Współpraca PKN ORLEN i miast partnerskich na rzecz wodorowego paliwa przyszłości
Artykuł sponsorowany

Współpraca PKN ORLEN i miast partnerskich na rzecz wodorowego paliwa przyszłości

Dodano: 
HUB wodorowy we Wrocławiu
HUB wodorowy we Wrocławiu Źródło: PKN Orlen
Wodór jako paliwo będzie zyskiwał na znaczeniu, a PKN ORLEN rozpoczynając kolejne inwestycje, chce mieć istotny udział w jego produkcji. Koncern zacieśnia współpracę z samorządami, by móc wspólnie pracować na rzecz rozwoju napędzanego wodorem zeroemisyjnego transportu publicznego.

Eksperci zwracają uwagę, że wodór to bezpieczne i przyjazne środowisku paliwo. Jest stosowany m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi, które w niedalekiej przyszłości mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych napędów zasilanych paliwami kopalnymi, a także dla baterii litowo-jonowych. Czysty i ekologiczny transport wodorowy w miastach staje się realną perspektywą, a PKN Orlen, który inwestuje w wytwarzanie wodoru wysokiej czystości współpracuje z samorządami i spółkami miejskimi – potencjalnymi odbiorcami wodoru.

Czyste paliwo dla transportu publicznego

Największy potencjał dla wodoru – ze względów technologicznych i ekonomicznych – upatrywany jest dziś w transporcie publicznym i cargo. Autobus z napędem wodorowym ma zasięg 350-450 km i na jednym tankowaniu (które trwa zaledwie ok. 10 minut) może jeździć cały dzień. W cyklu eksploatacyjnym, który jest szacowany na mniej więcej 12 lat, zastąpienie tylko jednego autobusu miejskiego z silnikiem diesla pojazdem z napędem wodorowym może zapobiec emisji 800 ton dwutlenku węgla do atmosfery. Dodatkową korzyścią jest ograniczenie hałasu w aglomeracjach, bo napęd autobusów na wodór jest o jedną piątą cichszy od tradycyjnego silnika. Nic dziwnego, że polskie miasta chcą inwestować w transport wodorowy, a płocki koncern dostrzegając potencjał wodoru jako czystego paliwa dla transportu inwestuje w jego produkcję. Do końca 2021 koncern wybuduje we Włocławku hub wodorowy. Oprócz niego i podobnej inwestycji planowanej w Płocku koncern rozwija również technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Rozpoczęcie produkcji wodoru w jakości paliwa transportowego planowane jest tam na 2021 rok.

Wodór z hubu we Włocławku początkowo będzie przeznaczony przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego, w tym szynowego.

Szczególnie na pierwszym etapie rozwoju technologii wodorowej będzie miała ona największe znaczenie w transporcie publicznym i towarowym. Dlatego podejmujemy współpracę zarówno z samorządami, jak i firmami transportowymi, która umożliwi nam z jednej strony zajęcie silnej pozycji na rynku, a drugiej – da możliwość samodzielnego rozwijania technologii. W miastach północnej i zachodniej Europy projekty testowe wodorowego transportu publicznego są rozszerzane, a niskoemisyjne autobusy stają się integralnym elementem lokalnej infrastruktury publicznej. To dobry kierunek – ocenia Józef Węgrecki, członek zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych.

Początki współpracy

Koncern podpisał już kilka listów intencyjnych o współpracy w celu rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem z samorządami i spółkami miejskimi będącymi potencjalnymi odbiorcami tego paliwa. To m.in. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Krakowski Holding Komunalny i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie oraz Miasto Płock. Porozumienia z kolejnymi samorządami są w trakcie uzgodnień.

Koncern podpisał też list intencyjny z PESA Bydgoszcz na budowę lokomotywy zasilanej wodorem, która będzie wykorzystywana na potrzeby logistyczne PKN Orlen.

Sieć wodorowego transportu publicznego realnie wpływa na zwrot kosztów inwestycji w stacje ładowania i wspiera raczkujący, ale posiadający znaczny potencjał indywidualny transport wodorowy, który także jest obszarem naszych inwestycji strategicznych – Józef Węgrecki, członek zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych. W Polsce jak dotąd brak jest stanowisk ładowania wodorem aut osobowych, ale instalacje do ich tankowania znajdują się już na dwóch stacjach Grupy Orlen w Niemczech, a w czerwcu 2021 r. mają się pojawić również na trzech stacjach paliw w Czechach.

Zielone inwestycje

Inwestycje w infrastrukturę dla transportu opartego o paliwo wodorowe wpisują się w europejską strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiadają na unijne cele środowiskowe. Zgodnie z nimi do 2030 r. branża transportowa zminimalizuje emisje gazów cieplarnianych do atmosfery o 30 proc. w porównaniu z rokiem 2005. Wodór – obok elektromobilności i biopaliw II generacji – jest wymieniany jako paliwo przyszłości, które ma w znacznym stopniu umożliwić osiągnięcie zakładanych celów.