LOTOS traktuje wodór na poważnie

LOTOS traktuje wodór na poważnie

Dodano: 
Lotos
Lotos / Źródło: lotos.pl
Dekarbonizacja gospodarki, zdaniem wielu ekspertów nie obejdzie się bez zastosowania technologii wodorowych. Grupa LOTOS widzi w tym szansę i planuje zostać jednym z krajowych liderów w tej dziedzinie.

Wodór szansą dla Polski

Wodór traktowany jest jako kluczowe rozwiązanie w procesie dekarbonizacji w przemyśle, a jego zastosowanie oraz potencjał dla gospodarki stały się w ostatnim czasie bardzo ważnym oraz popularnym tematem. W tej chwili niemalże całkowicie produkowany jest z paliw kopalnych (blisko 99 proc.), ale jako czyste paliwo jest kluczowy dla osiągnięcia neutralności klimatycznej, szczególnie dla takich sektorów, jak transport morski i lotniczy czy przemysł. Fatih Birol, szef Międzynarodowej Agencji Energii, stwierdził niedawno, że zielony wodór jest „gotowy na swój wielki czas” i wezwał rządy do przekierowania inwestycji na to paliwo.

Od dłuższego czasu wodór jest na celowniku polskich gigantów. Grupa LOTOS już w kwietniu 2018 roku podpisała list intencyjny z władzami miasta Gdyni w zakresie dostarczania wodoru do autobusów nim zasilanych.

– Bardzo ważnym elementem budującym jakość i nowoczesność transportu publicznego w Gdyni jest nie tylko komfort pasażerów i wysoka jakość pojazdów, ale też ekologiczne sposoby jego zasilania. Jako miasto nowoczesne szukamy nowych technologii, nowych rozwiązań i stawiamy na działania przyjazne środowisku. Chcemy wspierać i podejmować współpracę, która to umożliwi. Wierzę w to, że autobusy z napędem wodorowym to przyszłość i nowa jakość. Stąd też nasza współpraca z Grupą LOTOS, dzięki której będziemy wspólnie poszukiwać rozwiązań w tym zakresie – mówił wówczas Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Autobusy zasilane takimi ogniwami paliwowymi mają wiele zalet. Nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy, dzięki cichej pracy silnika. Jednak żeby wodór mógł być użyty jako paliwo dla pojazdów, musi mieć niemal doskonałą czystość 99,999 proc. (czyli tzw. pięć dziewiątek). LOTOS zaoferował wówczas budowę instalacji oczyszczania oraz stację dystrybucji i tankowania wodoru w Gdańsku.

Pomorska Dolina Wodorowa

Pandemia koronawirusa na szczęście nie pokrzyżowała ambitnych planów paliwowego giganta. Na początku czerwca okazało się, że konsorcjum samorządów z Pomorza otrzyma stuprocentowe wsparcie Unii Europejskiej na kompleksowe doradztwo przy wdrażaniu pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Kluczowym elementem złożonego w konkursie przez polskie samorządy projektu jest wsparcie ze strony LOTOSU i jego instalacji oczyszczania wodoru. Projekt jako jeden z 11 na 35 wniosków złożonych w tym konkursie został oceniony pozytywnie. Samorządy w swoim pomyśle zgłosiły koncepcję rozwoju ekologicznego transportu wodorowego. W pierwszym etapie do 2024 r. w Gdańsku, Gdyni, Wejherowie i Tczewie uruchomionych zostanie łącznie 10-15 autobusów wodorowych, a w drugim – do 2028 r. – będzie to 41 dodatkowych pojazdów. Projekt zakłada także wykorzystanie wodory w regionalnych pociągach linia Gdynia – Hel (dziś jeździ tam pociąg spalinowy) i statkach pasażerskich.

Projekt zostanie następnie wykorzystany jako pilotaż dla pozostałych regionów Polski w zakresie wypracowanych rozwiązań oraz najlepszych praktyk. Będzie realizowany przez europejskie firmy doradcze, specjalizujące się w technologiach wodorowych i posiadające duże doświadczenie w zakresie wdrażania projektów w krajach, w których wodór jest już stosowany na szeroką skalę.

– Jako lider paliw nowej generacji staramy się wykorzystywać swoje doświadczenie w dziedzinie wytwarzania wodoru, a także promować wodór jako zeroemisyjne paliwo przyszłości. Przykładem tych działań jest właśnie wsparcie naszych partnerów w przygotowaniu wniosku, dzięki czemu mogliśmy przyczynić się do sukcesu tej aplikacji. Będziemy nadal angażować się w ten projekt. Wykorzystanie wodoru jako alternatywnego źródła energii przyczyni się do ograniczenia zanieczyszczeń powietrza, szczególnie na terenie aglomeracji miejskich – mówi Paweł Jan Majewski, prezes Zarządu Grupy LOTOS.

LOTOS producentem wodoru

LOTOS uruchomił trzecią już instalację do produkcji wodoru. Warto podkreślić, że wodór jest ważnym elementem przy produkcji paliwa. W procesie rafinacji jest wykorzystywany do oczyszczania surowej ropy naftowej z zanieczyszczeń, takich jak np. siarka. Uruchomieniem trzeciej instalacji zwiększyło o 20 proc. możliwości produkcji wodoru w gdańskiej rafinerii.

Pod koniec maja media obiegła informacja, że LOTOS we współpracy z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi chcą uruchomić projekt badawczo-rozwojowy dotyczący elektrolizerów i ich integracji w rynku energii. W dużym skrócie LOTOS pozyskałby w ten sposób elektrolizery, konieczne do produkcji zielonego wodoru. Mogłyby one współpracować z instalacjami OZE; takimi jak elektrownie wiatrowe, które dostarczają prąd. Elektrolizery wykorzystują energię elektryczną do rozkładu wody na wodór i tlen. Włączenie ich w systemy energii odnawialnej stwarza wyjątkowe możliwości, które dziś są już wykorzystywane na Zachodzie.

* materiał powstał we współpracy z LOTOSEM

Źródło: LOTOS

Czytaj także

 0