ORLEN inwestuje miliardy w technologie wodorowe i szkoli przyszłe kadry. Ruszyła druga edycja Akademii Wodorowej

ORLEN inwestuje miliardy w technologie wodorowe i szkoli przyszłe kadry. Ruszyła druga edycja Akademii Wodorowej

Dodano: 
Stacja do tankowania wodoru, Orlen
Stacja do tankowania wodoru, Orlen 
Grupa ORLEN po raz drugi zaprosiła studentów i absolwentów do udziału w Akademii Wodorowej. Jej celem jest przekazanie wiedzy młodym ludziom, którzy chcieliby rozwijać techniki wodorowe. Temat jest niezwykle ważny dla Grupy ORLEN: do 2030 roku chce ona przeznaczyć na rozwój technologii wodorowych 7,4 mld zł, a Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją zaawansowanych metod badawczych wodoru jakości automotive. W tym roku ORLEN planuje uzyskanie akredytacji także dla swojego drugiego laboratorium – we Włocławku, gdzie wkrótce zostanie uruchomiony hub wodorowy.

Od kandydatów – młodych absolwentów, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy – firma może wymagać znajomości nowoczesnych technologii i oczekiwać, że będą oni dobrze poruszać się w temacie, któremu na studiach poświęcono kilka godzin. Może ich też zawczasu przygotować do pracy i wykształcić, tak aby po odebraniu dyplomu mogli podjąć pracę nawet w wymagających obszarach, które nie zostały objęte programem studiów.

Druga edycja Akademii Wodorowej

Taka myśl przyświeca koncernowi ORLEN, który już po raz drugi zaprosił studentów oraz absolwentów uczelni wyższych do udziału w Akademii Wodorowej (Akademia H2). To program edukacyjny, którego głównym zadaniem jest szkolenie i rozwój kadr wyspecjalizowanych w innowacyjnych technologiach wodorowych oraz ich praktycznemu wykorzystaniu.

Pierwsza edycja szkolenia rozpoczęła się w marcu 2023 roku i objęła siedem dwudniowych sesji. Wykłady odbywały się w różnych firmach wdrażających technologie wodorowe. W pierwszej edycji wzięło udział 30 uczestników. Najlepsi dostali propozycję stażu, który może być początkiem drogi do kariery w ORLEN. W lutym ruszyła druga edycja, do której zakwalifikowało się 31 uczestników. Na co dzień studiują na różnych uczelniach na wydziałach takich jak energetyka, OZE o specjalizacji przemysłowej, energetyka wodorowa, fizyka techniczna i prawo. Ta różnorodność dowodzi, że w technologiach wodorowych potrzebni są specjaliści z wielu dziedzin nauki.

– Wodór to jedno z podstawowych źródeł energii w walce z dekarbonizacją przemysłu i transportu. Dlatego zgodnie z naszą strategią stawiamy na jego szerokie zastosowanie. To jednocześnie nowoczesna branża, której dalszy rozwój zależy przede wszystkim od pracy wielu ludzi i dostępności wykwalifikowanej kadry. Stąd powstał pomysł na program dla studentów i absolwentów w formie Akademii Wodorowej. Dajemy młodym ludziom szansę na zdobycie doświadczenia zgodnie z ich zainteresowaniami, zyskując przy tym potencjalnych pracowników.– powiedział w trakcie inauguracji drugiej edycji Józef Węgrecki, członek zarządu ORLEN.

Dodał, że dla Grupy ORLEN wodór nie jest paliwem przyszłości, lecz dziedziną, nad którą koncern intensywnie pracuje od wielu lat. – Zainteresowanie programem oraz sukces poprzedniej edycji nie pozostawiają wątpliwości, że warto ten projekt kontynuować – dodał.

Program działa we współpracy z Politechniką Gdańską i Politechniką Krakowską. Partnerami biznesowymi programu są producenci pojazdów napędzanych wodorem: Pesa, Toyota i Solaris. Ta ostatnia dołączyła do II edycji jako jeden z największych producentów autobusów zasilanych wodorem. Aby poznać specyfikę zakładów, studenci odwiedzą je w trakcie sesji wyjazdowych. Wspomniane firmy nie tylko zapoznają studentów ze stosowanymi przez siebie technologiami, ale także przygotowały miejsca na staże dla najlepszych absolwentów Akademii H2.

Zajęcia w ramach drugiej edycji potrwają do czerwca. Kursanci spotkają się na ośmiu sesjach zjazdowych w różnych miejscach Polski, m.in. w siedzibach Grupy ORLEN w Płocku i we Włocławku, na Politechnice Krakowskiej i w siedzibach partnerów biznesowych, firm: Toyota w Wałbrzychu, Solaris w Poznaniu i Pesa w Bydgoszczy.

Pierwszy zjazd Akademii H2 w Płocku. To nie przypadek

Pierwszy zjazd odbył się w Płocku. Kursanci wysłuchali wykładów, a także odbyli wizyty studyjne na instalacjach ORLENU oraz w Komunikacji Miejskiej w Płocku. Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych zapewnił, że wybór Płocka jako lokalizacji pierwszego zjazdu nie był przypadkowa.

- Rozpoczęliśmy od źródła, czyli miejsca produkcji wodoru. Już pierwszego dnia uczestnicy zapoznali się z technologią wytwarzania wodoru. Nabytą wiedzę mogli potwierdzić w praktyce, obserwując działanie instalacji produkującą wodór. Dzięki współpracy z naszym partnerem, czyli Komunikacją Miejską w Płocku, mogli zobaczyć zastosowanie paliwa przyszłości w transporcie publicznym – powiedział.

Wodorowe autobusy w Płocku

Coraz więcej miast testuje autobusy wodorowe. Jest tym zainteresowany również Płock: tamtejszy Urząd Miasta w 2020 r. podpisał list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Od tego czasu przeprowadził kilka etapów testów autobusów wodorowych, by wybrać model, który najlepiej sprawdzi się na ulicach trzeciego największego miasta w województwie mazowieckim.

- Jest to przyszłość, którą wdrażamy w ramach projektu „Wodorowy Płock”. Jednym z elementów tego projektu jest właśnie przetestowanie autobusów wodorowych – powiedział Marcin Uchwał, prezes Komunikacji Miejskiej w Płocku, gdy na ulice miasta wyjechał autobus Arthur H2 Bus 12.

Urząd Miasta Płocka ma nadzieję, że pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na stałe trasy na przełomie 2025 i 2026 r. Wszystko zależy od otrzymania finansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przykład Płocka pokazuje, że wodór jest paliwem przyszłości, z którym wszyscy wkrótce będziemy mieć do czynienia. Stąd tak ważne jest wykształcenie kard, które będą w stanie rozwijać tę technologię i popularyzować ją. Wodór to obecnie jedyne paliwo zeroemisyjne. W wyniku jego spalania powstaje para wodna, nie są natomiast produkowane żadne szkodliwe substancje. Autobusy zasilane są ciekłym wodorem, który generuje energię dla silnika elektrycznego. Zasięg pojazdu to nawet kilkaset kilometrów.

ORLEN inwestuje w technologie wodorowe

Do 2030 roku Grupa ORLEN chce przeznaczyć na rozwój technologii wodorowych 7,4 mld zł. Do tego czasu planuje uruchomić ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej isieć hubów wodorowych do zaopatrywania ich. Inwestycje w infrastrukturę wodorową, w tym budowa stacji tankowania wodoru, są wspierane przez środki unijne.

ORLEN jest również liderem dwóch Dolin Wodorowych – powstałej w 2022 r. na Mazowszu oraz o rok młodszej Bursztynowej, która działa w województwie pomorskim. Projekt Bursztynowej Doliny Wodorowej jest pierwszym w Polsce, który posiada certyfikat wydany przez Mission Innovation i Clean Hydrogen Partnership dla flagowego projektu doliny wodorowej.

- Ważnym adresatem naszych działań jest branża transportowa. Uruchamiamy kolejne stacje wodorowe dla autobusów, ciężarówek i samochodów osobowych oraz testujemy pierwszą lokomotywę wodorową. Rozszerzenie zakresu akredytacji w laboratorium w Trzebini o badania wodoru jakości automotive to kolejny duży krok w rozwoju tego obszaru. Cieszy mnie, że dołączyliśmy do grona prestiżowych pracowni z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych – powiedział dyrektor biura technologii wodorowych i paliw syntetycznych Orlenu Grzegorz Jóźwiak.

Laboratorium w Trzebini z akredytacją dla badań wodoru jakości automotive

To nie wszystko. W marcu 2024 roku Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini należąca do spółki Orlen Laboratorium z Grupy Orlen została pierwszą w Polsce i trzecią na świecie placówką z akredytacją zaawansowanych metod badawczych wodoru jakości automotive.

Od 1 stycznia 2025 r. każde laboratorium wodorowe, które będzie chciało certyfikować produkt, zostanie zobligowane do uzyskania akredytacji na poszczególne metody badawcze parametrów jakościowych wodoru oraz akredytacji do pobierania próbek wodoru. Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini spełniła wymogi o rok wcześniej niż wynika z regulacji, dzięki czemu już teraz może kontynuować prace nad wodorem jakości automotive.

W 2024 roku Orlen Laboratorium planuje uzyskanie akredytacji także dla swojego drugiego laboratorium – we Włocławku, gdzie wkrótce zostanie uruchomiony hub wodorowy.

Źródło: Wprost