Nowoczesny recykling to nie tylko segregacja odpadów czy ich przetwarzanie w tradycyjnych zakładach. To kompleksowy system, który wykorzystuje zaawansowane technologie, a także analiza danych, pozwalająca zwiększyć efektywność, ograniczyć marnotrawstwo surowców i minimalizować negatywny wpływ na środowisko.
W poniższym wywiadzie przyjrzymy się głębiej temu, w jaki sposób nowoczesne podejścia do recyklingu zmieniają oblicze przemysłu, jakie trendy obecnie obowiązują oraz jakie korzyści mogą przynieść społeczeństwu i środowisku naturalnemu.
Zapraszamy do odkrywania fascynującego świata nowoczesnego recyklingu i jego roli w budowaniu bardziej zrównoważonej przyszłości dla naszej planety.
Z Dyrektorem Sprzedaży Arturem Rzysko z MB Recycling rozmawia Zofia Szkarłat.
Jakie są obecnie trendy na rynku? Czy rynek zużytego sprzętu się rozwija, czy może wręcz przeciwnie widać spadki?
AR: Rynek recyklingu zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego nie jest samoistnym bytem. Jest on ściśle powiązany z wieloma czynnikami zewnętrznymi i branżami. Jedną z nich jest rynek producentów sprzętu RTV/AGD. Oczywistym jest, że im więcej nowego sprzętu zostanie wprowadzone na rynek, im więcej konsumenci kupią nowych lodówek, pralek czy suszarek, tym więcej zużytego sprzętu będzie przekazywane do recyklingu.
Dane pokazywane przez Applia Polska wskazują, że w Polsce w roku 2023 wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln sztuk dużego AGD. Porównując dane rok do roku, w przypadku sprzętu wielkogabarytowego wytworzono o 3 mln mniej urządzeń niż w 2022 roku oraz o 7,5 mln mniej niż w rekordowym 2021 r. Z czego to wynika? Okres pandemii był pikiem jeśli chodzi o zakupy elektroniki. Ludzie nie podróżowali, a wolne środki przeznaczali na zakup nowych sprzętów AGD/RTV czy IT. Nowe komputery czy telewizor nierzadko było kupowane, żeby w okresie pandemii mieć czym zająć czas.
Zyskali na tym zarówno producenci, jak i recyklerzy. Niestety, rok 2023 pokazał tego skutki. Inflacja, opóźniony efekt COVID-owy, sytuacja na Ukrainie – to wszystko spowodowało, że Polacy nie kupowali tyle ile w okresie poprzedzającym.
Czy rynek recyklingu również ucierpiał w tak dużym stopniu?
AR: Na szczęście nie. Oczywiście, ilość wyprodukowanych sprzętów ma wpływ na masy zbierane przez recyklerów, ale nasza branża to mnóstwo innych czynników.
W naszej grupie (MB Group), pozyskujemy ZSEiE (Zużyty Sprzęt Elektryczny i Elektroniczny) zarówno od firm, jak i od mieszkańców. Niezmiennie, dużo sprzętu gromadzonego jest w gospodarstwach domowych. Jako społeczeństwo jesteśmy do tego przyzwyczajeni, ten strumień odpadowy nie odnotował spadków. Dodatkowo rozpoczęliśmy nowe projekty, które mimo w/w trudności, nie spowodowały u nas spadków mas zebranego zużytego sprzętu.
Czy to oznacza, że konsumenci nadal trzymają stare, zepsute sprzęty w domach?
AR: Daleko nam do poziomu krajów skandynawskich, gdzie społeczeństwo jest wyedukowane w kwestiach prawidłowego zagospodarowania e-odpadów. Trzeba jednak przyznać, że świadomość Polaków uległa znaczącej poprawie. Widzimy to chociażby w wynikach projektu Elektryczne Śmieci, którego właścicielem jest spółka z naszej grupy – MB Recycling. Rok do roku, osiągnęliśmy 366 % wzrostu ilości odbiorów dużego sprzętu RTV/AGD z domów. Z pewnością duży wpływ mają na to nasze akcje edukacyjne i kampanie, które wprost informują, że usługa odbioru starych, zużytych elektrycznych śmieci jest dostępna w większych miastach w całej Polsce.
Wyimek:
Usługa jest bezpłatna, realizowana w max 72 godziny – nie ma więc prostszego sposobu na pozbycie się zalegającego w piwnicy, na strychu czy w ogródkach działkowych sprzętu. Wystarczy kontakt z infolinią 572 102 102 lub wypełnienie formularza na stronie www.elektrycznesmieci.pl/odbior
W mniejszych miastach, zbiórkę elektrycznych śmieci od roku przeprowadzamy wraz jednostkami Ochotniczych Straży Pożarnych w ramach proekologicznej akcji „OSP na straży środowiska”. Pozyskane w ten sposób środki finansowe strażacy mogą przeznaczyć na doposażenie jednostek, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa okolicznych mieszkańców.
Mówi Pan o odbiorach dużego sprzętu, a co z małymi urządzeniami?
AR: Mamy rozwiązania również na ten rodzaj sprzętów. W całej Polsce znajduje się 1800 czerwonych pojemników, do których mieszkańcy mogą wrzucić mniejsze sprzęty jak lokówka, toster, komputer czy suszarka do włosów. Czerwone pojemniki stały się początkiem dla stworzenia nowego, innowacyjnego „nanosystemu”.
Nanosystem brzmi zaskakująco, o co właściwie to chodzi?
AR: "Nanosystem" stanowi rezultat znaczącej transformacji naszej organizacji. Prefiks "nano" symbolizuje dla nas nowoczesność, otwartość oraz profesjonalizm, które innowacyjnie łączą potrzeby mieszkańców, firm, miast i samorządów. Z tego powodu jestem przekonany, że w nadchodzących miesiącach niejednokrotnie usłyszycie o naszym nanosystemie.
Gdzie możemy się z nim spotkać?
AR: Nanosystem to kompleksowy system zbiórki, który daje możliwość oddania zużytego sprzętu AGD, RTV, baterii, tonerów, tekstyliów, a nawet paneli fotowoltaicznych. Oferujemy go mieszkańcom, miastom, gminom i firmom w różnych spersonalizowanych konfiguracjach.
Powiedział Pan o nanopojemnikach na tekstylia, czy to nowe rozdanie?
AR: Wiemy, że branża odzieżowa jest jednym z głównych sprawców zanieczyszczenia środowiska. Dlatego działamy już w tym obszarze jako część ogólnopolskiej usługi realizowanej we współpracy z naszą Fundacją Odzyskaj Środowisko oraz InPost. Naszym głównym celem jest przywrócenie zbędnym, ale nadal użytecznym przedmiotom drugiego życia.
Jednocześnie dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu w logistyce odbiorów oraz monitorowaniu ich częstotliwości, jesteśmy w stanie zapewnić mieszkańcom skuteczny sposób zagospodarowania tekstyliów, ułatwiając im ten proces. Chcemy, aby przy każdym czerwonym pojemniku na małe urządzenia elektryczne pojawił się także pojemnik na tekstylia.
Jakie przewiduje Pan prognozy na rok 2024?
Patrząc na analizy rynku, przewidujemy wzrost zarówno ilości wprowadzonego sprzętu, jak i mas przekazanych do recyklingu: rok 2024 wydaje się być rokiem odbicia. Muszę zaznaczyć, że e-odpady to zaledwie jedno z naszych źródeł przychodów. Od wielu lat współpracujemy z branżą Li-ion oraz automotive, przygotowujemy się także do znaczących wzrostów odpadów z farm paneli PV. Cieszy nas, że Polska zyskuje na konkurencyjności cenowej w utylizacji odpadów, chcemy ten potencjał wykorzystać.
Co w Pana ocenie jest największym sukcesem MB GROUP w ostatnim roku?
Naszym celem jest kompleksowe działanie jako nowoczesny recykler, obejmujące nie tylko pozyskiwanie odpadów, ale także doradztwo w obszarze środowiska, ESG oraz CSR i w tych obszarach dynamicznie się rozwijamy. W ostatnim roku osiągnęliśmy także imponujący wzrost ekspansji działów handlowych oraz realizacji odbiorów, co dowodzi słuszności obranego przez nas kierunku zaangażowania w budowanie bardziej zrównoważonej przyszłości.