Duńczycy mają plan. Wyprodukują wodór z wiatraków morskich

Duńczycy mają plan. Wyprodukują wodór z wiatraków morskich

Dodano: 
Morska farma wiatrowa, zdj. ilustracyjne
Morska farma wiatrowa, zdj. ilustracyjne Źródło: Pixabay / AnetteBjerg
Duńskie formy łączą siły i uruchamiają wielkoskalową produkcję wodoru pozyskiwanego w procesie elektrolizy z wykorzystaniem nadwyżek energii produkowanej przez farmy wiatrowe. Wytwarzany wodór ma być źródłem energii elektrycznej, cieplnej i zużywanej w transporcie drogowym, morskim, a nawet lotniczym.

Operator duńskich lotnisk Copenhagen Airports, duński koncern energetyczny Orsted, a także firmy A.P. Moller - Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS zawarły porozumienie, którego celem jest uruchomienie w Danii wielkoskalowej produkcji wodoru pozyskiwanego z odnawialnej energii elektrycznej.

Partnerzy mają w planie uruchomienie pierwszych elektrolizerów o mocy 10 MW w roku 2023, następnie zwiększenie ich mocy do 250 MW do roku 2027. Trzy lata później Duńczycy chcą już posiadać instalacje do produkcji wodoru o łącznej mocy 1,3 GW. Jak szacują Duńczycy, uruchomienie elektrolizerów o takiej mocy może zmniejszyć emisję CO2 generowanego w elektroenergetyce, ciepłownictwie i transporcie o 850 tys. ton rocznie.

Dzięki zastąpieniu paliw kopalnych w transporcie ciężkim paliwami zrównoważonymi Duńczycy postawili sobie za cel zredukowanie emisji CO2 do 70 proc. do roku 2030 w porównaniu do emisji z 1990 roku. Później, do roku 2050, duńska gospodarka ma stać się neutralna klimatycznie, czyli emisja CO2 powinna wówczas zostać wyzerowana.

– Dekarbonizacja sektora transportu jest znaczącym i złożonym zadaniem, które wymaga współpracy każdej firmy, organizacji i kraju. Ten projekt stanowi pierwszy krok na drodze do ogromnej transformacji w celu produkcji i dystrybucji zrównoważonej energii – powiedział dyrektor naczelny Maersk, Søren Skou.

Ostateczna decyzja inwestycyjna dla pierwszego etapu projektu prawdopodobnie zostanie podjęta w 2021 r. Współpracujące ze sobą firmy oczekują, że obiekt zostanie otwarty już w 2023 r.

Czytaj też:
Kiedy polecimy samolotem napędzanym wodorem?
Czytaj też:
Wyspy irlandzkie stawiają na wodór

Źródło: Riviera News, Gramwzielone.pl