Grupa ORLEN jest regionalnym liderem w produkcji biopaliw nowej generacji i konsekwentnie wzmacnia swoją pozycję w tym obszarze. Realizacja projektu w Jedliczu będzie miała dla Koncernu duże znaczenie, pozwalając rozszerzyć jego portfolio o kolejny nowoczesny i przyjazny środowisku bioprodukt, rozwijać kompetencje i tworzyć specjalistyczne miejsca pracy. Inwestycja Grupy ORLEN oznacza korzyści również dla polskiej gospodarki, ponieważ przyczyni się do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, który systematycznie rośnie. Wzmocni pozycję Koncernu na rynku biokomponentów i umożliwi sprostanie unijnym wyzwaniom zobowiązującym Polskę do stosowania paliw odnawialnych i biokomponentów w transporcie. Będzie również korzystna dla rolników z południowo-wschodniej Polski, z którymi koncern nawiąże współpracę.
Budowa kompleksu ugruntuje pozycję ORLEN Południe nie tylko jako lidera na krajowym rynku biopaliw, ale także jako pracodawcy w regionie. W rafinerii zostanie stworzonych około 50 nowych miejsc pracy, m.in. dla specjalistów z zakresu zaawansowanych biotechnologii. Inwestycja w produkcję bioetanolu to kolejny przykład wzmacniania kompetencji spółek w Grupie ORLEN. W rezultacie prowadzonych projektów rozwojowych ORLEN Południe ma obecnie stabilną sytuację finansową: zysk spółki w 2021 roku wyniósł 261 mln zł.
Alkohol ze słomy
Bioetanol to alkohol etylowy, produkowany z biomasy. Będąc dodatkiem do benzyny, może być stosowany w transporcie. Na świecie produkuje się go m.in. z kukurydzy, jęczmienia, melasy lub syropu cukrowego, pszenicy, żyta. Taki alkohol, wytwarzany z roślin wykorzystywanych pierwotnie przede wszystkim w celach spożywczych nazywany jest bioetanolem pierwszej generacji. Jego produkcja na masową skalę wywołuje wiele kontrowersji m.in. dlatego, że może się przyczyniać do wzrostu cen żywności.
W Jedliczu będzie produkowany bioetanol kolejnej, drugiej generacji - wytwarzany z produktów niespożywczych, przede wszystkim słomy zbóż. Powstanie instalacji oznacza, że roczne zapotrzebowanie na ten produkt wyniesie ok. 150 tys. ton.
Instalacja do produkcji bioetanolu, która zostanie zbudowana w Jedliczu, będzie drugą w Europie. Pierwsza znajduje się w Rumunii.
Inwestycja w ORLEN Południe będzie się składać nie tylko z instalacji głównej do produkcji bioetanolu, ale także elektrociepłowni biomasowej oraz infrastruktury pomocniczej. Umowę na budowę instalacji głównej, wartej ok. 550 mln zł, ORLEN Południe podpisał z polską firmą Zarmen.
Wykonawcą elektrociepłowni biomasowej, wartej ok. 170 mln zł, została fińska firma Valmet Technologies Oy. Energia elektryczna i cieplna będzie wytwarzana w kotle biomasowym o mocy 48 MW, opalanym ligniną, będącą produktem ubocznym przy produkcji bioetanolu. Rocznie spółka będzie pozyskiwała ok. 90 tys. ton ligniny. Energia w całości będzie przeznaczana na potrzeby kompleksu bioetanolu.
Nowoczesna biogazownia
Następnym etapem inwestycji będzie budowa nowoczesnej biogazowni. Ma ona przetwarzać wywar podestylacyjny, kolejny produkt uboczny wytwarzania bioetanolu. Pozyskiwana w ten sposób energia odnawialna również służyć będzie do zasilania nowej instalacji. W planach znajduje się również modernizacja infrastruktury drogowej i kolejowej wewnątrz zakładu oraz budowa niezbędnej infrastruktury pomocniczej.
Ekologiczna inwestycja, która powstanie w Jedliczu, uzyskała 45,8 mln zł dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska dla węzła energetycznego instalacji produkcji bioetanolu.
Zielony ORLEN Południe
ORLEN Południe jest konsekwentnie przekształcany w nowoczesną biorafinerię, w której produkcja opiera się na odnawialnych źródłach energii. W listopadzie ubiegłego roku w zakładzie w Trzebini została uruchomiona pierwsza w Polsce i największa w Europie instalacja do produkcji ekologicznego glikolu propylenowego. Może ona wytwarzać nawet 30 tys. glikolu rocznie, tak więc jest w stanie zaspokoić trzy czwarte krajowego zapotrzebowania na ten produkt
Spółka inwestuje również w program biogazowy – w jego ramach w całym kraju powstaje sieć biometanowni. ORLEN Południe zainwestował również w pilotażową instalację do produkcji kwasu mlekowego. Ponadto spółka zaangażowała się w rozwój technologii wodorowej. W tym roku zakład w Trzebini dostarczy pierwsze partie paliwa wodorowego w jakości automotive do tankowania autobusów. Docelowo ten wodór ma zasilać pojazdy komunikacji miejskiej w Krakowie i aglomeracji śląskiej.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.