PLL LOT ograniczą 80 proc. emisji. Dzięki biopaliwom od ORLENU
Artykuł sponsorowany

PLL LOT ograniczą 80 proc. emisji. Dzięki biopaliwom od ORLENU

Dodano: 
Samolot PLL LOT, zdjęcie ilustracyjne
Samolot PLL LOT, zdjęcie ilustracyjne
PKN ORLEN dzięki budowanej w Płocku instalacji uwodorniania olejów roślinnych będzie wytwarzać niskoemisyjne paliwo SAF. Pozwoli ono liniom lotniczym na obniżenie emisji CO2 aż o 80 proc. Nowa infrastruktura ma ruszyć w 2025 roku.

Na początku lipca Unia Europejska przyjęła stanowisko w sprawie wykorzystania zrównoważonych paliw w lotnictwie. Chodzi o zwiększenie użycia takich paliw przez samoloty w UE, aby ograniczyć emisję CO2 w lotnictwie i zapewnić neutralność klimatyczną do 2050 roku.„Dostawcy powinni zacząć dostarczać zrównoważone paliwo od 2025, tak aby do 2050 roku stanowiło ono 85 proc. całego paliwa lotniczego w portach lotniczych UE. Zużyty olej, paliwo syntetyczne, a nawet wodór powinny stopniowo stawać się normą jako paliwo lotnicze, pomagając UE w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku” - podano w komunikacie.

Także przyjęta wcześniej przez IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) uchwała NetZero zakłada, że do 2050 roku przewoźnicy osiągną neutralność emisyjną. Uchwała ma cztery filary: zrównoważone paliwa lotnicze, offset emisji CO2, nowe technologie oraz infrastruktura i operacje. Największy udział w tej strategii będą mieć zrównoważone paliwa lotnicze (SAF). W Polsce od 2025 roku będzie produkował je PKN ORLEN.

Umowa PKN ORLEN – PLL LOT o biopaliwach

Podpisanie listu intencyjnego PKN ORLEN - LOT

Innowacyjny produkt będzie wytwarzany w Płocku z posmażalniczych olejów spożywczych. Na wyprodukowanie SAF pozwala technologia uwodornienia olejów roślinnych, dzięki której przekształca się oleje roślinne, zużyte oleje posmażalnicze, np. po frytkach, czy oleje z alg w biopaliwo lub biokomponent do paliwa lotniczego. W efekcie PLL LOT będzie używać do napełnienia silników samolotów ekologicznego surowca, który ogranicza emisję o 80 procent w całym życia w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym i jest odpowiedni dla obecnie stosowanych silników odrzutowych. PKN ORLEN ma dostarczać biopaliwo od 2025 roku.

- Paliwo ze zrównoważonych surowców jest jednym z elementów pośród wielu inicjatyw podejmowanych przez PLL LOT w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Cieszę się, że ten cel możemy realizować wspólnie z PKN ORLEN, regionalnym liderem w obszarze biorafinerii - mówi Rafał Milczarski, Prezes Zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.

Dzięki realizowanej w płockiej rafinerii inwestycji płocki koncern będzie w stanie wyprodukować nawet do 300 tys. ton uwodornionego oleju rocznie. W tym momencie odpowiada to ok. 50 proc. paliwa lotniczego produkowanego rocznie przez Grupę ORLEN. Co ważne, projekt spełnia wszystkie wymagania unijnych regulacji „Fit fo 55”. Paliwo SAF pod względem chemicznym jest zbliżone do konwencjonalnych paliw do silników odrzutowych, może być mieszane z paliwem konwencjonalnym lub dodawane do niego.

Zgodnie z zawartym porozumieniem PKN ORLEN oraz Polskie Linie Lotnicze LOT będą dzielić się wiedzą i doświadczeniem w zakresie zrównoważonych paliw oraz wspólnie prowadzić działania, mające na celu ich wdrożenie w lotnictwie cywilnym, zgodnie z pakietem FIT for 55 i inicjatywą Refuel Aviation.

Polskie Linie Lotnicze LOT planują wykorzystywać zrównoważone paliwa lotnicze w ramach prowadzonej strategii Destination ECO. LOT chce wykorzystywać SAF na wszystkich połączeniach z portów lotniczych, do których będzie ono dostarczane przez PKN ORLEN. Stosowanie tego rodzaju paliw na rejsach krótkiego i dalekiego zasięgu przyczyni się do znaczącego ograniczenia emisji dwutlenku węgla.

Jak szacuje PKN ORLEN, udział zrównoważonych paliw lotniczych w światowej konsumpcji będzie wynosił 3 proc. w 2030 r. To olbrzymia szansa rozwojowa, którą, zgodnie ze strategią ORLEN2030, koncern chce skutecznie wykorzystać. A to nie pierwsza inwestycja prowadzona przez spółkę, która wpisuje się w założenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

Energia z odpadów

Grupa ORLEN realizuje wiele projektów w obszarze biopaliw, biomateriałów i recyklingu, wpisujących się w założenia gospodarki cyrkularnej. Zrównoważone inwestycje w segmencie petrochemicznym są kluczowym elementem strategii ORLEN2030, przybliżającym koncern do osiągnięcia neutralności emisyjnej. Do 2030 roku Grupa ORLEN osiągnie moce w recyklingu - przede wszystkim plastików - na poziomie do 0,4 mln ton.

Czeski zakład ORLEN Unipetrol w Litvinovie uzyskał niedawno certyfikację umożliwiającą produkcję petrochemiczną z wykorzystaniem uwodornionych olejów roślinnych (HVO). Z kolei w rafinerii w Płocku Grupa ORLEN rozwija innowacyjną technologię uwodornienia przepracowanych olejów spożywczych. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego JET. A to dopiero początek!

Inwestycje, w których są wykorzystywane przetworzone oleje, realizowane są również w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. W listopadzie 2021 roku spółka podpisała umowę na budowę instalacji do wytwarzania i destylacji UCO FAME, która z olejów posmażalniczych i tłuszczów zwierzęcych będzie produkować 30 tys. ton estrów drugiej generacji oraz 7 tys. ton gliceryny technicznej rocznie.

W biorafinerii ORLEN Południe powstały instalacje ekologicznego glikolu propylenowego produkowanego z roślin oleistych oraz kwasu mlekowego powstającego z melasy cukrowej.

W Jedliczu natomiast zostanie utworzony kompleks instalacji do produkcji bioetanolu nowej generacji ze słomy zbóż. Zakład, należący do spółki ORLEN Południe, będzie pierwszym posiadającym tego typu instalację w Polsce, a drugim w Europie.

Źródło: PKN ORLEN