Miliony złotych i tysiące ton odpadów generowane przez powietrze przesyłane w zbyt dużych opakowaniach to koszty tzw. air-commerce. Niechlubny trend e-commerce musi odejść do lamusa.
Materiał partnera

Miliony złotych i tysiące ton odpadów generowane przez powietrze przesyłane w zbyt dużych opakowaniach to koszty tzw. air-commerce. Niechlubny trend e-commerce musi odejść do lamusa.

Dodano: 
Miliony złotych i tysiące ton odpadów generowane przez powietrze przesyłane w zbyt dużych opakowaniach to koszty tzw. air-commerce.
Miliony złotych i tysiące ton odpadów generowane przez powietrze przesyłane w zbyt dużych opakowaniach to koszty tzw. air-commerce. Źródło: Pexels / Karolina Grabowska
Do polskich konsumentów, oprócz zamówionych produktów, ze względu na zbyt duże opakowania, dostarczanych jest ponad 40 milionów m3 powietrza – wynika z najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie DS Smith. To tak jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tysiącach basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje także rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Jak pozbyć się nadmiaru powietrza z przesyłek e-commerce i raz na zawsze pożegnać air-commerce?

Badania zrealizowane na zlecenie DS Smith, wiodącego dostawcy przyjaznych środowisku opakowań wykazały, że wskutek wysyłania powietrza w przesyłkach e-commerce, a co za tym idzie narastającego trendu air-commerce, marnują się tony surowców i pieniędzy. Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, dwa lata temu przeciętny mieszkaniec naszego kraju wytwarzał 342 kg odpadów komunalnych. Szacuje się, że za osiem lat, w roku 2030, średnia produkcja odpadów wzrośnie aż do 370 kg, jednak już dziś roczne zużycie opakowań to aż 160 kg na mieszkańca. Według danych z roku 2020 recyklingowi poddawanych jest zaś mniej niż 30 proc. wszystkich odpadów.

Miliony złotych i tysiące ton odpadów generowane przez powietrze przesyłane w zbyt dużych opakowaniach to koszty tzw. air-commerce.

Przeprowadzone badania wykazały, że co roku ze względu na zbyt obszerne opakowania marnuje się w Polsce:

Zbyt duże opakowania to także prawie 2,5 miliona dodatkowych kursów samochodów dostawczych, co skutkuje emisją do atmosfery aż 42 tys. ton zbędnego dwutlenku węgla.

Według przeprowadzonego badania używanie zbyt dużych opakowań, oprócz znaczącego oddziaływania na środowisko naturalne, ma także negatywny wpływ na postrzeganie marek przez konsumentów. Co trzeci polski klient e-commerce (29 proc.), który odebrał przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt zakupił. Kolejnych 18 proc. badanych deklaruje, że nie zdecydowałoby się na ponowny zakup u takiego sprzedawcy.

Co najbardziej irytuje Polaków w opakowaniu, gdy dostają zamówioną przesyłkę? Aż połowa z nich (48 proc.) ma trudności z otwarciem paczki, a 43 proc. uważa, że sprzedawca użył do pakowania zbyt dużej ilości plastikowej taśmy klejącej. Dla 40 proc. z nas spakowana przesyłka jest zbyt duża w stosunku do wysyłanego produktu.

Dzisiejszy konsument oczekuje ograniczenia materiałów używanych do pakowania. Marnowanie surowca i niepotrzebne koszty z tym związane to jedno, równie bolesny jest jednak koszt środowiskowy wynikający ze zbędnej emisji CO2. To właśnie teraz jest najlepsza pora na pozbycie się powietrza z przesyłek e-commerce i zahamowanie niechlubnego trendu air-commerce – komentuje Paweł Mazanka, Kierownik Działu Innowacji i Rozwoju Produktu, DS Smith Polska.

Prawie połowa badanych (46 proc.) chciałaby otrzymywać swoje przesyłki w opakowaniach pochodzących z recyklingu, a czterem na dziesięciu osobom zależy na dopasowaniu przesyłki do kształtu zamawianego przedmiotu.

Nawet pozornie małe działanie, np. minimalizacja użytych surowców, może przynieść znaczące oszczędności. – Dzięki przemyślanemu i odpowiedzialnemu zaprojektowaniu opakowania możemy zredukować negatywny wpływ na środowisko, a także zoptymalizować koszty w całym łańcuchu dostaw. Zmiana opakowania o zaledwie 1mm może spowodować znaczącą różnicę. - Podkreśla ekspert DS Smith.

- Już na etapie projektowania możemy zdecydować o ilości i jakości surowców, by w jak najwyższym stopniu spełniały wymagania produktu i kanału sprzedaży. W jednym ze realizowanych projektów drobne zmiany w konstrukcji opakowania pozwoliły uzyskać aż 30 proc. oszczędności kosztowych, przy jednoczesnym obniżeniu emisji CO2 o 10 proc.Właśnie w taki sposób wypracowujemy i wdrażamy z naszymi klientami projekty zgodne z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego i mam nadzieję, że takie podejście stanie się normą dla całej branży i wkrótce zapomnimy o air-commerce – dodaje Paweł Mazanka.

Przy współpracy z Fundacją Ellen MacArthur DS Smith opracował Zasady Projektowania w Obiegu Zamkniętym. Obecnie firma pracuje nad około dwoma tysiącami projektów, które spełniają wszelkie normy „cyrkularnych” produktów.

Badania rynku e-commerce przeprowadzone na zlecenie DS Smith

  • Każdego roku polscy przedsiębiorcy e-commerce wysyłają 40 milionów m3 powietrza. Pusta przestrzeń odpowiada pojemności ok. 13,5 tys. basenów olimpijskich.
  • Konsumenci deklarują, że w przyszłości chcieliby otrzymywać zamawiane produkty:
    • w opakowaniach pochodzących z recyklingu – 46 proc.
    • w opakowaniach dopasowanych do kształtu zamawianego przedmiotu – 40 proc.
    • w opakowaniach z etykietami nadrukowanymi bezpośrednio na nich – 28 proc.
  • pakowanie produktów w za duże pudełka generuje rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2
  • Niedopasowane opakowania przyczyniają się co roku do marnowania:
    • 88 747 ton tektury o wartości 43 milionów złotych, która mogłaby zostać wykorzystana do innych celów,
    • 333 miliony m2 taśmy klejącej używanej do pakowania przesyłek (co niemal odpowiada powierzchni Krakowa),
    • 41 milionów m3 wypełniaczy przesyłek, które wystarczyłyby do 41-krotnego wypełnienia Stadionu Narodowego.

Co najbardziej irytuje Polaków w opakowaniu, gdy dostają zamówioną przesyłkę?

  • Aż połowa respondentów (48 proc.) ma trudności z otwarciem paczki,
  • 43 proc. uważa, że sprzedawca użył do pakowania zbyt dużej ilości plastikowej taśmy klejącej.
  • dla 40 proc. badanych spakowana przesyłka jest zbyt duża w stosunku do wysyłanego produktu.

Oczekiwania Polaków:

  • Prawie połowa badanych (46 proc.) chciałaby otrzymywać swoje przesyłki w opakowaniach pochodzących z recyklingu,
  • Czterem na dziesięciu osobom zależy na dopasowaniu przesyłki do kształtu zamawianego przedmiotu,
  • 36 proc. osób chciałoby, aby otrzymywane przesyłki były w przyszłości wodoodporne.

O przeprowadzonym badaniu:

Badanie przeprowadziła firma OnePoll:

  • Badanie konsumentów: Próba N=1000 dorosłych mieszkańców Polski, którzy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy dokonali zakupu w internecie. Ankietę przeprowadzono między 28.06. a 04.07.2022.

Założenia przyjęte przy kalkulacjach:

  • Opakowania w handlu e-commerce dostarczane do konsumentów wykonane są z materiałów takich jak papier, tektura itp. lub tworzywa sztuczne;
  • Jako rozmiar przeciętnego pudełka przyjęto maksymalny rozmiar średniej paczki;
  • Uznano, że na jeden samochód dostawczy przypada średnio 100 paczek;
  • 10 proc. powierzchni pudełka pokrytego taśmą klejącą uznawane jest za „rozsądne” – oklejenie taśmą powyżej tej wartości uznane zostało za nadmierne.

Źródła danych przyjęte przy kalkulacjach:

  • https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/env_wasgen/default/table?lang=en
  • https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-wstepne/nsp-2021-wyniki-wstepne-informacja-sygnalna,7,1.html
  • https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Recycling_–_secondary_material_price_indicator
  • https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Road_freight_transport_by_journey_characteristics#Average_distance_travelled
  • https://www.transportenvironment.org/challenges/road-freight/vans/#:~:text=The%20average%20new%20van%20in%202019%20emitted%20159g%20of%20CO2%20per%20kilometre
  • https://krakow.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_malopolskie/portrety_miast/miasto_krakow.pdf
  • https://www.sport.pl/sport/7,155466,20978834,stadion-narodowy-w-warszawie-ciekawostki-wydarzenia-dojazd.html

­O DS Smith:

DS Smith jest wiodącym dostawcą proekologicznych opakowań z tektury falistej, a ponadto prowadzi działania recyklingowe i jest producentem papieru. Odgrywa kluczową rolę w łańcuchu dostaw w sektorach takich jak e-commerce, FMCG i przemysł.

Poprzez swój cel „Kreowanie opakowań z myślą o zmieniającym się świecie" oraz strategię zrównoważonego rozwoju Na teraz. I na Przyszłość, DS Smith angażuje się w przyspieszenie wprowadzenia gospodarki o obiegu zamkniętym. Firma dostarcza swoim klientom i społeczeństwu ekologiczne rozwiązania − zastępuje problematyczne tworzywa sztuczne, eliminuje ślad węglowy z łańcucha dostaw i zapewnia nowatorskie rozwiązania w zakresie recyklingu. Dostosowany do indywidualnych potrzeb klientów model „Pudełko z pudełka w 14 dni”, szerokie możliwości projektowe i innowacyjność stanowią fundament oferty.

Firma ma siedzibę główną w Londynie i jest notowana na liście FTSE 100. Działa w 34 krajach, zatrudniając około 30 000 osób. Jest partnerem strategicznym Fundacji Ellen MacArthur. Jej historia zaczęła się od założonej w latach 40. XX wieku przez rodzinę Smith firmy produkującej pudełka.

Na terenie Polski firma posiada 5 fabryk zlokalizowanych w Kielcach, Oławie, Kutnie, Kwidzynie i Bełchatowie oraz centra logistyczne w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Czeladzi. Firma zatrudnia blisko 1500 osób.

 0

Czytaj także