– Jako firma, która dąży do bycia coraz bardziej zrównoważoną i odpowiedzialną w kwestiach środowiskowo-społecznych, już od 2018 roku liczymy nasz ślad węglowy. Wyniki tych obliczeń wskazują, że największe emisje generowane są w obszarach, na które nie mamy bezpośredniego wpływu. Jedną z ważniejszych kategorii w ramach emisji pośrednich jest użytkowanie ubrań przez naszych klientów, czyli to w jaki sposób postępują z odzieżą zakupioną u nas. I to dało nam do myślenia. Bo jeżeli rozmawiamy z dostawcami, żeby sprawiać by produkcja była mniej emisyjna i mniej negatywnie wpływała na środowisko, dlaczego nie mielibyśmy podjąć dialogu z naszymi klientami? Stąd wziął się pomysł na kampanię edukacyjną „Dbaj o ubranie” – mówiła w podcaście Ewa Janczukowicz-Cichosz.
Jak przypomniała ekspertka, pierwsza edycja tej kampanii LPP edukowała, jak dbać o odzież, którą kupujemy i którą mamy w domu.
– Mówiliśmy o praniu, suszeniu, prasowaniu i przechowywaniu. Okazało się, że robimy to na oko, w ogóle nie przykładamy do tego żadnej wagi i często niszczymy swoją odzież właśnie przez nieodpowiednie zabiegi pielęgnacyjne – zaznaczyła.
– Jeżeli masz wiskozową bluzkę, czyli bluzkę delikatną, zwiewną, z ładnym printem w kwiaty i włożysz ją do pralki na 60 st., na najwyższe wirowanie, potem wysuszysz w suszarce bębnowej, a na końcu po prostu wrzucisz do szafy, to powiedzmy sobie szczerze – ta bluzka nie będzie długo ci służyć, bo po prostu źle się nią opiekujesz. Dlatego staramy się patrzeć na to, co mówi metka, bo metka nie jest po to, żeby nam uprzykrzać życie, żeby nam było niewygodnie, ale po to, żebyśmy się nauczyli, jak dbać o ubranie – podkreślała Ewa Janczukowicz-Cichosz.
Jak dodała, to był pierwszy krok LPP w stronę edukowania konsumentów. Kolejny obserwujemy teraz:
Dlaczego wyrzucamy ubrania? Powody zaskakują
– Przeprowadziliśmy drugie badanie i wyszło na to, że zdaniem Polaków z jednej strony naprawianie odchodzi do lamusa, ale z drugiej 72 proc. badanych powiedziało, że każdy z nas powinien umieć zrobić podstawowe naprawy. Z różnych badań wiemy też, z jakich powodów pozbywamy się ubrań. 1/3 tych powodów jest związana stricte z tym, że coś się rzeczywiście zniszczyło. Pozostałe to „coś na mnie źle leży”, bo na przykład zmieniłem swój rozmiar z mniejszego na większy albo w drugą stronę, bądź od razu kupiłem/am ubranie w złym rozmiarze. Ostatnia część konsumentów po prostu stwierdza, że ubranie nie pasuje do dotychczasowej garderoby, jest niemodne, etc. Zatem tylko około 1/3 powodów wyrzucania ubrań jest związana ze zużyciem się danej rzeczy – wyjaśniała przedstawicielka LPP.
Jakie narzędzia w ramach drugiej edycji kampanii „Dbaj o ubranie” – Wear Your Story LPP dostarczyła konsumentom? Jakie cele dotyczące redukcji CO 2 firma stawia przed sobą? Jak upcyklingować modę, by troszczyć się o środowisko i wyróżnić z tłumu? Czy recykling starych ubrań jest w ogóle możliwy?
O tym wszystkim usłyszycie w podcaście ShEO Talks:Podcast został zrealizowany we współpracy ze Studiem Plac.
Nowe życie ubrań. Co zrobić, by Polacy naprawiali zamiast wyrzucać?
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.