EPSON. Razem możemy więcej

EPSON. Razem możemy więcej

Dodano: 
Epson Polska wspiera operację „Czysta rzeka” nie tylko jako oficjalny sponsor: w zbieranie śmieci angażują się pracownicy firmy wraz z rodzinami
Epson Polska wspiera operację „Czysta rzeka” nie tylko jako oficjalny sponsor: w zbieranie śmieci angażują się pracownicy firmy wraz z rodzinami / Źródło: Materiały prasowe
Budowa dobrobytu przy jednoczesnej ochronie zasobów planety. Zrównoważony rozwój i nowy, bezpieczny świat. Współczesna utopia? Niekoniecznie. Do realizacji Celów SDG (Sustainable Development Goals) zobowiązały się nie tylko 193 państwa członkowskie ONZ, ale także wielkie, działające na rynku globalnym korporacje, m.in. japoński koncern Epson. Jak w praktyce buduje się nowy, lepszy świat?

Podjęcie pilnych działań w celu przeciwdziałania zmianom klimatu, ochrona mórz, oceanów i zasobów surowcowych planety, eliminacja ubóstwa, głodu czy walka o powszechny dostęp do edukacji. Realizacja wyznaczonych w 2015 r. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ to wielkie wyzwanie. Szansa na globalną zmianę? Oczywiście. Pod warunkiem że w realizację wszystkich 17 celów, nie tylko tych ekologicznych, włączą się wszyscy: samorządy, obywatele, ale przede wszystkim szeroko pojęty sektor biznesu. I tu pojawia się problem…

Ekologia to za mało

Wg najnowszych badań (LLC MSCI ESG.2020) zgodnie z ustalonymi przez ONZ celami SDG działa dziś zaledwie 0,2 proc. firm. Do realizacji celów zobowiązało się wprawdzie już ponad 3000 podmiotów (firm i organizacji) z całego świata, ale niewiele jest takich, które mają zdefiniowaną strategię i działają we wszystkich, określonych w agendzie ONZ, 17 obszarach.

Czemu to takie trudne? Pomijając brak chęci do możliwej kompleksowej realizacji planu… często dla firm wyzwaniem jest zdefiniowanie konkretnych celów i podjęcie realnych działań prowadzących do ich osiągnięcia. Korporacja może skracać łańcuchy dostaw, ograniczać emisję czy inwestować w zielone technologie, ale cele ONZ to znacznie więcej niż tylko ekologia. Jak realizować np. cele społeczne? Spójrzmy, jak robi to Epson, koncern który jako jeden z nielicznych w branży IT z 17 wyznaczonych przez ONZ obszarów SDG wypełnia… wszystkie 17 (dla przykładu: Canon deklaruje SDG dla 15 obszarów, HP i Brother Group – dla 11).

Tajemnica sukcesu

Po pierwsze, ekologia, choć to akurat „proste”, bo zrównoważony rozwój technologii i „zielone” innowacje to od zawsze mocna strona firmy. Mamy więc opracowaną przez Epson technologię druku atramentowego bez użycia ciepła (Heat Free), pozwalającą zmniejszyć zużycie energii w porównaniu z drukarką laserową nawet o 83 proc., i już ponad 60 mln sprzedanych na świecie drukarek atramentowych bez kartridży serii EcoTank, czyli 1,6 mln ton zużytego plastiku w przyrodzie mniej…

Jest też zapowiedź dołączenia koncernu do RE100, globalnej grupy firm zaangażowanych w stosowanie w 100 proc. odnawialnych źródeł energii do 2023 roku i zobowiązanie do ograniczenia przez koncern emisji CO2 w całym cyklu życia swoich produktów o 90 proc. do 2050 roku. Po tej dacie w perspektywie jest uzyskanie „negatywnej” emisji – czyli doprowadzenie do tego, że w wyniku działalności firmy więcej dwutlenku węgla związanego z paliwami kopalnymi będzie usuwane, niż emitowane do atmosfery.

Ale ekologia i „zieleń” to nie wszystko. By wypełnić działaniem wszystkie Cele SDG potrzeba znacznie więcej. W skrócie? Ważni są ludzie, a nie tylko ich ślad węglowy.

Co może zrobić gigant branży technologicznej w zakresie np. wyrównywania nierówności społecznych? Najpierw zacząć „od własnego podwórka”. Epson stawia na „równość, różnorodność i integrację”, co w praktyce oznacza, że np. ponad połowę zatrudnionych w firmie między kwietniem 2019 r. a kwietniem 2020 r. stanowiły kobiety. W ramach wspierania ich rozwoju zawodowego koncern współpracuje m.in. z „Klubem 30%”, którego misją jest osiągnięcie m.in. 30-procentowej reprezentacji kobiet w zarządach i na stanowiskach kierowniczych w korporacjach na całym świecie.

Co dalej? Szkolenia z zakresu równości, różnorodności i integracji, a także polityka firmy promująca prace zespołową przy jednoczesnym poszanowaniu indywidualności. Tak buduje się zespół przyszłości. Zespół otwarty i kreatywny, który pomaga swojej firmie (uwaga, być może to właśnie tajemnica sukcesu!)…

Myśleć globalnie i działać lokalnie

… czyli? Wpływać na otaczający nas świat nie tylko poprzez technologie, ale także poprzez działania na rzecz lokalnych społeczności. Lokalne inicjatywy, często organizowane wspólnie z działającymi na danym terenie organizacjami społecznymi i przy udziale mieszkańców, są bardzo ważne. Nie tylko dlatego, że dzięki nim firma może skutecznie działać na rzecz wszystkich 17 obszarów SDG. Zaangażowanie „na miejscu”, włączanie się w działanie lokalnej społeczności i praca na jej rzecz zmieniają nie tylko na lepsze świat tu i teraz, ale także sposób myślenia, pokazując, że nasze inicjatywy, codzienne wybory, mają sens i że, działając wspólnie, możemy więcej.

„Myśleć globalnie, działać lokalnie” to strategia, na rzecz której wspólnie działają wszystkie oddziały firmy, a jest ich bardzo wiele. Epson Węgry, Epson Malezja, Epson Polska… Każdy ma swój wkład w realizacje celów SDG. To szlachetna rywalizacja, w której Polska, a właściwie Epson Polska, wypada notabene bardzo korzystnie. Przykład? Na początku kwietnia tego roku w centralnej Polsce niedaleko mazowieckiego Lipska wyrósł las. Wszystko dzięki połączonym siłom Epson Polska i fundacji „Las Na Zawsze”. Dęby, buki, graby, lipy, klony, jabłonie, jarzębiny i głogi (nasadzenia z naciskiem na bioróżnorodność, z uwzględnieniem specyfiki regionu). Łącznie w czasie akcji posadzono 1350 drzew (w podobnej akcji organizowanej przez hiszpański oddział firmy „jedynie” 500).

Dlaczego las? Las jest fundamentem bioróżnorodności. To przestrzeń do życia dla niezliczonych rzesz organizmów, a każdy jego hektar pochłania rocznie ponad 7t CO2, ale nie to jest najważniejsze. Sadzenie lasów to działanie pozytywne i twórcze, które ogranicza skalę zmian klimatycznych, ale przede wszystkim pozwala robić coś wspólnie (las firmy Epsona sadzili razem m.in. aktywiści przyrodnicy i pracownicy firmy). Tylko działając wspólnie, można zmieniać świat. Las jest cenny, ale wspólne działanie cenniejsze. Podobna idea przyświecała też innej ważnej akcji koncernu. Choć tym razem, głównym bohaterem były… rzeki.

Czysta rzeka, bezpieczne żółwie i superdrukarki

Operacja „Czysta rzeka” to największe w Polsce wydarzenie w zakresie ochrony środowiska. Jej celem jest sprzątanie rzek i nabrzeży. To akcja, w której organizacja pozarządowa i magazyn turystyki przyrodniczej „Kraina Bugu” są szeroko wspierane przez lokalne władze i społeczności, przez znanych artystów i przedstawicieli kultury. Epson Polska wspiera operację „Czysta rzeka” finansowo (jako oficjalny sponsor), ale także fizycznie (w zbieraniu śmieci dzielnie pomagają m.in. pracownicy firmy wraz z rodzinami). Podczas dwóch edycji akcji ekipa Epsona zebrała łącznie 5920 kg odpadów. A to dopiero początek. Przygotowania do trzeciej edycji trwają.

Pracownicy hiszpańskiego oddziału firmy Epson pomagają chronić gniazda rzadkiego gatunku żółwi Mascletà

Działania w obszarze wodnym są jednymi z ulubionych wielu oddziałów Epson Europe. Zespół Epson w Danii wspiera działania społeczności GreenKayak, spędzając czas na zbieraniu śmieci zanieczyszczających baseny portowe w Kopenhadze. Pracownicy hiszpańskiego oddziału firmy pomagają chronić gniazda rzadkiego gatunku żółwi o nazwie Mascletà. W lipcu 2020 r. Mascletà po raz pierwszy od 2016 r. postanowiła założyć gniazdo na niestety mocno uczęszczanej hiszpańskiej plaży. Zapewnienie jej należytego spokoju… to było prawdziwe wyzwanie.

Pracownicy Epson Polska angażują się w akcje społeczne takie jak „Szlachetna Paczka” czy WOŚP. W roku 2021 na aukcje przekazano przygotowaną specjalnie na licytację WOŚP serię drukarek EcoTank (drukarki z rysunkiem legendy polskiego rysunku satyrycznego Szczepana Sadurskiego, z komiksowym obrazkiem popularnego blogera Macieja „Zucha” Mazurka i drukarki ze specjalną WOŚP-ową grafiką zaprojektowaną przez ekipę Epson). W 2022 drukarki firmy Epson wsparły nie tylko licytację WOŚP, ale i działalność biurowo-organizacyjną jej sztabów.

Ogrody pamięci

Czasem wspierane przez firmę inicjatywy to projekty bardzo nieszablonowe. Wykraczające poza dobrze znany nam schemat akcji charytatywnych. Przykład? Zakładanie ogrodu pamięci dla osób pogrążonych w żałobie. To wyjątkowy projekt realizowany przez Epson wspólnie z Human Milk Foundation, małą, lokalną organizacją charytatywną z Wielkiej Brytanii. Human Milk Foundation zbiera mleko ludzkie dla niemowląt i dostarcza je szpitalnym oddziałom intensywnej terapii noworodków oraz rodzinom w pilnej potrzebie. Grupa wolontariuszy firmy Epson pomogła fundacji utworzyć złożony z 600 przebiśniegów ogród pamięci w kształcie serca na cześć pogrążonych w żałobie mam, które oddają swoje mleko, aby pomóc innym niemowlętom. Ogród powstał w ośrodku badawczym organizacji charytatywnej w Hertfordshire.

Część akcji firmy Epson to szybka reakcja na niespodziewane, bieżące potrzeby. Pracownicy firmy w Niemczech od ponad dekady korzystają z korporacyjnego programu wolontariatu, pozwalającego co roku wykorzystać określoną liczbę dni (urlop płatny) na pomoc lokalnym społecznościom. Zazwyczaj to pomoc w domach opieki, szkołach czy klubach młodzieżowych. W roku 2020, z powodu pandemii nie było to możliwe. Jak pomóc zdalnie? Ponieważ zajęcia szkolne w Niemczech zostały przeniesione do trybu online, a nie wszystkie dzieci miały dostęp do potrzebnego sprzętu, zgromadzono niewykorzystywane laptopy, które dział IT Epson w ekspresowym tempie przygotował do przekazania na rzecz lokalnych rodzin. Wolontariusze z firmy nawiązali także współpracę z lokalną organizacją opieki społecznej „Diakonie”, która zainstalowała na zebranych laptopach dodatkowe oprogramowanie edukacyjne.

W Polsce wiosną 2020 roku z powodu pandemii odwołano wszelkie uroczystości w przestrzeniach zamkniętych. Epson (udostępniając sprzęt) i jego wolontariusze (dając swój czas i wsparcie) pomogli zorganizować uroczystość plenerową upamiętniającą rocznicę śmierci Jana Pawła II (m.in. pokaz mappingu, w którym znalazły się istotniejsze momenty z pontyfikatu papieża).

Firma ma zresztą wprawę w organizacji tego typu przedsięwzięć, bo od lat, m.in. jako partner technologiczny, wspiera warszawski festiwal Nowe Epifanie. Projektory firmy Epson od dwóch lat wspierają także realizację artystycznego projektu multimedialnego Kinomural. W ubiegłym roku na pięciu ścianach wrocławskich kamienic wyświetlono prawie 90 wielkoformatowych projekcji autorstwa ponad 50 wybitnych artystów audiowizualnych z kraju i zagranicy. Filmowe i animowane murale były wyświetlane przy użyciu najjaśniejszego na światowym rynku projektora 3LCD, czyli Epson EB-L30000U.

Razem możemy więcej

Zespoły firmy Epson z Włoch i Francji wspólnie wsparły Action Against Hunger, międzynarodową organizację pozarządową zwalczającą głód na świecie i finansującą dostęp do czystej wody tam, gdzie tej brakuje najbardziej. Pomysł ekipy z Portugalii? Program „HelpPortrait”, akcja darmowego drukowania zdjęć dla ubogich rodzin.

Przykłady można mnożyć. Każdy z oddziałów firmy dodaje coś od siebie. Każda akcja jest inna, ale wszystkie mają wspólny cel. Wspierać lokalne społeczności. Budować więź, pokazywać, że razem możemy więcej. I każdy z projektów doskonale wpisuje się w długofalowe zaangażowanie CSR całej firmy, w tym działania na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Dzięki nim Epson jako jedna z niewielu firm branży IT może się pochwalić realizacją wszystkich 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Chociaż może to niejedyna tajemnica sukcesu. Zrównoważony rozwój (ang. Sustainable Development) to nie „wynalazek” współczesny. Przyjmuje się, że samo pojęcie ukuł w XVIII wieku Hans Carl von Carlowitz. Problem w tym, że Hans… nie był pierwszy. To, co dziś nazywamy „zrównoważonym rozwojem”, w japońskiej tradycji funkcjonuje od dawna jako „Monozukuri” (gdzie „mono” oznacza rzecz, a „zukuri” akt tworzenia). Monozukuri to wytwarzanie rzeczy wyjątkowych, możliwie bliskich doskonałości, ale także… sposób ich wytwarzania. Pracę, która nie tylko przynosi efekty, ale i jest powodem do dumy. Monozukuri to japońska tradycja, wpisana w DNA firm takich jak Epson. Może dlatego z całym tym „zrównoważonym rozwojem” jest mu w naturalny sposób po drodze.

Czytaj też:
Przyszłość świata w praktyce
Czytaj też:
Epson wspiera Ukrainę. Japońska firma przeznaczy milion dolarów na pomoc uchodźcom

Artykuł został opublikowany w 18/2022 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

 0

Czytaj także