„Przestańmy budować nowe drogi, jeśli zależy nam na klimacie” – apelują ekolodzy

„Przestańmy budować nowe drogi, jeśli zależy nam na klimacie” – apelują ekolodzy

Dodano: 
Fragment autostrady M1
Fragment autostrady M1 Źródło: Wikimedia Commons / Albert Bridge
Żeby Wielka Brytania mogła wypełnić zobowiązania klimatyczne, potrzeba 14 miliardów funtów rocznie. Dodatkowo. No i potrzebna jest zmiana priorytetów inwestycyjnych.

Think tank Green Alliance twierdzi, że fundusze są potrzebne na czysty transport, odbudowę przyrody i przekształcanie budynków niskoemisyjne. Tymczasem w ciągu ostatnich trzech lat wydano 9 miliardów funtów na projekty, które faktycznie zwiększają emisję CO2, np. na drogi. Okazuje się, że duże brytyjskie firmy obiecują „rozpocząć nowe podejście” i „postawić środowisko na pierwszym miejscu”, ale tego nie robią. A pieniądze trafiają nie tak, gdzie według aktywistów powinny.

Zespół ekspertów Green Alliance twierdzi, że kwestia finansowania musi zostać wyraźniej ujęta w programie rządowym. Obliczenia think tanku oparte są na własnej ocenie dużych rządowych projektów, opublikowanych 16 czerwca.

Rząd oświadczył, że jest zdeterminowany, aby osiągnąć cele w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla, ale raport zwraca uwagę na plany ministrów dotyczące wydania na drogi kolejnych 28 mld funtów.

Green Alliance twierdzi, że wydawanie pieniędzy na drogi nie zmniejszy emisji, a ją zwiększy. Potrzebne jest przeniesienie inwestycji z dróg na infrastrukturę nie zanieczyszczającą środowiska, np. ścieżki rowerowe.

Autorzy podają w wątpliwość, czy rząd powinien w ogóle wydawać pieniądze na projekty zwiększające emisję CO2.

Ekolodzy podkreślają, że deklarowana walka o środowisko ma się nijak do rzeczywistości. Posegregowali inwestycje na najbardziej przyjazne klimatowi. Na pierwszym miejscu umieścili modernizację budynków i tworzenie ścieżek rowerowych – warte 20 punktów. Inwestycje w promy elektryczne, fabryki akumulatorów i zalesianie otrzymały 19 pkt, w przemysł dekarbonizacji, nowe elektryczne autobusy w Wielkiej Brytanii – 18 pkt. Modernizacja kolei, instalowanie ładowarek pojazdów elektrycznych oraz przywracanie naturalnego środowiska – 17.

Budownictwo drogowe znalazło się na szarym końcu z 10 puntami.

Czytaj też:
W gospodarkę zostanie wpompowanych 130 mld euro. Ale nie kosztem klimatu
Czytaj też:
W szczycie lockdownu spadły emisje CO2. Co to oznacza dla klimatu?