Paliwa przyjazne naturze
Artykuł sponsorowany

Paliwa przyjazne naturze

Dodano: 
Paliwa alkilatowe Warter Fuels
Paliwa alkilatowe Warter FuelsŹródło:Warter Fuels
Ekologiczne benzyny na całym świecie rewolucjonizują korzystanie z urządzeń opartych na silnikach spalinowych. Od teraz dzięki spółce Warter Fuels możliwe jest to także w Polsce. Tworzone przez firmę paliwa alkilatowe dedykowane m.in. sprzętom ogrodowym czy wykorzystywanym w turystyce wodnej to aż o 99 proc. mniej toksycznej emisji szkodliwych węglowodorów w porównaniu do zwykłej benzyny.

Według Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska zasilany silnikami spalinowymi sprzęt ogrodniczy (jak na przykład kosiarki) odpowiada za emisję ponad 26 mln ton zanieczyszczeń rocznie. W odniesieniu do innych urządzeń niesłużących do transportu zanieczyszczenia produkowane przez sprzęt wykorzystywany w ogrodach stanowią aż 11 procent szkodliwych substancji emitowanych w USA w ciągu roku. Inne badania prowadzone w Newcastle w Australii pokazują, że koszenie trawników w tym mieście odpowiada za 5,2 proc. całkowitej emisji tlenku węgla i 11,6 proc. całkowitej emisji szkodliwych dla środowiska węglowodorów niemetalowych. Słowem, choć w kontekście zanieczyszczeń środowiska często myślimy o samochodach, niemały w nim udział mają także inne sprzęty oparte na silnikach spalinowych.

W czym tkwi problem? Choć paliwo samochodowe, jak wskazuje jego nazwa, powinno być wykorzystywane wyłącznie do zasilania tych pojazdów, w rzeczywistości jest inaczej. Wlewane do kosiarek, pił czy odśnieżarek przyczynia się do znacznego zanieczyszczenia otoczenia, ponieważ w porównaniu do silnika samochodowego w urządzeniach tych brakuje katalizatora spalin. Te wydostają się więc bezpośrednio na zewnątrz, przez co jesteśmy narażeni na ich wdychanie.

Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieje wyjście z tej sytuacji. To paliwa alkilatowe, które w wyniku spalenia w silniku emitują o99 proc. mniej szkodliwych substancji w porównaniu z tradycyjnymi benzynami samochodowymi. Praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych, w tym benzenu, węglowodorów olefinowych, etanolu i siarki. Benzen jest oficjalnie uznawany za związek rakotwórczy dla ludzi w USA i większości państw europejskich. W benzynie alkilatowej zawartość benzenu wynosi poniżej progu oznaczalności tj. 0,01%v/v.

Znikoma zawartość innych węglowodorów aromatycznych w benzynie alkilatowej (np. toluenu, ksylenów) wynosząca 0,5 % v/v korzystnie wpływa na ograniczenie emisji i eksploatację silnika, w tym czystość komór spalania. Dla porównania: w tradycyjnej benzynie samochodowej zawartość węglowodorów aromatycznych może wynosić nawet 35 proc. v/v. Węglowodory olefinowe są węglowodorami, które cechuje niska stabilność termiczna. Z tego względu mają one tendencje do tworzenia żywic i osadów w układzie dolotowym silnika, co odbija się na jego osiągach i czystości spalin. Cechują się ponadto wyższą niż węglowodory nasycone temperaturą spalania, przez co wpływają na intensyfikację formowania NOx w procesie spalania. Niebezpieczna jest również emisja samych olefin z układu zasilania, z uwagi na ich wysoką reaktywność przyczyniającą się do tworzenia się ozonu troposferycznego i w konsekwencji do powstawania smogu fotochemicznego. W benzynie alkilatowej zawartość tych węglowodorów nie przekracza 0,5 proc. v/v, natomiast w typowej benzynie samochodowej zawartość olefin może wynosić 18 proc. v/v.

W Polsce producentem benzyn alkilatowych zarówno do silników dwusuwowych, jak i czterosuwowych jest Warter Fuels, czyli spółka, która o paliwach wie wszystko. Także to, jak sprawić, by były one bardziej przyjazne środowisku, za co w czerwcu otrzymała nagrodę w konkursie „Wprost” Zielone Serce 2021 dla firm, które przyczyniają się do ochrony natury i zahamowania zmian klimatycznych. Czym są zatem ekologiczne benzyny produkowane przez Warter Fuels?

WARTER PRO, czyli zielona rewolucja na rynku paliw

Pomysł na paliwa alkilatowe, których producentem jest m.in. płocka spółka, narodził się w Skandynawii. W Szwecji już od 20 lat cieszą się one nieustającą popularnością. Licznych odbiorców znajdują także w Niemczech czy USA, gdzie sprzedaż tego rodzaju benzyn sięga setek milionów litrów rocznie.

Co skłania do nich klientów? Pierwszy powód jest następujący: pod względem spalania paliwa alkilatowe nie różnią się od tradycyjnych benzyn. Produktami całkowitego spalania komponentów benzyny alkilatowej (parafin i izoparafin) jest tylko dwutlenek węgla i woda. Spalanie tych węglowodorów jest najbardziej ekologicznym procesem spalania. Dzięki temu kancerogenne i toksyczne produkty spalania benzyny alkilatowej są ograniczane w porównaniu do benzyn samochodowych nawet o 90 proc. Benzyna ta jest otrzymywana z komponentów pochodzących z przerobu ropy naftowej, nie z komponentów syntetycznych. Pod względem emisji zanieczyszczeń od tradycyjnych benzyn różni je jednak bardzo wiele - i to jest zasadniczy powód, dla którego klienci często po nie sięgają. Paliwa alkilatowe są o 99 proc. czystsze w porównaniu do benzyny samochodowej. Jak wspomniano wyżej, nie zawierają etanolu, węglowodorów aromatycznych czy benzenu, które to składniki, uwalniane do atmosfery, stają się niezwykle szkodliwe dla środowiska i dla ludzkiego zdrowia.Szacuje się, że korzystanie z paliw alkilatowych mogłoby zmniejszyć aż o 40 proc. produkcję smogu.

Jest to istotne, tym bardziej że - jak pokazują badania, spaliny wydzielane przy używaniu tradycyjnych benzyn mają działanie rakotwórcze. Choć więc praca w ogrodzie kojarzy się ze zdrowym stylem życia, w rzeczywistości jeśli pracujemy w nim kosiarką spalinową zasilaną tradycyjną benzyną, wcale może tak nie być. Na korzyść paliw alkilatowych przemawia także komfort pracy. Tego rodzaju benzyny są bezzapachowe, co oznacza, że podczas pracy urządzeniami zasilanymi tym rodzajem paliwa nie czujemy drażniącego zapachu. Wynika to z faktu, że zawierają w swoim składzie prawie wyłącznie węglowodory izoparafinowe. Mają one najwyższe ze wszystkich typów węglowodorów wartości opałowe.

Paliwo dla małych urządzeń

Warter Fuels produkuje dwa rodzaje paliw alkilatowych: WARTER PRO FUEL 2, czyli profesjonalną mieszankę paliwa z olejem do silnika dwusuwowego, stosowaną m.in. w pilarkach łańcuchowych czy nożycach do cięcia żywopłotów oraz WARTER PRO FUEL 4 - paliwo do silników czterosuwowych, charakterystycznych dla kosiarek, kultywatorów czy odśnieżarek, ale również łodzi czy skuterów wodnych. Benzyną tą powinni zainteresować się wszyscy pasjonaci prac ogrodowych oraz amatorzy wodnego wypoczynku, a także ci, którym leży na sercu dobro środowiska i własne zdrowie oraz dbałość o delikatny sprzęt.

Tego rodzaju paliwa z powodzeniem mogą być także wykorzystywane w branży leśnej, w firmach świadczących usługi komunalne czy w branży rozrywkowej związanej z wyścigami pojazdów mechanicznych. Dobrym przykładem mogą być tu tory kartingowe. W przypadku torów znajdujących się w zamkniętych pomieszczeniach używanie tradycyjnej benzyny ze względu na produkowane spaliny jest bardzo niezdrowe. Spaliny, jak powszechnie wiadomo, są szkodliwe. Ból głowy to jedynie początek kłopotów. Z pomocą mogą przyjść tu jednak benzyny alkilatowe, których spalanie praktycznie nie powoduje wydzielania szkodliwych substancji. Jednym słowem, tego rodzaju benzyny to produkt przyszłości, który może zmienić także i Polskę. Szanse na to wydają się zresztą duże, bo jak wskazują badania, coraz więcej klientów znad Wisły podczas kupowania produktów zwraca uwagę na ich wpływ na środowisko i własne zdrowie. Pod tym kątem benzyny alkilatowe są bezkonkurencyjne. Gdyby jednak to nie wystarczyło, jest jeszcze jeden argument za nimi - mają bardzo dobry wpływ na działanie urządzeń i przedłużanie ich żywotności.

Nie tylko ochrona środowiska

Zaletą paliw alkilatowych jest to, że nie wchodzą one w reakcję z wodą. Skutek? Silniki urządzeń, które pracują na tego rodzaju paliwie, są chronione przed korozją. Poza tym, dzięki stosowaniu benzyny alkilatowej w komorze spalania nie odkłada się osad (nagar), który prędzej czy później mógłby zniszczyć silnik i świece zapłonowe. Tradycyjna benzyna agresywnie rozpuszcza uszczelki i inne gumowe elementy. Poza funkcją ochronną paliwa alkilatowe cechują się także większą od tradycyjnych benzyn wydajnością. Szacuje się, że napędzane paliwem alkilatowym silniki pracują nawet o 15 proc. wydajniej i ciszej. Jednym z powodów jest unikatowy skład benzyny.

Benzyna WARTER PRO FUEL 2 została wymieszana przez producenta w proporcji 50:1 z wysokiej jakości biodegradowalnym olejem syntetycznym, który zapewnia doskonałe smarowanie silnika – nawet przy jego największym obciążeniu i wysokiej temperaturze. Benzyny alkilatowe są zresztą wydajne nie tylko w kontekście pracy silnika, ale także przechowywania. Produkowane przez Warter Fuels paliwa mogą być przetrzymywane nawet przez 5 lat, w tym dwa lata w samym urządzeniu. Paliw tych nie trzeba zlewać na zimę do kanistrów.

Każdy, kto używa paliw, wie, że przypadku benzyn kluczowa jest ich moc. Warter Fuels pokazuje, że wydajna praca silnika to nie tylko moc dostarczana przez benzynę. To także pozytywna moc wpływania na zdrowie i środowisko. Era zielonej energii właśnie się rozpoczyna. A zmiany można zacząć dosłownie i w przenośni od własnego ogródka. Choćby pielęgnując go urządzeniami zasilanymi ekologiczną benzyną.

Tomasz Michalik