Jak czytamy na stronie Urzędu Miasta Gdyni, w ramach programu FCH Regions EU Gdynia wraz z Gdańskiem, Tczewem i Wejherowem ‒ jako jeden z 11 europejskich regionów ‒ skorzysta ze wsparcia Project Development Assistance (PDA), kompleksowego doradztwa dotyczącego koncepcji wdrożenia pojazdów wodorowych w komunikacji miejskiej. Wniosek o wsparcie PDA został przygotowany przez konsorcjum samorządów przy współpracy przedstawicieli Grupy LOTOS, członków Klastra Wodorowego – sygnatariusza Pomorskiej Doliny Wodorowej.
Według wstępnych założeń w regionie pomorskim w komunikacji miejskiej będą wykorzystywane autobusy zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Początkowo przewiduje się wprowadzenie do taboru 10-15 takich autobusów, a w następnym etapie 41 autobusów w Gdańsku, Gdyni, Tczewie i Wejherowie. Zakłada się wykorzystanie wodoru produkowanego przez Grupę LOTOS w ramach realizowanego projektu PURE H2.
Eksperci w ramach unijnego programu pomogą w dopracowaniu koncepcji tak, aby odpowiadała najlepszym światowym praktykom i mogła być wykorzystana w aplikowaniu o środki unijne na zakup infrastruktury i autobusów zasilanych wodorem.
Jak mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, w Gdyni o zastosowaniu wodoru myśli się od dawna. Miasto aktywnie działa w Klastrze Wodorowym – podkreśla wiceprezydent ‒ współtworzy Pomorską Dolinę Wodorową, rozważa różne technologie dla poszerzania taboru zeroemisyjnego w gdyńskiej komunikacji i nie tylko w niej.
W ramach koncepcji Pomorskiej Doliny Wodorowej myśli się również o wykorzystaniu wodoru z instalacji PURE H2 na potrzeby regionalnych pociągów i niewielkich morskich promów pasażerskich na linii Gdańsk, Gdynia - Hel.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.