15 lat zaangażowania w zrównoważony rozwój
Artykuł sponsorowany

15 lat zaangażowania w zrównoważony rozwój

Dodano: 
Fabryka Gillette w Łodzi ma już 15 lat
Fabryka Gillette w Łodzi ma już 15 lat Źródło: Materiały prasowe
Razem zadbajmy o przyszłość naszej planety! W przypadku obchodzącej właśnie 15-lecie działalności łódzkiej fabryki Gillette, należącej do P&G, to nie hasło, ale praktyczne działanie, które od samego początku działalności stało na pierwszym miejscu.

Dbanie o środowisko to nie chwilowa moda, czy trend, ale obowiązek nas wszystkich. Międzynarodowe, duże koncerny mają znaczący wpływ na stan środowiska, co nie oznacza, że każdy obywatel nie powinien zwrócić uwagi na to czy produkty, z których korzysta, mają opakowania pochodzące z recyklingu lub w inny sposób przyczyniają się do ograniczenia pozostawianego śladu środowiskowego. Łódzka fabryka od lat stawia na zrównoważony rozwój. Oto cztery znaczące kroki, które zrealizowała w ostatnim czasie.

1. Strategia

Bez niej nie ma mowy o odpowiedzialnym podejściu. „Ambition 2030” to strategia P&G, która została opublikowana w 2018 r. Skupia się ona na czterech podstawowych obszarach: markach, łańcuchu dostaw, społeczeństwie i pracownikach. – Konsumenci oczekują, że marki, które cieszą się ich zaufaniem, zapewnią im nie tylko najlepszą skuteczność działania, ale także przyczynią się do rozwiązywania stojących przed światem problemów i wyzwań. Dzięki globalnemu zasięgowi naszych działań, zrozumieniu potrzeb 5 miliardów naszych konsumentów, oraz możliwościom tworzenia innowacyjnych rozwiązań, możemy zmieniać świat na lepsze – tłumaczy David Taylor, CEO Procter & Gamble.

Założenia te od początku były wdrażane w Łodzi. – Od początku istnienia fabryki staramy się być dobrym sąsiadem i wspierać lokalną społeczność. Nasi pracownicy aktywnie angażują się w inicjatywy dotyczące zrównoważonego rozwoju, jak np. eliminacja plastikowych sztućców i jednorazowych naczyń z kantyny, ograniczenie zużycia wody i energii, a także dzielą się wiedzą i inspirują młodzież ze szkół podstawowych do poznania korzyści płynących z odpowiedzialnego życia. Ponadto wspólnie z mieszkańcami Łodzi sadzą drzewa i dbają o czystość w najbliższej okolicy – opowiada Agnieszka Adamus, Dyrektor HR P&G Gillette.

2. Produkcja

Zaangażowanie w zrównoważony rozwój to nie hasło, tylko konkretne działania, które przekładają się na zmniejszenie pozostawianego śladu środowiskowego firmy. Łódzka fabryka otrzymała nagrodę „Energy Efficiency Leader Award” („Lider w dziedzinie wydajności energetycznej”) w uznaniu jej zaangażowania w zwiększanie wydajności energetycznej budynków i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. W fabryce tej przeprowadzono proces modernizacji instalacji technologicznych, dzięki którym znacznie zmniejszono zużycie energii przy jednoczesnym wydłużeniu czasu działania i zwiększeniu sprawności systemu. W fabryce zastosowano szereg ciekawych rozwiązań m.in. wdrożono zmienne przepływy wody lodowej oraz chłodnice wentylatorowe. Usprawnienia dotyczyły rozszerzenia zastosowania free-coolingu, które umożliwia wykorzystanie zimnego powietrza z otoczenia do procesu chłodzenia, ograniczając w ten sposób konieczność pracy sprężarek, a zatem zmniejszając zużycie energii.

Gillette Venus

To nie jedyne usprawnienia jakie zostały wprowadzone. Już od 2010 r. żadne pozostałości z produkcji w fabryce w Łodzi nie trafiają na wysypiska śmieci – wszystkie odpady produkcyjne powstające w fabryce są poddawane recyklingowi na miejscu lub we współpracy z wyspecjalizowanymi firmami. Dzięki zoptymalizowaniu wykorzystania ciężarówek, by zmniejszać śladu węglowy w łańcuchu dostaw, udało się wyeliminować rocznie emisję 200 tys. ton dwutlenku węgla (żeby sobie wyobrazić jak dużo to jest, wystarczy świadomość, że by go pochłonąć potrzeba byłoby aż 28 mln drzew).

3. Produkty

Produkty P&G codziennie używane są przez 5 mld konsumentów na całym świecie. W Polsce w około 90% gospodarstw domowych znajduje się przynajmniej jeden produkt marek należących do koncernu. A to oznacza, ogromną odpowiedzialność firmy za każdy nawet najdrobniejszy element procesu produkcji i użytkowania, bo skala sprawia, że wszystko ma wymierny wpływ na środowisko. Tylko w zakładzie w Łodzi, dzięki zastąpieniu plastikowych opakowań produktów premium Gillette i Gillette Venus, tekturowymi, udało się wyeliminować ponad pół tony odpadów plastikowych rocznie.

Ważnym elementem tego, w jaki sposób firma dba o zmniejszenie swojego śladu środowiskowego, jest wprowadzenie plastiku z recyklingu rPET w miejsce pierwotnego plastiku. Teraz materiał PCR znajduje się w większości opakowań maszynek i ostrzy Gillette i Gillette Venus.

4. Pracownicy

Realizacja strategii i działań na rzecz zrównoważonego rozwoju nie jest możliwa bez zaangażowania pracowników. To oni, swoim codziennymi decyzjami sprawiają, że ekologiczne działania nabierają praktycznego wymiaru. Pracownicy łódzkiej fabryki sami wskazują działania, które firma może podjąć. To dzięki ich inicjatywie w stołówce wyeliminowano plastikowe jednorazowe sztućce i talerze. Wiele osób zdecydowało się przyjeżdżać do fabryki rowerem, a nie samochodem. W myśl zasady redukowania i recyklingu pracownicy przekazują fundacji Habitat for Humanity nieużywane przez siebie sprzęty domowe, które wciąż nadają się do użytku, nadając im drugie życie.

Angażują się także w działania na rzecz środowiska lokalnego w ramach programu #DziałamyDlaSpoleczenstwa prowadzonego przez fabrykę w Łodzi. W ciągu ostatnich lat pracownicy dzielili się z najmłodszymi swoją wiedzą nt. ochrony środowiska. Wspólnie z uczniami szkół podstawowych i przedszkolakami, sadzili drzewa i sprzątali tereny zielone, lasy i parki. A na terenie fabryki posadzili łąki kwietne wraz z hotelami dla owadów.

Otwierając w 2006 roku łódzką fabrykę Gillette, wiedzieliśmy, że to miejsce o dużym potencjale. Zaledwie w ciągu 15 lat, dzięki innowacyjności i zaangażowaniu pracowników, staliśmy się największym na świecie dostawcą ostrzy i maszynek Gillette. Wierzę, że w kolejnych latach fabryka będzie odnosiła podobne, a nawet większe sukcesy – uważa Michael Eriksen, Senior Director fabryki P&G Gillette w Łodzi.
15 urodziny
Obchodząca 15-lecie działalności fabryka w Łodzi to największa na świecie fabryka Gillette, z której produkty trafiają do niemal 100 krajów na całym świecie. Na terenie 190 tys. m2 ulokowane są trzy centra: produkcyjne, pakowania oraz centrum dystrybucyjne. Fabryka Gillette produkuje ostrza oraz maszynki do golenia, w tym maszynki Venus stworzone dla kobiet. Przedsiębiorstwo zatrudnia blisko 1,2 tys. osób: od techników, elektroników i mechaników, po inżynierów oraz kadrę administracyjną i zarządzającą. Dodatkowe 1,8 tys. miejsc pracy znajduje się w centrum pakowania i dystrybucje, tworzących wraz z fabryką jeden kompleks.

Czytaj też:
Zrównoważony rozwój? To się wszystkim opłaca