Nowa siedziba PZU: tu liczy się człowiek!
Artykuł sponsorowany

Nowa siedziba PZU: tu liczy się człowiek!

Dodano: 
PZU, nowa siedziba
PZU, nowa siedziba Źródło: Materiały prasowe
Nowa siedziba PZU na warszawskiej Woli to przykład wzorcowego zrównoważonego budownictwa w sercu miasta. Udowadnia, że biurowiec może być miejscem przyjaznym człowiekowi oraz planecie. Ze względu na charakterystykę i zalety proekologiczne budynku przeprowadzka jest istotnym elementem realizacji strategii ESG Grupy PZU.

Tu nie ma miejsca na żadne kompromisy – ma być wydajnie, oszczędnie, ekologicznie i zdrowo. Szwedzki deweloper Skanska na początku ubiegłego roku oddał do użytku „zielony” biurowiec przy Rondzie Daszyńskiego w Warszawie, który na swoją główną siedzibę wybrał największy polski ubezpieczyciel – PZU. Logo spółki zawisło w lobby biurowca na zielonej, żywej ścianie o wysokości 15 metrów i powierzchni 330 mkw., zbudowanej z 6 tys. roślin, które każdego dnia emitują ilość tlenu, jaką zużywa 150 osób.

PZU, nowa siedziba,

– Nowa siedziba Grupy PZU to przede wszystkim inwestycja w pracowników. Cieszymy się, że spełnia najwyższe standardy, jeśli chodzi o warunki, komfort i bezpieczeństwo pracy. Przyjazne środowisko wspierające dobrostan pracowników, ekologiczne rozwiązania oraz fakt, że z obiektu w pełni będą mogły korzystać osoby z niepełnosprawnościami, są dla nas niezwykle ważne. W ten sposób chcemy dać dobry przykład i promować rozwiązania ESG wśród naszych kontrahentów, klientów, partnerów społecznych oraz pracowników. Jest to również ważny element wdrożenia docelowego hybrydowego modelu pracy wraz z pakietem odpowiednich narzędzi i programów poprawiających jakość życia pracowników – mówi Dorota Macieja, członkini zarządu PZU Życie odpowiedzialna za obszar nieruchomości w PZU.

Bezpieczny i komfortowy

Liczący 140 metrów wysokości i 38 kondygnacji nadziemnych, wieżowiec zdobył najważniejszy międzynarodowy certyfikat przyznawany powierzchniom biurowym, przyjaznym ich użytkownikom – WELL Core & Shell na poziomie Gold. Aby budynek otrzymał takie wyróżnienie, musiał spełnić ściśle określone wymogi zarówno na etapie projektowania, jak i budowy oraz późniejszej eksploatacji. Ma on zapewniać swoim użytkownikom najlepszy komfort pracy.

– PZU przykłada bardzo duże znaczenie do działania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju biznesu, dlatego ważnym kryterium wyboru budynku głównej siedziby było połączenie dbałości o dobrostan naszych pracowników i pozytywnego wpływu na środowisko. Certyfikat WELL Core and Shell na poziomie Gold, biurowca potwierdza, że wybraliśmy dobrze – mówi Dorota Macieja.

PZU, nowa siedziba

Budynek ma również certyfikat LEED Core&Shell na poziomie Platinum (system oceny biurowców wyznaczający standardy m.in z zakresu gospodarowania wodą czy energią, przekładające się bezpośrednio na poziom emisji dwutlenku węgla), a także WELL Health-Safety Rating, który potwierdza, że powierzchnie biurowe w wieżowcu są odpowiednio przygotowane i w pełni bezpieczne dla ich użytkowników. Biurowiec otrzymał także wspomniany certyfikat WELL dla zakresu Core &Shell opracowany przez International WELL Building Institute. Ten system certyfikacji weryfikuje ponad sto parametrów budynku, począwszy od etapu projektowego a skończywszy na faktycznej ocenie jakości powietrza, wody, komfortu termicznego czy akustyki, co znacząco wpływa na psychikę, zachowanie i zdrowie przebywających tam ludzi. Wśród kryteriów są m.in. jakość powietrza, dostęp do światła dziennego czy do wysokiej jakości wody pitnej.

Zrównoważony środowiskowo

Nowy biurowiec PZU korzysta wyłącznie z energii elektrycznej wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych.

Dzięki zastosowaniu wentylacji wyposażonej w wysokiej klasy filtry pozwala dostarczać do pomieszczeń 30 proc. więcej świeżego, pozbawionego alergenów takich jak pyłki kwiatów i zarodników grzybów powietrza niż wymaga tego norma amerykańska ASHRAE czy norma polska. Chodnik przed budynkiem jest wykonany z zielonego betonu, który redukuje NOX. Co ważne, ultranowoczesna klimatyzacja oparta na systemie belek chłodzących nie generuje hałasu ani grzybo-gennych skroplin. Jak wynika z badań Centrum Klimatu, Zdrowia i Środowiska Globalnego na Uniwersytecie Harvarda, w biurach zapewniających dobrą jakość powietrza dzięki wzrostowi koncentracji i funkcji poznawczych mózgu wydajność pracowników wzrasta o 101 proc.

PZU, nowa siedziba

Wysokie wymogi jakościowe musi także spełniać dostępna w budynku woda. W siedzibie PZU będzie ona badana co roku pod kątem obecności ponad 30 związków chemicznych. Założeniem jest udostępnienie użytkownikom budynku wysokiej jakości kranówki, ponieważ według ekspertów odwodnienie organizmu na poziomie zaledwie 1 proc. wzmaga uczucie irytacji, powoduje bóle głowy oraz spadek koncentracji, obniżając efektywność naszej pracy aż o 12 proc.

W biurowcu zastosowano także innowacyjny system odzysku wody szarej (czyli tej po zmywaniu lub myciu rąk czy kąpieli pod prysznicem) oraz deszczowej. Dzienna możliwość odzysku wody szarej wynosi ok. 20 tys. litrów - to ilość, która wystarczyłaby do napełnienia ogrodowego basenu. Także nasadzenia roślinności na zewnątrz budynków zostały zaprojektowane tak, aby nie wymagały zużywania wody wodociągowej. Jak szacuje wykonawca, rozwiązania te pozwolą zaoszczędzić ponad 60 proc. cennej wody pitnej.

Przyjazny, ergonomiczny i funkcjonalny

Także wystrój wnętrz musi spełniać określone wymogi. Ma być przyjazny, ergonomiczny i funkcjonalny, a także dostosowany do modelu pracy hybrydowej, który jest znacznie przyjaźniejszy dla pracownika. W odpowiedzi na sugestie zatrudnionych będzie już na stałe obowiązywał w PZU.

– Budynek jest wyposażony w nowoczesne urządzenia, które taką pracę umożliwiają. Zaprojektowaliśmy także wiele rozmaitych przestrzeni. Są sale małe, które sprzyjają cichej pracy, są malutkie dziuple, umożliwiające przeprowadzenie rozmowy telefonicznej tak, by nie przeszkadzać sąsiadom i nie czuć skrępowania, ale do dyspozycji będą także i duże przestrzenie, w których można się spotkać w większym gronie i pracować warsztatowo – wymienia Dorota Macieja.

W środowisku pracy sprawdzają się stonowane barwy i naturalne surowce. Ponadto na 35. piętrze biurowca na pracowników czeka zielony taras z pergolami, który pozwoli się zrelaksować, skoncentrować oraz pobudzi kreatywność. Stanowiska pracy w nowej siedzibie mają też zapewniony odpowiedni dostęp do światła dziennego, a natężenie oświetlenia jest uzależnione od ilości docierającego do pomieszczeń światła słonecznego.

Nie bez znaczenia w procesie certyfikacji jest także lokalizacja nieruchomości. Powinna umożliwiać dogodny dojazd komunikacją miejską. Biurowiec znajduje się w centrum miasta, w pobliżu stacji metra, przystanków autobusowych oraz tramwajowych, oferujących prawie 3000 połączeń dziennie. Wymogiem audytora jest także zapewnienie miejsc postojowych dla rowerów (jest ich tu niemal 200), a także pryszniców i szafek, które umożliwią pracownikom odświeżenie się po wysiłku fizycznym i pozostawienie stroju sportowego. Pracownicy i goście PZU znajdą tu także miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych, których z każdym rokiem powinno przybywać.

Ekonomiczny

Zielone budownictwo dostarcza profitów nie tylko użytkownikom pomieszczeń. O tym, że inwestycja się opłaca, świadczą także niemal o jedną czwartą niższe koszty utrzymania nieruchomości, o 25 proc. niższe zużycie energii i o 60 proc. niższe zużycie wody.

Nowa siedziba Grupy PZU to inwestycja zarówno w dobrostan pracowników ubezpieczyciela, jak i środowisko. Przeprowadzka do nowego ekologicznego biurowca wpisuje się realizację strategii ESG Grupy PZU, zgodnie z którą spółka chce być promotorem zielonej transformacji wśród kontrahentów, klientów i partnerów społecznych.