Wytyczając ambitne cele, spółka aktywnie inwestuje w technologie zielonej energii oraz ekologiczne rozwiązania dla motoryzacji. Aby zrealizować swoją ambitną strategię, Grupa ORLEN zakłada redukcję emisji gazów cieplarnianych w kluczowych segmentach działalności – do 2030 roku planuje obniżyć emisje o 25% w rafineriach, petrochemii i wydobyciu oraz zmniejszyć intensywność emisji CO2 w energetyce o 40%.
Planowane inwestycje w rozbudowę infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, w połączeniu z ekologicznymi inicjatywami w dziedzinie energetyki, pozwalają na optymizm co do przyszłości elektromobilności w Polsce i Europie Środkowej. Nakłady inwestycyjne na realizację celów Grupy ORLEN do 2030 roku wyniosą około 320 mld zł, z czego aż 40% zostanie przeznaczone na zielone inwestycje. Spółka zamierza zainwestować w energetykę wiatrową na morzu i lądzie, fotowoltaikę, biogaz i biometan, biopaliwa, zielony wodór oraz elektromobilność.
Realizacja tak ambitnych „zielonych” planów wymaga znacznych nakładów finansowych. Prognozowanym efektem realizacji strategii ORLEN 2030 będzie podwojenie wyniku EBITDA do ponad 60 mld zł w 2030 roku, z czego około 20 mld zł będzie generowane przez "zielone" obszary. ORLEN konsekwentnie rozwija również infrastrukturę własną, umożliwiając coraz większej liczbie kierowców korzystanie z pojazdów elektrycznych.
Realizacja strategii elektromobilności spółki ORLEN będzie możliwa dzięki wsparciu środków unijnych UE CEF. Program CEF sfinansuje 13 lokalizacji w różnych częściach kraju, z których każda będzie składała się z 8 szybkich punktów ładowania o minimalnej mocy 150 kW. Grupa ORLEN otrzymała także dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę wielostanowiskowych hubów ładowania samochodów elektrycznych w 33 miejscowościach w Polsce. To ogromne wsparcie, które pozwoli na uruchomienie aż 40 ogólnodostępnych stacji ładowania do 2027 roku.
Ambitne plany grupy ORLEN w zakresie elektromobilności zakładają w ciągu najbliższych lat znaczne rozszerzenie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce i Europie. Do końca dekady koncern planuje przeznaczyć blisko 3 mld zł na rozwój infrastruktury związanej ze stacjami ładowania, aby do 2030 roku posiadać aż 10 000 punktów ładowania w Polsce, Czechach i Niemczech, z czego ponad połowę w naszym kraju. Już teraz ORLEN ma w Polsce 511 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To 329 stacji AC o mocy do 50 kW i 182 stacje DC o mocy 50-180 kW, co łącznie daje 1083 punkty ładowania, w tym 818 punktów AC i 265 punktów DC. Do 2030 r. ORLEN planuje uruchomić w naszym kraju ponad 2700 szybkich stacji ładowania, zarówno przy jak i poza stacjami paliw ORLEN. To bardzo ważny krok, który umożliwi polskim kierowcom korzystanie z pojazdów elektrycznych na dłuższych trasach.
Na rynku czeskim (ORLEN Unipetrol) spółka ma 88 partnerskich stacji ładowania DC, co daje 170 punktów ładowania, w tym 78 punktów AC i 92 punkty DC. Plany rozwoju są bardzo ambitne, jeśli chodzi o naszych zachodnich sąsiadów. Zgodnie z założeniami, w ciągu najbliższych dwóch lat, liczba stacji ładowania w Niemczech ma wzrosnąć do ponad 430.
Elektromobilność zyskuje coraz większą popularność jako efektywne rozwiązanie dla pojazdów osobowych, dostawczych, autobusów oraz ciężarówek na krótkie i średnie dystanse, a także w sektorze kolejowym. ORLEN dostrzega potencjał rozwoju elektryfikacji transportu ciężkiego, zwłaszcza w publicznym transporcie miejskim, gdzie już teraz elektryczne autobusy są powszechnie wykorzystywane w wielu miastach w Polsce i Europie. Spółka aktywnie pracuje też nad optymalizacją dostępności ładowania pojazdów elektrycznych w miastach i kluczowych lokalizacjach dla klientów.
Wkrótce więcej stacji ładowania pojawi się w najważniejszych punktach miast oraz na autostradach i trasach szybkiego ruchu. Część swojej infrastruktury ładowania ORLEN planuje zbudować wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Dodatkowo więcej stacji ładowania ORLEN Charge pojawi się w miejscach niezwiązanych bezpośrednio ze stacjami paliw, takich jak galerie handlowe i sklepy. To krok w kierunku ułatwienia dostępu do ładowania pojazdów elektrycznych i zwiększenia zasięgu elektromobilności.
Elektromobilność to szansa na bardziej ekologiczną i zrównoważoną przyszłość naszego kraju i planety. Działania Grupy ORLEN są przykładem tego, jak duże koncerny energetyczne mogą włączyć się w walkę o ochronę środowiska i redukcję emisji gazów cieplarnianych. Grupa ORLEN konsekwentnie realizuje swoją strategię elektromobilności, wyznaczając ambitne cele i podejmując konkretne działania. Aby osiągnąć sukces, konieczna jest również aktywna współpraca społeczeństwa i innych podmiotów gospodarczych. Elektromobilność to szansa dla nas wszystkich – szansa, którą warto wykorzystać.