Polacy coraz bardziej EKO – edukacja przynosi efekty

Polacy coraz bardziej EKO – edukacja przynosi efekty

Dodano: 
Edukacyjne warsztaty dla dzieci o segregacji i recyklingu odpadów
Edukacyjne warsztaty dla dzieci o segregacji i recyklingu odpadów / Źródło: Nestlé Waters
Wymagający i bezprecedensowy 2020 rok żegnamy w kolorach nadziei. Jak wynika z najnowszych badań, wyzwania klimatyczne są coraz bardziej istotne dla Polaków. To przekłada się bezpośrednio na ich działania oraz oczekiwania stawiane markom. Niektóre z nich podnoszą rękawicę i prężnie działają dla dobra planety. A tym samym – nas wszystkich!

Pandemia sprawiła, że mijający rok na pewno nie odejdzie w zapomnienie. Nieoczekiwana sytuacja wymusiła nas do zmiany w funkcjonowaniu – biura przeniosły się do domu, a my poznaliśmy cienie i blaski pracy zdalnej. Głośne i tętniące życiem miasta ucichły, a zatłoczone ulice i przepełnione autostrady opustoszały. Można usłyszeć doniesienia, że klimat, w przeciwieństwie do nas, odetchnął z ulgą…

Jak np. wynika z danych Uniwersytetu Stanforda, w samych Chinach obostrzenia wprowadzone w wyniku koronawirusa doprowadziły do spadku emisji dwutlenku węgla aż o 25%. Nie oznacza to jednak, że możemy spocząć na laurach. Wiele firm zadeklarowało, że mimo nowych wyzwań związanych z pandemią, nie zamierza zwolnić w wysiłkach na rzecz zrównoważonego rozwoju – wręcz przeciwnie.

Wyniki najnowszych badań także jednoznacznie wskazują na to, że Polacy nie zamierzają siedzieć z założonymi rękami. Sprawy związane z klimatem pną się po drabinie naszych priorytetów, a dzięki temu motywacje do oddolnych i globalnych działań rosną.

Ekologia? Polacy są na TAK. Dlaczego?

Tegoroczne wyniki badania Climate Change przeprowadzonego przez Havas Media Group wskazują, że Polaków nadal najbardziej niepokoi zanieczyszczenie wód, susze oraz rosnąca ilość odpadów, związana także z brakiem procesów ich przetwarzania. W 2020 r. znacznie częściej niż w 2009 r. badani wskazywali te trzy problemy jako przyczyny zmian klimatu.

Dla Polaków coraz istotniejsze stało się, co w kwestii środowiska robią firmy. W 2009 r. tylko 4% badanych zadeklarowało, że kupuje marki, które podejmują działania mające na celu ochronę środowiska. W 2020 r. wskaźnik ten wzrósł aż do 55%!

Zapytani o motywację do sięgania po ekologiczny produkt, Polacy wskazują, że najważniejsze jest dla nich to, jakie korzyści zdrowotne ze sobą niesie, czy pomaga troszczyć się o zdrowie i jakość życia przyszłych pokoleń oraz czy faktycznie jest lepszy dla środowiska. W 2020 r. więcej badanych niż w 2009 r. podkreśliło też, odpowiedzialne zakupy pomagają im być lepszą osobą.

A jakie ekologiczne nawyki Polacy wdrażają do swojego codziennego życia? W 2020 r. Polacy częściej niż w 2009 r. deklarują, że rozmawiają o ekologii z bliskimi oraz nie kupują produktów szkodliwych dla środowiska. Natomiast najpowszechniejsze aktywności badanych to używanie energooszczędnych żarówek oraz segregowanie odpadów.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Ipsos w 2020 r. na zlecenie Nestlé Waters, 90% Polaków oczekuje, że producenci powinni oferować produkty w opakowaniach przyjaznych środowisku, a 56% deklaruje, że nie kupi produktu, jeśli podejrzewa, że jego opakowanie może mieć negatywny wpływ na planetę. Takie deklaracje motywują do eko działania. Przykładów nie trzeba daleko szukać.

Nie odpad, a cenny surowiec

Nestlé jako jeden z głównych celów postawiło sobie, że żadne z opakowań producenta nie trafi na składowiska ani do środowiska naturalnego. Zaczyna już u samych podstaw. We wszystkich polskich fabrykach Nestlé, także rozlewni Nestlé Waters w Nałęczowie, wdrożono już program „zero odpadów”, mający na celu zapobieganie powstawaniu odpadów oraz poddawanie odzyskowi lub recyklingowi wszystkich odpadów produkcyjnych, które powstały. To oznacza, że żadne z odpadów (z wyjątkiem tych, których odbiorca jest wskazany prawnie, np. komunalne) nie trafia na składowiska.

87% Polaków zapytanych przez Ipsos uważa, że producenci wykorzystujący butelki PET powinni działać na rzecz ich recyklingu. Równocześnie 62% badanych zwraca uwagę, czy opakowanie jest wykonane z materiału z recyklingu, a 87% chętnie kupiłoby wodę w butelce wykonanej z takiego przetworzonego tworzywa.

Już teraz wszystkie opakowania wykorzystywane przez Nestlé Waters w pełni nadają się do recyklingu – także butelki PET.Producent zobowiązał się globalnie, że do 2030 roku będzie odzyskiwać tyle plastikowych butelek, ile wprowadza na rynek. W Polsce cel ten realizowany jest we współpracy z Organizacją Odzysku Opakowań Rekopol w ramach ogólnopolskiego projektu „Działaj z imPETem!”. Przez dwa lata trwania kampanii ilość zbieranych i poddawanych recyklingowi butelek PET w systemie Rekopolu wzrosła o ok. 32%, co przyczyniło się także do wzrostu zbiórki tego surowca w Polsce o ok. 22% (2019 vs. 2017 r.).

Natomiast do 2025 roku aż 50% PET w butelkach Nestlé Waters będzie pochodziło z recyklingu. W Polsce producent wprowadził już naturalną wodę mineralną w butelkach o pojemności 1L i 1,5L, wykonanych w 50% z przetworzonego tworzywa oraz planuje kolejne tego typu produkty.

Firma uruchomiła także pilotażowy, krótki obieg zamknięty butelek PET. W rozlewni Nestlé Waters w Nałęczowie i biurze głównym Nestlé w Warszawie prowadzona jest specjalna, selektywna zbiórka tych opakowań, dzięki czemu nie muszą one trafiać do sortowni, tylko już bezpośrednio do zakładu prowadzącego recykling. Tam są przetwarzane na regranulat, wykorzystywany do produkcji nowych butelek, które to następnie wracają do rozlewni w Nałęczowie.

Edukacja od najmłodszych lat

Z roku na rok coraz bardziej wierzymy, że działania jednostki mają znaczenie. Wpływa na to między innymi właściwa edukacja, prowadzona już od wczesnych lat. W badaniu przeprowadzonym przez Ipsos 69% respondentów zadeklarowało, że stara się uczyć swoje dzieci, jak dbać o środowisko m.in. poprzez naukę prawidłowej segregacji odpadów.

Nestlé Waters także w swoich działaniach przypomina, że butelka PET to nie odpad, a cenny surowiec, któremu każdy może dać szansę na „drugie życie” poprzez umieszczenie jej w odpowiednim, żółtym koszu na tworzywa sztuczne. Dzięki temu będzie ona mogła trafić do recyklingu oraz posłużyć do produkcji zupełnie nowych przedmiotów – nowego opakowania, kurtki, butów, słuchawek, zabawek…

W tym celu nałęczowska rozlewnia organizuje m.in. warsztaty i szkolenia dla dzieci z okolicznych szkół, a także wspólne akcje sprzątania środowiska naturalnego. Dodatkowo współfinansowała kosze do sortowania odpadów, które pojawiły się ostatnio w przestrzeni publicznej miasta. Aby nikt nie miał wątpliwości, jak z nich poprawnie korzystać, instrukcja znalazła się na specjalnych tablicach edukacyjnych w Parku Zdrojowym oraz w sponsorowanym przez Nestlé Waters kalendarzu dla mieszkańców. 2021 rok przyniesie jego kolejne wydanie. I pewnie parę innych ciekawych inicjatyw, bo jak zapewnia Nestlé Waters, pomysłów na inicjatywy lokalne nie brakuje.

Innowacja płynie z nurtem...

Szczególny nacisk Nestlé Waters kładzie oczywiście na kwestie związane z wodą. Firma globalnie zobowiązała się, że będzie podejmować różne działania, by wspierać odtwarzanie się naturalnych zasobów wody w środowisku.Będą one obejmować np.: zapobieganie zanieczyszczeniom, projekty odzysku, programy oszczędnościowe, wykorzystywanie wód deszczowych czy ulepszanie irygacji gleby. W Nałęczowie producent planuje m.in. poprawić jakość wód powierzchniowych na terenie gminy.

Równocześnie Nestlé Waters kontynuuje proces certyfikacji wszystkich swoich zakładów na całym świecie zgodnie z międzynarodową normą Alliance for Water Stewardship (AWS). To prestiżowy certyfikat, przyznawany zakładom, które współpracują z lokalnymi społecznościami, by razem w odpowiedzialny sposób zarządzać zasobami wody. Nałęczowska rozlewnia już dziś może się tym certyfikatem pochwalić – jako pierwsza fabryka w naszym kraju. W zakładzie nieustannie wdrażane są nowe rozwiązania, mające na celu zmniejszenie wykorzystania wody (takie jak zamknięte obiegi czy programy odzysku i oszczędzania). Nałęczowski producent współpracuje z innymi użytkownikami zasobów wody, w tym z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, wspiera także właścicieli gruntów, pomagając usuwać potencjalne źródła zanieczyszczeń. Ważny element działań stanowi edukacja i promowanie ekologicznych postaw.

Nałęczów i okolice należą do obszarów bardzo bogatych w zasoby wody. Oczywiście ich ilość jest stale monitorowana, zarówno przez odpowiednie instytucje, jak i przez Nestlé Waters – firma regularnie zleca badania hydrogeologiczne prowadzone przez zewnętrznych specjalistów.

Co istotne, Nałęczów znajduje się w otulinie Kazimierskiego Parku Krajobrazowego oraz w strefie uzdrowiskowej, stąd też obowiązują tu specjalne wytyczne, których celem jest m.in. właśnie ochrona zasobów wody. Duży wpływ na jakość tych zasobów ma rolnictwo, w tym stosowanie zbilansowanego nawożenia czy używanie środków ochrony roślin bezpiecznych dla środowiska. W związku z tym Nestlé Waters wspiera działania Lubelskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, promujące zrównoważone praktyki rolnicze. Firma finansuje indywidualne konsultacje z rolnikami, analizy gleby oraz planowanie optymalnego nawożenia na podstawie wyników.

Nestlé Waters przekazało także kilkaset tysięcy złotych na rzecz budowy kanalizacji sanitarnej w sołectwie Cynków koło Nałęczowa.- Inwestycja zwiększy komfort życia mieszkańców, którzy dotychczas nie mogli korzystać z kanalizacji, a także poprawi bezpieczeństwo środowiskowe na tym obszarze. Nowy system umożliwi lepszy przepływ ścieków i zminimalizuje ryzyko zanieczyszczenia rzeki Bochotniczanki. – mówi Wiesław Pardyka, Burmistrz Nałęczowa.

Nestlé Waters zapowiada, że planuje już kolejne działania w ramach ochrony środowiska. I słusznie, bo – jak wynika z badań przeprowadzonych przez Havas – aż 83% Polaków uważa, że firmy powinny przeciwdziałać zmianom klimatycznym.

Producenci podnoszą rzuconą rękawicę

„Walka ze zmianami klimatu nie może czekać. My także nie możemy. To kluczowe dla sukcesu firmy w perspektywie długoterminowej” – komentuje Mark Schneider, CEO Nestlé. – „Dzięki skali naszej działalności – poprzez obecność w niemal każdym kraju – mamy wyjątkową możliwość, by coś zmienić. Będziemy współpracować z rolnikami, partnerami branżowymi, rządami, organizacjami pozarządowymi i konsumentami, aby zminimalizować nasz wpływ na środowisko”.

Nestlé przedstawiło ostatnio szczegółowy, globalny plan działania, który ma pozwolić firmie osiągnąć zerową emisję netto dwutlenku węgla do 2050 roku.Priorytet w tej kwestii ma kategoria Nestlé Waters, która osiągnie neutralność węglową do 2025 roku, a marki wody Perrier, S.Pellegrino i Acqua Panna – do 2022 roku.

Już dziś wszystkie zakłady Nestlé w Polsce, także ten w Nałęczowie, korzystają z odnawialnej energii elektrycznej. Na bieżąco wprowadzane są również nowoczesne rozwiązania, mające na celu redukcję zużycia energii całkowitej – w Nałęczowie udało się zmniejszyć to zużycie o 24 proc. w ciągu 5 lat (2019 vs 2014 r.). Firma prowadzi także działania mające na celu minimalizację wpływu transportu na środowisko, w tym redukcję zużycia paliwa, emisji spalin i dwutlenku węgla. W tym celu Nestlé eliminuje załadunek samochodów z klasą emisji spalin Euro 3 i Euro 4 na rzecz samochodów z bardziej przyjaznymi środowisku klasami Euro 5 i Euro 6. Korzysta także z lekkich naczep, którymi można przewozić więcej ton towaru mniejszą liczbą transportu. Natomiast dzięki współpracy z innymi firmami i klientami tworzone są optymalne trasy i domknięte kółka transportowe, by samochody nie jeździły bez ładunku. Te same korzyści środowiskowe przynosi także proces załadunkowy w magazynie. Firma stara się, by był on jak najbardziej optymalny. Puste naczepy ładowane są w nocy, a następnie odbierane przez kierowców w dzień, gdzie cała operacja nie trwa dłużej niż pół godziny. Inne działania, które pozytywnie wpływają na redukcję emisji CO2, to wypełnianie samych palet. Nestlé dostosowało wysokość palet z produktami tak, aby móc maksymalnie wykorzystać dostępną ładowność pojazdu.

Na nowy, „zielony” rok

Niebawem będziemy składać sobie życzenia na 2021 rok, życząc sobie wzajemnie lepszych dni. Pamiętajmy jednak, że jeśli chodzi o środowisko, to lepsze jutro zależy od tego, co zrobimy jeszcze dziś.

Źródło: Nestlé Polska S.A.
Advertisement
 0

Czytaj także