. Podczas drugiej edycji Konkursu poszukiwano skutecznych sposobów na walkę z emisją CO2.

Wśród 72 lotów w ramach tegorocznej edycji konkursu, Air France i KLM zrealizowały 4 specjalne rejsy, podczas których zastosowano wszystkie aktualnie dostępne środki i narzędzia, a także dziesiątki innowacyjnych pomysłów, w celu maksymalnej redukcji emisji CO2 i minimalizacji wpływu, jaki operacje lotnicze mają na środowisko naturalne. Rejsowe połączenia Air France do Aten i Atlanty oraz KLM – do Trondheim i Los Angeles odbyły się w ramach konkursu „SkyTeam Sustainable Flight Challenge” (ang. Konkurs Zrównoważonych Lotów SkyTeam), w którym bierze udział 22 członków sojuszu lotniczego SkyTeam.

Linie podjęły wyzwanie przeprowadzenia możliwie najbardziej neutralnych względem środowiska operacji lotniczych, aby stymulować innowacje oraz wspólnie gromadzić wiedzę i dzielić się doświadczeniami. Choć uczestnicy akcji przyjaźnie współzawodniczą w kilku kategoriach jak np. najlepsza innowacja, najniższa emisja CO2 z lotu, czy najlepsza współpraca, to w tym konkursie nie chodzi o wygraną. Celem projektu, który angażuje wszystkich pracowników linii, ich klientów, a także lotniska i inne współpracujące firmy, jest przyspieszenie transformacji branży lotniczej i przeciwdziałanie skutkom kryzysu klimatycznego. Podczas ubiegłorocznej edycji konkursu Air France udało się osiągnąć wymierne rezultaty w postaci redukcji emisji o blisko 45 procent, a KLM zastosował i przetestował łącznie ponad 50 metod i narzędzi, które pomagają minimalizować wpływ lotnictwa na środowisko.

Pomysł inspirowany historycznym wyczynem

Pomysłodawcą Konkursu Zrównoważonych Lotów była grupa entuzjastycznych pracowników KLM zwana „Bold Moves”, zainspirowanych słynnym wyścigiem lotniczym Londyn-Melbourne, który odbył się w 1934 roku. Podobnie jak kiedyś wyzwaniem były loty dalekiego zasięgu i globalny dostęp do świata, teraz wyzwanie całej branży lotniczej stanowi redukcja emisji dwutlenku węgla. Blisko 90 lat temu, w początkach awiacji, pokonanie drogą lotniczą dystansu z Anglii do Australii było spektakularnym wyczynem, który wymagał wielu innowacji. To dzięki nim był możliwy niewyobrażalny postęp w lotnictwie. Dlatego inspiratorzy i uczestnicy konkursu pokładają nadzieję w nowatorskich pomysłach.

Bezemisyjna obsługa naziemna KLM na lotnisku w Amsterdamie

Wspólne zaangażowanie szansą na zmianę

Pomysłodawcy i organizatorzy przedsięwzięcia wierzą, że zaangażowanie i entuzjazm wszystkich pracowników z 22 dużych światowych linii zaowocuje licznymi pomysłami i usprawnieniami, które ponownie zrewolucjonizują branżę lotniczą, tym razem – w zakresie zrównoważonego rozwoju. Po drugie, w projekcie istotny jest udział i współpraca różnych podmiotów tworzących usługę lotniczą, począwszy od linii lotniczej, poprzez poddostawców np. paliwa, cateringu, wyposażenia, obsługę i infrastrukturę lotniska, skończywszy na organach publicznych. Dzięki współpracy możliwe jest wdrażanie nowych rozwiązań. W końcu, zaangażowanie klientów, którzy mogą realnie uczestniczyć w projekcie daje nadzieję na zmianę sposobu myślenia i budowanie poczucia współodpowiedzialności.

Innowacje w trosce o środowisko

W ramach ubiegłorocznej edycji konkursu odbyły się loty w różnych częściach świata, podczas których linie zastosowały setki innowacji, ale też sprawdzonych metod i narzędzi, aby zminimalizować wpływ operacji lotniczej na środowisko naturalne tak bardzo, jak to tylko możliwe. Grupa Air France KLM opiera swoją politykę zrównoważonego rozwoju na trzech głównych filarach: zrównoważone paliwa lotnicze (SAF), energooszczędne samolotyefektywność operacji lotniczych. Są to, przy obecnych możliwościach technicznych lotnictwa, główne i najbardziej skuteczne sposoby redukcji emisji dwutlenku węgla.

Toteż konkursowe loty linie zrealizowały swoimi najbardziej energooszczędnymi samolotami, takimi jak m.in. Boeing 787-10, czy Airbus A350, które ze względu na swoją budowę, wagę i parametry silników pozwalają na mniejsze spalanie, a tym samym niższą emisję CO2. Po drugie, samoloty były napędzane paliwem z domieszką zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) – KLM w 39%, a Air France – 30%. To alternatywne paliwo pozwala obniżyć emisję CO2 o przynajmniej 75% w całym cyklu życia, w porównaniu z taką samą ilością paliwa kopalnego.* Dlatego, poza dążeniem do zmniejszenia zużycia paliwa ogólnie, linie aktywnie stymulują transformację energetyczną sektora lotniczego i zastępowanie paliw kopalnych przez SAF na szeroką skalę. Emisja CO2 zależy też od wagi samolotu, toteż w konkursie zastosowano kilka ciekawych pomysłów, jak „odchudzić” maszyny i zmniejszyć załadunek. Między innymi za pomocą modelowania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji dokładnie obliczono przewidywane zapotrzebowania na wodę podczas lotów KLM, tankując dokładnie potrzebną ilość. Ponadto przed lotem, pasażerów klasy biznes poproszono o wcześniejszy wybór preferowanego posiłku, aby załadować na pokład tylko niezbędny catering.

Każdy element wyposażenia i ładunku – od zastawy stołowej, poprzez lżejsze palety cargo, po nowe, lekkie buty dla załogi – został dokładnie przemyślany, a załadunek samolotu tak zoptymalizowany, aby zapewnić najlepszy środek ciężkości, co pozwoliło poprawić aerodynamikę i wygenerować oszczędności paliwa od 1,5 do 2 procent. Innym energooszczędnym rozwiązaniem zastosowanym w konkursie zarówno przez KLM, jak i Air France jest tzw. eko-pilotaż. Chodzi o efektywne realizowanie operacji lotniczych z zastosowaniem innowacyjnych procedur ograniczających zużycie paliwa (a tym samym emisję), jak np. kołowanie na jednym silniku, optymalizacja ścieżek lotu oraz wznoszenia się i schodzenia do lądowania w trybie ciągłym. Duże znaczenie ma też wybór najbardziej optymalnej trasy przelotu, w ścisłej współpracy z kontrolą ruchu lotniczego. Wspomniane działania są już wdrażane przez obie linie podczas regularnych lotów, pozwalając na mniejsze zużycie paliwa średnio o 3-4 procent podczas każdego lotu.

Air France tankuje zrównoważone paliwo lotnicze

Catering i serwis nastawiony na ekologię

W Konkursie Zrównoważonych Lotów linie szukały też nowych rozwiązań w zakresie oferty gastronomicznej i serwisu pokładowego tak, aby minimalizować swój wpływ na środowisko. Przykładowo Air France zaoferował posiłki w całości przygotowane we Francji, głównie w oparciu o lokalne produkty. W menu królowały m.in. dania wegetariańskie i ryby ze zrównoważonych połowów, certyfikowanych MSC. Pasażerów poproszono też o preselekcję posiłków przed lotem, aby ograniczyć załadunek i przeciwdziałać marnotrawstwu żywności. Ponadto, chcąc zmniejszyć ilość odpadów z serwisu pokładowego, Air France zastosował specjalne lekkie tace z tworzywa z recyklingu, które można poddać ponownemu przetworzeniu, zastawę pokładową wielokrotnego użytku lub wykonaną z biodegradowalnych materiałów – celulozy, drewna i papieru. Plastikowe butelki i jednorazowe naczynia z plastiku zostały wycofane z użycia, a wszelkie opakowania (puszki, pudełka, butelki) poddano usprawnionej segregacji już w trakcie trwania lotu.

Widoki na przyszłość

Pod koniec czerwca wyniki tegorocznej edycji konkursu zostaną ocenione przez niezależną komisję, która przyzna nagrody w 24 subkategoriach, a cała zgromadzona wiedza zostanie udostępniona partnerom SkyTeam. Efekty akcji, a zwłaszcza poziom redukcji emisji CO2 przy pomocy każdego z aktywowanych narzędzi są dokładnie analizowane, aby na tej podstawie linie mogły wybrać najbardziej skuteczne innowacje do dalszego wdrażania w przyszłości. Jednocześnie, to przedsięwzięcie pozwala lepiej mierzyć skuteczność dostępnych już rozwiązań, takich jak np. paliwa lotnicze, a także badać innowacje jak np. szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji do optymalizacji trasy lotu czy bezzałogowy transport bagażu na lotnisku.

* Cykl życia w przypadku paliwa z olejów roślinnych uwzględnienia pochłanianie CO2 z atmosfery podczas wzrostu rośliny, pierwsze wykorzystanie jako olej spożywczy, następnie jego recycling oraz ponowne zastosowanie jako paliwo lotnicze.

Źródło: Materiały prasowe Air France i KLM