Sushi, hummus i curry, czyli co Polacy wiedzą o kuchniach świata

Sushi, hummus i curry, czyli co Polacy wiedzą o kuchniach świata

Dodano: 
Polacy coraz więcej wiedzą o kuchniach świata
Polacy coraz więcej wiedzą o kuchniach świataŹródło:pyszne.pl
Jedzenie i jego różnorodne formy zawładnęły naszą wyobraźnią i stały się tematem numerem jeden towarzyskich small-talków. Hashtag #foodporn na dobre skolonizował Instagram, a otwarcie każdej nowej restauracji odbija się szerokim echem w środowisku foodies. A zaledwie 10 lat temu na topie było sushi, a burger kojarzył się wyłącznie z fast foodem.

W ciągu ostatniego dziesięciolecia aż 85 proc. Polaków spróbowało dania kuchni świata, której nie znało wcześniej – wynika z raportu„Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020”, przygotowanego na zlecenie Pyszne.pl. Co jeszcze ciekawego dowiadujemy się o nas z tego raportu? Na przykład tego, że powstanie serwisów do zamawiania jedzenia online to wydarzenie, które najsilniej wpłynęło na rozwój kultury kulinarnej w Polsce w ciągu ostatniej dekady. W tym czasie jedzenie z dostawą do domu po raz pierwszy zamówiło online prawie 40 proc. Polaków.

– Jedzenie z dowozem zmieniło nie tylko nasz sposób spożywania posiłków, ale również to, co jemy. Zamawiając, decydujemy się głównie na kuchnię inną od naszej tradycyjnej, czyli np. arabską, chińską, izraelską czy hinduską. Dzięki temu nasze horyzonty kulinarne znacznie się poszerzyły, a Polacy w ostatniej dekadzie spróbowali takich potraw jak: sushi (55 proc. respondentów), hummus (35 proc.) czy curry (34 proc.) – mówi dr Tomasz Sobierajski, socjolog, badacz społecznych aspektów kultury jedzenia.

Blisko dwie trzecie z nas uważa zamawianie online za oszczędność czasu, którego najbardziej brakuje nam dla rodziny (58 proc.) i na rozwijanie zainteresowań (57 proc.).

Przed wszystkim zdrowe odżywianie

W mijającym dziesięcioleciu prawie co drugi Polak spróbował nowego rodzaju owoców, a 4 na 10 miało okazję ugotować nieznane sobie przedtem danie. Co więcej, ponad połowa respondentów badania zadeklarowała, że w ciągu minionej dekady wzrosło ich zainteresowanie gotowaniem.

– Nasze podejście do gotowania zmieniło się w ciągu ostatnich 10 lat diametralnie. Nie jest już tak, że jest ono koniecznością, codziennym obowiązkiem. Jeśli nie chcemy gotować, mamy mnóstwo świetnych alternatyw i chętnie z nich korzystamy. Natomiast kiedy już wchodzimy do kuchni, chcemy angażować się w przygotowanie jedzenia, eksperymentujemy, bawimy się, chętnie się uczymy. Gotowanie stało się też sposobem wartościowego spędzania czasu z przyjaciółmi, partnerem czy z dziećmi – mówi Daria Ładocha, dziennikarka, trenerka kulinarna.

Najważniejszym „trendem kulinarnym” okazało się zdrowe odżywianie, wybrane przez jedną trzecią Polaków. W porównaniu do roku 2010 większe zainteresowanie trendami kulinarnymi, modnymi daniami i kuchniami świata zadeklarował prawie co drugi Polak. Silniej przyciągają naszą uwagę także nowo otwierane restauracje.

– To, co jemy, gdzie, z kim i w jaki sposób mówi o nas dużo więcej, niż nam się wydaje. Pozwala określić, skąd pochodzimy, wskazuje na nasze przekonania ideologiczne, styl życia, dostarcza informacji o statusie materialnym – wyjaśnia dr Sobierajski.

Źródło: Wprost