Wyróżnienie w rankingu „Wprost” Złota Setka Polskiego Rolnictwa dla największego w Polsce i ósmego co do wielkości producenta cukru buraczanego w Europie oraz tytuł Najlepszego Lokalnego Producenta Żywności, czyli nagroda specjalna, którą od pierwszej edycji plebiscytu przyznaje Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Miłe uczucie?
Jesteśmy bardzo dumni, że otrzymaliśmy nagrodę w tej kategorii. Produkcja żywności, którą zajmuje się nasz zakład „Polskie Przetwory” we Włocławku, jest jednym z ważnych segmentów działalności całej Krajowej Spółki Cukrowej.
Co zdecydowało o sukcesie?
Należy podkreślić, że produkowana w naszym zakładzie żywność charakteryzuje się bardzo wysoką jakością, o czym świadczą liczne nagrody, które otrzymujemy, chociażby ta, o której mówimy. Ale nie tylko. Nasze produkty, nowości na rynku od tego roku, sok Frutuś, który jest produkowany w pięciu smakach i dżem „Polskie Przetwory” o obniżonej zawartości cukru, produkowany w trzech smakach, a także nasz ketchup łagodny otrzymały tytuł TOP PRODUKT programu „Doceń Polskie”. Sok Frutuś ponadto zajął II miejsce w konkursie „Smakuje Dzieciom”. Wysoka jakość oraz smak przy relatywnie dobrej cenie. To nasza recepta na sukces.
Flagowym produktem marki Polskie Przetwory jest ketchup, ale artykułów reklamowanych hasłem: „Są powody do jedzenia!” jest więcej.
Gama produktów pod marką Polskie Przetwory jest bardzo szeroka. Oprócz ketchupu, który zdobył serca konsumentów, wprowadziliśmy na rynek sok przecierowy dla dzieci Frutuś, dżemy i marmolady, soki pomidorowe, sosy do spaghetti, a już niedługo kolejne nowości! Zdecydowana większość jest oznaczona znakiem „Produkt Polski”. Wybierając żywność z tym symbolem, konsument ma pewność, że została ona wytworzona w kraju i z rodzimych surowców. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach ma to niebagatelne znaczenie, a w efekcie przyczynia się także do budowania patriotyzmu konsumenckiego. Klient kupując nasze produkty wspiera sprzedaż polskiej żywności i polską gospodarkę.
Ten rodzaj patriotyzmu powinien być nagradzany najwyższą jakością.
Jakość naszych produktów gwarantuje wiele czynników. Korzystamy ze składników dostarczonych przez lokalnych wytwórców i rolników.
Nagroda dla Najlepszego Lokalnego Producenta Żywności z definicji kładzie nacisk na tę lokalność. Skąd konkretnie pochodzą używane przez was składniki?
Podam przykład Włocławka. Do Zakładu „Polskie Przetwory” owoce i warzywa dostarczają głównie plantatorzy z województwa kujawsko-pomorskiego. Większość z nich od wielu lat jest związana z włocławskim zakładem. Współpraca oparta jest na dialogu, partnerskich relacjach oraz na profesjonalizmie w działaniu. Surowiec do „Polskich Przetworów” dostarczany jest na podstawie umów kontraktacji. Rolnicy, uprawiając pomidory i inne warzywa, planują swoje uprawy z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, w tym płodozmianu i racjonalnego gospodarowania środkami ochrony roślin i wody. Wspólne działanie z plantatorami obejmuje wybór gatunku nasion, monitoring upraw oraz szkolenia, a przedstawiciele naszego działu surowcowego odwiedzają plantacje i na bieżąco monitorują stan upraw. Jak widać współpraca z lokalnymi rolnikami jest dla nas kluczowa.
Jako firma, deklarujecie przywiązanie do strategii CSR – społecznej odpowiedzialność biznesu. W jakie sposób realizujecie te idee?
Jesteśmy jednym z liderów rynku rolno-spożywczego w Polsce, to zobowiązuje. Dlatego bierzemy pełną odpowiedzialność za to, by podejmowane przez nas działania były prowadzone w sposób etyczny i uwzględniający potrzeby naszych partnerów biznesowych, pracowników i konsumentów. Angażujemy się w rozwój polskiej wsi m.in. poprzez organizację wydarzeń branżowych i dostarczanie na wieś niezbędnego know-how, podejmujemy działania na rzecz propagowania zdrowego stylu życia konsumentów, dbamy o aktywność fizyczną naszych pracowników i prowadzimy kampanię „Słodka równowaga”. Działania przez nas podejmowane wpisują się w rządową „Strategię zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa 2030”. Ponadto nasza spółka pracuje zgodnie z przyjętym przez Komisję Europejską dokumentem „Od pola do stołu”, dotyczącym praktyk na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego.
Skoro o środowisku mowa – coraz częściej od biznesu wymaga się podejścia proekologicznego, to również istotny element strategii CSR. Jakieś sukcesy na tym polu?
Współpracujemy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, od 2002 roku zmniejszyliśmy piętnastokrotnie ilość zużywanej wody w procesie technologicznym w cukrowniach. Posiadamy „białe certyfikaty” przyznawane przez Urząd Regulacji Energetyki co oznacza, że znacząco ograniczyliśmy zużycie węgla, wykorzystywanego przy produkcji energii elektrycznej. Wybudowaliśmy pierwszą instalację fotowoltaiczną przy Cukrowni Dobrzelin. Posiadamy certyfikat REDcertEU – międzynarodowy system certyfikacji dla zrównoważonej biomasy, biopaliw i biopłynów.
Promocja i marketing to jeden z obszarów pańskich działań w spółce, a KSC kładzie duży nacisk m.in. na sponsoring. Dlaczego akurat sport?
Wspieramy polskie drużyny sportowe, które charakteryzują się wysokimi ambicjami, walecznością i determinacją w osiąganiu najlepszych wyników. Wierzymy, że sport to nie tylko zdrowie, ale i potężna siła, która jednoczy w dobrej zabawie i zdrowej rywalizacji oraz wyzwala pokłady dobrego nastroju i pozytywnych emocji. Wspieranie sportu jest wpisane w DNA Krajowej Spółki Cukrowej. Jesteśmy dumni mogąc wspierać kluby i organizacje sportowe, które działają w tych samych regionach, w których prowadzimy działalność.
Wróćmy na chwilę do wspomnianej na początku nagrody. Wyróżnienie przyznał Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, którego zadaniem jest m.in. promocja polskich produktów rolno-spożywczych w kraju i zagranicą. Takie wsparcie z poziomu rządowego jest obecnie potrzebne?
Wsparcie KOWR, ale również Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który de facto nadzoruje tę instytucję oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych, odgrywa niebagatelną rolę w otwarciu się na nowe, zagraniczne rynki zbytu. Bardzo ważną rolę pełnią Radcowie Rolni, którzy pomagają w promocji i zaistnieniu naszych towarów na rynkach zagranicznych. Możliwości rozwoju wymiany handlowej i inwestycyjnej z poszczególnymi krajami, jak również skoordynowanie prowadzonych działań ukierunkowanych na promocję polskiego eksportu leży m.in. w gestii jednostek rządowych. Takie wsparcie jest niezwykle potrzebne, aby nasz eksport produktów rolno-spożywczy dalej prężnie się rozwijał.
Sprzedaż na krajowym rynku rozwijacie od niedawna również w Internecie. To przez pandemię?
Decyzja o otwarciu sklepu internetowego polskie-smaki.pl wynika z dwóch czynników: zmian na rynku związanych z pandemią i oczekiwań klientów. Sytuacje takie jak pandemia COVID-19 i ograniczenia, które bezpośrednio z niej wynikają uwydatniają trendy konsumentów i pozwalają dostrzec nowe możliwości. Wiele osób niekorzystających do tej pory z zakupów online zmieniło nawyki i częściej niż przed pandemią kupuje potrzebne im produkty spożywcze takie jak cukier, przetwory, mąka, kasze, czy słodycze w Internecie. Do tej pory nasze produkty nie były dostępne w sieci w jednym miejscu. Często spotykaliśmy się z pytaniami od klientów zarówno instytucjonalnych jak i prywatnych, gdzie mogą kupić swoje ulubione marki wyprodukowane przez firmy z Grupy Kapitałowej Krajowej Spółki Cukrowej. Pandemia pokazała jak ważnym segmentem rynku i sprzedaży jest branża e-commerce. Uruchomienie sklepu internetowego, otworzenie się na nowe możliwości dotarcia do konsumentów i klientów to nasz kolejny sukces.
Czytaj też:
Najlepsze firmy rolnicze w PolsceCzytaj też:
Polskie rolnictwo to potęga
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.