Podlaskie. Potęga rodzimego kapitału

Podlaskie. Potęga rodzimego kapitału

Dodano: 
Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego
Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego / Źródło: Piotr Babulewicz/UMWP
Nasze przedsiębiorstwa to firmy rodzime, z polskim kapitałem. Tworzone i prowadzone z pasją. Ich właściciele udowadniają, że tu, w Podlaskiem, są doskonałe warunki do rozwoju na międzynarodową skalę – przekonuje Artur Kosicki, marszałek województwa podlaskiego.

Największy i najbardziej obiektywny ranking polskich firm z sektora rolno-spożywczego zdominowały przedsiębiorstwa z Podlaskiego. Wyróżniono Mlekovitę, Pronar, Chorten. Trzy pierwsze miejsca wśród mleczarni zajęły podmioty z pana regionu.

Nie dziwią mnie wyniki rankingu. Branża mleczarska to dzisiaj w pełni zautomatyzowane potężne przedsiębiorstwa, których know-how jest na najwyższym światowym poziomie. Wystarczy wspomnieć, że Mlekovita, Mlekpol i Piątnica łącznie mają ponad 13 mld zł przychodów! Eksport Mlekovity odbywa się do niemal wszystkich państw świata. Produkty z Podlaskiego trafiają na stoły wszystkich kontynentów i są gwarancją najwyższej jakości. A nasze firmy są liderami w branży, wyznaczają kierunki rozwoju.

Jak to się stało, że to właśnie w Podlaskiem powstały takie giganty?

Nasz region jest idealnym miejscem do rozwijania biznesu. Z jednej strony, jest bramą na duże rynki Wschodu aż do dalekiej Azji. Z drugiej strony, mamy też świetne połączenie z Zachodem. Nasze uczelnie modelowo współpracują ze światem biznesu i kształcą kadrę, która zasila nasze przedsiębiorstwa.

A nasze przedsiębiorstwa to firmy rodzime, z polskim kapitałem. Tworzone i prowadzone z pasją. Ich właściciele udowadniają, że tu, w Podlaskiem, są doskonałe warunki do rozwoju na międzynarodową skalę.

To rzadkość w skali nie tylko ogólnopolskiej, ale również europejskiej

Jestem dumny z naszych menedżerów. Pronar z niewielkiej Narwii podbija niezwykle wymagający rynek niemiecki. To pokazuje, że ulokowanie u nas swoich inwestycji nie musi oznaczać wyłącznie kierunku wschodniego. Mlekovita świetnie funkcjonuje na rynkach arabskich, afrykańskich, a nawet chińskim. Mamy olbrzymi sektor przemysłu spoza rolnictwa. Padma produkuje artykuły do wszystkich sklepów Ikei, na całym świecie. Fabryki mebli Forte olbrzymią część produkcji wytwarzają na zachód Europy. Dofinansowaliśmy budowę lotniska w Suwałkach, by między innymi ten najnowocześniejszy zakład produkcyjny miał błyskawiczne połączenie ze światem. Ale Pronar również wybudował lotnisko i dysponuje flotą sześciu samolotów. Podlaskie jest idealnym miejscem na inwestycje o skali globalnej.

Już teraz jesteście mocno widoczni w świecie biznesu. Na Forum Ekonomicznym w Karpaczu mieliście dwa własne autorskie panele dyskusyjne dotyczące regionu. Pojawili się samorządowcy z właścicielami firm i sektorem NGO

Jako samorząd aktywnie wspieramy biznes. Rozmawiamy o potrzebach przedsiębiorców. Wspólny głos na Forum Ekonomicznym powoduje, że jesteśmy postrzegani jako jedność i jako drużyna. Bo im lepsze wyniki naszych firm, tym większe zatrudnienie w regionie, tym lepsze płace dla pracowników, tym lepszy poziom życia. Ale to również wyższe wpływy z podatku CIT i PIT.

Pojawiliście się na największej gospodarczej imprezie świata: Expo 2020 w Dubaju.

Już teraz mogę powiedzieć, że udział w Expo przyniósł bardzo duże korzyści. Wśród uczestników, których zaprosiliśmy do Dubaju, znalazły się m.in. przedsiębiorstwa z branży spożywczej – Mlekovita, Edpol, ale także maszynowej jak Pronar, czy meblarskiej jak Malow. Przedsiębiorcom towarzyszyli również przedstawiciele podlaskich klastrów – budowlanego i obróbki metali oraz innych instytucji otoczenia biznesu. Podlaski biznes spotkał się w Dubaju głównie z reprezentantami rynków Bliskiego Wschodu i Afryki – podmiotami ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Iranu, Iraku, Libanu i Etiopii. Już wiemy, że część tych kontaktów zaowocuje współpracą.

Przedstawiciele podlaskich przedsiębiorstw zainteresowali się też Dubai Global Connect, czyli projektem Investment Corporation of Dubai, potężnego funduszu majątkowego, na czele którego stoi książę Hamdan bin Mohammed Al Maktoum. Dubai Global Connect jest jeszcze w fazie budowy, ale będzie to ważny hub łączący kontrahentów z Europy, Bliskiego Wschodu, Indii i Afryki Wschodniej. Skupia się na trzech obszarach handlu: żywności, modzie i wyposażeniu wnętrz. Projekt ma ułatwić firmom ekspansję na nowe rynki zbytu, zwłaszcza pozaeuropejskie. A tym właśnie są zainteresowani nasi przedsiębiorcy.

To nie koniec naszych działań w tym zakresie. Pracujemy teraz nad tym, jak wydamy pieniądze w nowej perspektywie finansowej. Promocja gospodarcza jest ważnym punktem naszych planów.

Czytaj też:
Najlepsze firmy rolnicze w Polsce
Czytaj też:
Polskie rolnictwo to potęga

 0

Czytaj także